Extra avgift på hårddiskar och usbminnen
Nu har domen kommit. En extra avgift kommer att läggas på externa hårddiskar och usbminnen. 80 kronor för hårddiskar och 1 krona/gig på usbminnena. Länk till artikeln i Expressen.
Men flashminnen då? Räknas inte de som lagringshårdvara?
Vad menar du med flashminnen? USB-minnen är ju inräknade i detta, och hårddiskar. Tänker du på SSD-diskar? De räknas antagligen som hårddiskar. Har dock inte läst ngn riktig artikel om det, expressen räknar jag inte dit.
Men jag håller med om att det är fullständigt orimligt.
Sjukt! Men på sätt och vis har man då betalt för all musik och film redan. Så förstår inte varför industrin gnäller egentligen, betalar man för allt på förhand så tekniskt sett så finns det inte illegal piratkopiering för man har ju trots allt ersatt rättighetsinnehavarnas organisation som sen orättvist fördelar ut medlen.
Jävla maffia!
Skönt att det är relativt enkelt att komma runt =)
/Fridaybrew
Man kan tycka att dom borde sänka priset på sina produkter isf?

hahaha, detta är det mest korkade mankan tänka sig. Klart de kommer att stoppa dessa pengar i fickan men de kommer ändå inte att sluta gnälla och kräva att man inte får kopiera och lagra det man vill på olika media. Om jag köper en film, musik, bok eller vad det nu kan vara så borde det vara upp till mig mig om jag vill kopiera över dem till en hårddisk, en dvd, ett USB minne eller vad jag nu vill. Jag har ju köpt produkten och borde således få göra vad jag vill med den (inte fildela eller kopiera ut 100 tals kopior och ge bort).
men ack. de vill ha betalt för produkten jag köper och även alla andra typer av media jag vill lägga min produkt på.
Att något sånt här går igenom är ju bara skrattretande. Lobbyister 1 - Sverige 0. Ja det känns lite som om dom vill att man ska ladda ner…
Kaj, du får helt lagligt kopiera saker för eget bruk, du får faktiskt till och med dela det m dina vänner (det är inte lagligt prövat hur många vänner man får ha, eller dela med). Det som inte är lagligt är att dela det på internet, men helt ok faktiskt att kopiera en musikcd och ge kompisen en kopia. (enligt den juridikkurs jag läst, detta diskuterades mycket under ett par lektioner).
#6 Nja det brukar inte vara helt ovanligt att man inte får kopiera dvder eller cds.
M, det står så, men, den texten är faktiskt inte riktigt sann. Man får kopiera för eget bruk, säkerhetskopiera osv. Och dela med vänner.
Däremot fortfarande inte lägga upp på nätet. Det har aldrig prövats i domstol, och kommer säkerligen inte heller att prövas i enstaka fall. I detta litar jag helt på min juridiklärare faktiskt.

