Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3611 ggr
Jalking
0

Svaga startförsök

En kompis har uppgraderat findatorn med nytt moderkort, processor mm. Det gamla moderkortet med alla monterade tillbehör (CPU, minnen mm) använde han för att plocka ihop en dator till. En låda med nätdel fanns sedan tidigare. En HD med redan istallerat Windows användes.
Plockihopdatorn vill inte starta. Fläkten snurrar några varv när strömmen ansluts, sedan inget mer. Den försöker inte ens dra igång HD:n.
Var börja felsökningen?

Ladydragon
0

jag skulle börja med att plocka ut processorn och se att den är oki…..

insåg själv hur lätt det är när man byer processor att man råkar böja till en av dom där "pinnarna" och det betyder ofelbart att datorn inte startar Oskyldig

sen är det bra att fortsätta med att kolla alla kablar sitter dom rätt?

nästa steg plocka isär allt och sätta tillbaks det och se att allt sitter rätt

och så vidare….

Jalking
0

Processor, minnen mm sitter kvar orörda på moderkortet sen det användes i förra datorn, så böjd pinne på processorn är inte speciellt troligt. Felmonterad kabel är nog i så fall mera troligt.

Lompisen började undra om nätdelen möjligen är för klen (300W). Skulle det kunna vara upphov till det här beteendet?

Jag har ingen aning om vad det är för processor och hur strömkrävande den är. Inte jättegammal iaf.

Fridaybrew
0

Troligast är att nätdelen inte är 100%, testa med en alternativ nätdel.

Funkar det med annan nätdel så är problemet ett av dom iaf hittat. Är allt precis som innan får man testa igen, ibland trots att man tycker att man gör exakt samma så funkar det. Weird men men

Dock antar att du redan gjort det som är egentligen första kollen i felsökningen att kolla att alla sladdar och kontakter sitter som dom ska intryckta. Detsamma med minnespinnar och cpu och eventuella andra saker som har kontakter, såsom grafikkort , pci-kort. Dock borde fläktarna gå igång trots sånna småfel.

Jag gissar på att nätdelen är till årn och behöver bytas, svårt att komma med klokare slutsats utan att ha datorn hos sig.

300w räcker till en kontorsdator som inte har strömhungrigt grafikkort. Dock tar jag hellre ett med mer marginal. Men det beror ju på vad det är för delar och så. Kolla vad datorn i den förra burken hade för styrka, det ger iaf fingervisning om vad som räckte då.

Trist när det inte fungerar på en gång =/ Hoppas det löser sig för er, skoj att meka iaf =)

/Fridaybrew

JohannaEkroth
0

Vad sitter det för grafikkort i datorn? Möjligt att nätagget inte klarar, det är typiskkt att det beter sig så då.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Jalking
0

Grafikkortet integrerat med moderkortet.

JohannaEkroth
0

Körde ni integrerat grafikkort när sakerna var igång i förra datorn också, eller externt grafikkort?

JohannaEkroth
0

Jag tror nätagget är paj. Testa ett annat nätagg, testa nätagget från nya plock-i-hop-datorn bara för att felsöka.

KlyX
0

Förmodligen orkar inte nätagget förse de nya, bättre grejerna med ström. 300W låter lågt.

Skaffa ett nytt, det är inte dyrt. Och ta gärna i lite extra.

Monarchy
0

dock är 300w inte alls lite.  Man kan driva en nyköpt dator med ganska höga specifikationer på 400-500w och då har man mer än man behöver

davejson7
0

testa ladda datornTungan ute

Fridaybrew
0

Trollar du? det är en stationär, försök läsa innan du ger råd =)

/Fridaybrew

Zepp
0

Ladda batteriet för BIOS, är det gamalt och stått avstängt en längre tid så får bootstraplodern inget svar från BIOS!

Laddar det gör man genom att låta sladden sitta i ett tag.

Fast enklast är att byta det.. för ett test, ta det som sitter i den nya datorn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
0

Eh.. lättast att kolla den problematiken är ju att försöka komma in i BIOS.

Gör man inte det så är antingen moderkortet kasst, någon sladd felkopplad.. vilket är svårt att göra men är man duktig så klarar man det mesta.. eller batteriet dött.

Kommer man in i BIOS, och där hittar en håddisk.. och startsekvensen är rätt ställd, då fungerar även elektroniken i HDn, och sladdarna och byglingarna sitter rätt.. återstår mekaniken om den sen inte snurrar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
0

TS Jalking

Vad göra? Det är rätt med att fläkten går ett par varv när du ansluter nätsladden.

Det andra du bör göra är att titta var du anslutit ledningen från startknappen på framsidan datorn. Om det då upprepas att CPU-fläkten går bara några varv är det stömbegänsningen i nätdelen som löser ut, dvs för hög strömförbrukning på moderbordet.

Det medför en lite mer omständig undersökning, men börja med att ta ur HDisk o Grafikkort samt minne, och försök sedan starta, hjälper inte detta så får du göra ytterligare reduceringar av kort i datorn om det finns. Lyssna gärna på högtalaren vad den säger.

Jalking
0

Ursprungsfrågan är från januari och inte längre aktuell. Kompisen har fått igång datorn. Jag har för mig att problemt låt i nätagregatet, men är inte 100 på att jag minns rätt.