Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1682 ggr
johan
0

Är du en Windows 3.11-nörd?

Det finns ett rätt enkelt sätt att känna igen någon som använd Windows 3.11 eller tidigare. Old habits die hard, som de lärda säger.

Vet du hur?

Titta på hur de stänger programmen! Någon som började använda Windows från Windows 95 eller senare stänger förmodligen programmen genom att klicka på krysset i fönstret övre högre hörn.

En gammal Windows 3.11-nörd stänger dock fortfarande fönster genom att dubbelklicka på programikonen i fönstret övre vänstra hörn.

Känner du igen dig? 

Någon som minns kortkommandona för att öppna programmenyn resp. dokumentmenyn? :)

Mvh // Johan

JimJ
0

Windows 3.11 var förinstallerat på min andra dator jag köpte när jag var valp. Det var en gammal liggandes 386:a som var otroligt snabb gämnfört med 286:an. :-)

Hur jag stänger av program och fönster, beror på vart markören är placerad och om jag har handen på musen. Är markören placerad längre åt höger, använder jag krysset, i annat fall dubbel-klickar jag på ikon-fältet i vänstra hörnet. Har jag inga händer på musen, använder jag ALT+F4. :-)

Jag har även en gentoo burk där mitt akutella Fluxbox tema inte har något kryss. Där dubbel-trycker jag i vänstra hörnet eller trycker CTRL+W för att avsluta.

Igentligen tycker jag hela fältet vid krysset är onödigt om man kan de behövande kort-kommandona på tangentbordet för stäng, minimera och maximera. Jag försöker använda tangentbordet så mycket som möjligt och undviker musen. :-)

Jag kommer inte ihåg kort-kommandon i Windows 3.11. Det använde jag nästan bara till att rita i Paint. Annars körde jag DOS. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

johan
0

Alt+F4 använder jag också nästan jämt. Och Ctrl+F4 för att stänga fönster eller flikar.

Windows 3.11 hade även Alt+F10 som kortkommando för att maximera fönstret. Det saknar jag i senare versioner av Windows.

Och varför försvann Othello som spel efter Windows 3.0? :)

Mvh // Johan

JimJ
0

Ah, nu väcker du minnen Johan. Jag kommer också ihåg Othello. Jag vet att jag aldrig slog datorn i det, han var ju omöjlig. :-)

Solveig
0

På min  386:a spelade jag Gorilla i dos. Othelloblev lite tråkigt eftersom som Jim skriver, jag förlorade jämt.

JimJ
0

Gorilla spelade jag med. Ett spel programmerat i Qbasic. Det var tack vare det spelet jag lärde mig programmering-språket också. :-)

Jag och en kompis satt och ändrade så mycket vi kunde med hjälp av käll-koden till Gorilla. (Eller hette det inte Gorillas?) :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Petersen
0

"Windows 3.11 hade även Alt+F10 som kortkommando för att maximera fönstret. Det saknar jag i senare versioner av Windows."

Det använder jag stup i ett fast med 1 tangent mer nu i de moderna Windowsarna :)

ALT+SPACE+X maximerar
ALT+SPACE+R återställer

ALT+SPACE+M är oslagbart när man kör en massa remotesessioner och råkar "tappa en ruta utanför ordinare desktop" och inte kan nå den, bara att "pila" tillbaka rutan och man kommer åt allt igen.

Kan inte leva utan det

johan
0

#6: Alt+Space+M använder jag också. Speciellt om man kört med dubbla skärmar på laptopen och dragit ut kabeln till externa skärmen. :)

Jag dubbelklickar oftast på titelraden för att maximera och återställa.

Mvh // Johan