Virtuellt minne
Hej! Fick medelande om att mitt "virtuella minne" var slut och någonting om "växlingsfil" i går!
Eftersom jag inte har någon som helst aning om vad det betyder undrar jag om någon kan förklara på lätt språk vad detta betyder och vad jag kan göra för att fixa det?
Kan i stort sett ingenting om datorer!
Kan tala om att min dator är ifrån 2002, Aspire/Acer. Kör med Windows XP och jag defragmenterade senast för ca 10 dagar sedan.
Jag har inga foton eller sådana stora saker inlaggda, jag använder den bara till att skriva på och skicka pm med!
Hoppas att någon kan ge mig råd utan en massa konstiga datorord då jag ej förstår det.
Tack på förhand.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Kolla hur mkt ledigt utrymme du har på din partition där du har Windows.
Skulle gissa att du behöver städa i din dator så du får lite mer utrymme.

Normalt skall man inte behöva ändra eller åtgärda växlingsfilen då Windows sköter detta automatiskt.
Den virtuella minnesfilen (växlingsfilen) är det speglade utrymme som Windows avsätter för det som för tillfället inte får plats i datorns RAM minne.
En dator kan bara jobba med information från RAM minnet. När data skall bearbetas läses det in i RAM minnet varifrån processorn sedan bearbetar det. Om RAM minnet är för litet så kommer Windows att flytta ut data därifrån till växlingsfilen för att få plats med nytt data som processorn behöver. På så sätt blir växlingsfilen en utökning av RAM minnet men så klart mycket långsammare. Därför är det alltid bra att ha mycket RAM minne om man använder sig av lite tyngre applikationer såsom fotoprogram eller spel etc.
Jag skulle tro som VSK säger att du har för lite utrymme på din hårddisk som innehåller växlingsfilen som gör att Windows inte kan utöka den efter behov. Då är bästa lösningen att frigöra utrymme på den disken (vanligtvis C disken).
Ett bra sätt att ta bort utrymme är att gå in i utforskaren och högerklicka på disken i fråga (C disken) och välja egenskaper. På fliken Allmänt har du nu en knapp för diskrensning. Klicka på den och låt datorn leta upp filer att ta bort. Bocka i valet för compressed old files (komprimerade gamla filer) för det brukar kunna ge rätt mycket mer utrymme. Bli inte orolig för det alternativet för Windows tar inte bort filerna utan komprimerar bara sådana filer som du använder sällan vilket frigör mycket utrymme.
Men det går även att flytta växlingsfilen till en annan disk men då bör det vara en snabb disk och en som man inte tar bort ur datorn.
Här är två länkar till Microsoft om hur du kan optimera din växlingsfil
Ställ in prestandaalternativ för Windows XP
Flytta växlingsfilen i Windows XP
Tack för era svar. Jag skall be en kompis hjälpa mig så det blir rätt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Installera CCleaner och kör det, det kan ta en tid men väl värd väntan. Då kommer den rensa alla skit filer du har på datorn och även fixa ditt register om det behövs.

CCleaner fixar inte komprimerade filer såsom diskrensningen gör.
Diskrensning tar bort alla typer av filer som temp, papperskorgen etc. Detta fixar även CCleaner (som även tar bort lite mer som inte behövs faktiskt så den använder jag själv flitigt).
Men det som diskrensingen gör ytterligare är alltså det där med komprimerade filer.
Den tar egentligen inte bort dessa filer utan programmet letar igenom hela din hårddisk och tittar på hur ofta olika filer har använts. Filer som inte använts under en längre tid tittar programmet på och ser ifall det skulle gå att spara utrymme genom att komprimera dessa filer. Här brukar det komma upp att man kan spara många sköna gigabyte.
När filerna är komprimerade tar de upp mcyket mindre plats på disken än okomprimerade. Om man senare (själv eller via ett program) behöver tillgång till filerna är det inga problem eftersom Windows automatiskt packar upp dessa och det blir knappt någon fördröjning alls.
Man kan även uppnå samma effekt genom att själv välja att komprimera hela eller delar av disken manuellt. (högerklicka på ett bibliotek eller disk och välj egenskaper, fliken Allmänt, knappen avancerat och sedan välj komprimera innehåll).