#6 men det är precis det jag menar. Jag skall få göra detta för eget bruk utan att behöva betala något extra till upphovspersoneran. Men med den nya lagen kommer jag att behöva betala lite extra för mitt media (usb, hårddisk etc) som kommer gå till upphovspersoner. Så det är där jag menar att det är hyckleri för de tar ju på så sätt indirekt betalt av mig för att jag skall lagra t ex en film jag köpt på en egen DVD i reserv syfte eller så. Jag har således först betalat filmen (boken, musiken …) till upphovspersonerna och får sedan dessutom betala en gång till för det media jag väljer att kopiera dessa till. Alltså betalar jag så att säga minst en gång för mycket och ibland många gågner för mycket om jag t ex väljer att göra några samlings CDar (pluralis) med olika låtar på. Då betalar jag extra till upphovspersonerna för varje ny samlingscd jag skapar.
Håller med dig, missförstod nog dig först där.
Och visst är det galet. Och tänk på den kostnad det kommer innebära för t ex serverhallar och liknande? Eller är skatten bara för konsumentmarknaden? Då är den ju bara orättvis, och jag kommer inte ha dåligt samvete för att jag sparar lite andra saker på mina diskar…
Ytterliggare en anledning att rösta på piratpartiet tycker jag.
serverhallar betalar naturligtvis inte avgiften, man kan undantas från avgiften om man kan visa på att hårddiskarna ska användas till något annat.
Sen kvittar det vad lagen säger när lobbygrupperna kastar pengar på lagskrivarna samt tillsätter egna experter inne i rättssystemet.
Bara se på hur jävigheten i piratebaymålet helt svepte bort rättsäkerheten.
/Fridaybrew
Rätt sjukt att pengarna också går till ett företag där det finns 0 innsyn i också. Är helt övertygad över att artisterna etc aldrig kommer att se dom pengarna.
Haha, sjukt! Skrattretande också att det går att tjäna pengar på så mycket skit.
Sverige 2012 liksom.
Precis som Kaj skriver så det som man köpt och betalt får man också kopirera åt sig själv.
Låt säga att du köper en musik-cd, då får du enligt lagen lov att kopiera kopiera den åt dig själv så du kan ha en i bilen samt en i sommarstugan osv.
Däremot så får man jäklar inte som någon här skrivit kopiera den för att dela ut till kompisar.
Nu med den här nya lagen om extra avgift för all lagringsmedia så har vi därmed två olika lagar som strider mot varandra.
Dock så vinner alltid dom där multinationella bolagen inom musik, film osv.
Se bara hura "flata" svenska myndigheter var när Amerikanska MultiJättar sade åt dem att stänga ner thepiratebay. Visserligen så kunde polis och rättsvsäende inte stänga ner piratebay men man kom och hämtade alla deras servrar för att visa att man "lydde" det stora landet i väster.
Nåväl, nu har jag personligen aldrig laddat ner något vare sig från thepiratebay, lime wire, tanka fett eller några som helst andra. Detta då jag både förstår och sympatiserar med upphovsrättslagen.
Hälsningar,
Bertil
#15 Tror någon behöver läsa på innan du sätter dig på höga stolen =)
http://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-privatkopieringsersattning/
Fullkomligt lagligt att kopiera och ge till sina vänner har alltid varit i princip.
Att inte utnyttja torrenttekniken är upp till var och en men tekniken är verkligen inte illegal den är även den fullkomligt laglig. Det är beroende på vad som laddas ner som avgör helt enkelt. Så grattis du begränsar dig själv i onödan. Tex Unni Drougges böcker la hon ut för fri delning på PB, kan lätt säga att hon inte är först att göra detta, det finns mao mycket lagliga torrents även för den som sympatiserar med en lag som är helt uppåt väggarna.
/Fridaybrew
Precis där #16. Det är ok att dela med vänner, såtillvida att man ger dem en cd/dvd.
Att dela via torrent är inte ok (eller via hemsida, ftp, ssh eller ngt annat). Däremot är protokollen helt lagliga, du kan ju mycket enkelt ladda ner *buntu via torrent (t ex här: http://www.ubuntu.com/download/desktop/alternative-downloads).
Så, rätt skall vara rätt.

Det som är åt helvete med denna lag är ju det faktum att även om jag bara köper en hårddisk, usbminne, cd … för att lagra mina egna data, program, gratis och lagligt nedladdade saker från internet etc så kommer jag ändå att betala en summa till upphovsmän av material som jag inte har där. Dvs jag betalar således för något jag aldrig köpt.
Detta kommer säkert göra att många tänker " att om jag ändå betalar för detta så kan jag även börja att ladda ner material från nätet även om det är "olagligt"
De stora bolgen och artisterna har inte förstått hur musik och film konsumeras idag. Man vill inte gå ut och köpa material som sedan skall laddas enr och lagras lokalt. I början motabetatdes Spotify väldigt mycket av både artister men framför allt av de stora skivbolagen. Till slut kunde de inte stå emot utan var tvungna att tillåta Spotify och liknande tjänster. Samma gäller numer filmer-on-demand tjänster som kommer mer och mer.
Det är faktiskt skvibolagen, bokförläggare mfl som är de största förlorarna och som ser sitt revir krympa med det nya sättet att konsumera digitalt media. Och de kommer förståss att kämpa emot så länge det bara går för att behäålla sina intäkter.
Jag bifogar en liten fingervisning om hur fördelningen av priset på en CD ser ut. Den är relativt gammal men gäller troligen ganska bra även idag. Som ni kan se så är det inte artisterna som förlorar mest utan …
Nästan så mycket som 50% borde kunns skalas bort (butik, distribution, skivbolagsintäkter, till viss del tillverkningskostnad…)
Studien är gjort på ett svenskt universitet för ett antal år sedan