Komma åt bilder i trasig dator?
Jag ska så snart jag skaffat en extern hårddisk göra mig av med min gamla stationära dator som bara stått och samlat damm i dryga året nu. Innan den slängs behöver jag dock komma åt en jäkla massa foton.
För några månader sen kopplade jag in den för att komma åt ett par gamla skolarbeten, men jag kunde inte koppla in varken tangentbord eller mus som tidigare. Allt jag kunde göra var att koppla in musen i datorns enda USB-uttag och sitta och kopiera bokstäver och krångla för att kunna maila skolarbetena till mig själv. Det är förstås inte riktigt rimligt när det gäller ganska många gb foton som ska flyttas… Och iom att datorn ska skrotas vill jag inte gärna behöva lägga en halv förmögenhet på att fixa skrothögen heller.
Så, min fundering är kort och gott hur jag ska bära mig åt för att flytta över bilderna på billigast och för mig som enormt oteknisk enklast möjliga sätt. Är det någon som sitter på några idéer?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Skaffa en dockningsstation och anslut hårddisken till den nya datorn? (Fungerar hårddisken kan denna lösning även användas som externhårddisk.)
Hur vet man vad det är för dockningsstation man ska ha?
Hårddisken fungerar ja, däremot har den kraschat typ femtielva gånger innan jag övergav den för min nuvarande dator så den känns inte säker att använda som extern hårddisk. Ev slänger jag in hela alltet i förrådet istället för att skrota så det finns där ifall den externa skulle braka ihop, men mer än så duger den inte till längre.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Se efter vilken hårddisk du har i datorn och välj en passande därefter? Vanligast är väl 3,5 " hårddisk och då fungerar dessa till exempel:
Hur ser man det? :P Jag är så dålig på sånt här så det finns inte.
Ser lite dyrt ut för min plånbok dock. Det kanske kan funka att överföra med en USB-hubb istället? (Varför i hela friden jag inte tänkt på USB-hubb förrän nu övergår mitt förstånd ja…)
Dyrt? 300 kr?
Vad som fungerar och inte beror ju helt på vad som är felet och vad du har för anslutningar. Ovanstående kräver endast att hårddisken är läsbar.
Vad du har för hårddisk ser du om du läser på etiketten på den?
Dyrt för min plånbok ja, alla är inte medel- eller höginkomsttagare.
Den enda anslutningen jag har som fungerar är just ett USB-uttag, därav funderingen på en USB-hubb. Antar att hårddisken är läsbar iom att den fungerar?
Ingen aning, ska kika senare :)
USB-uttag till en hårddisk? Eller menar du att datorn fungerar och kan ansluta till ett USB-uttag?
Som lösning och räddning av bilder är det mycket billigt…
T.S är du verkligen intresserad av att få tillgång till din gamla hårddisk så köper du dockningsstationen
annars så tja googla och googla lite mer….
har man en stationär dator är det väldigt enkelt att koppla in en extra hårddisk men att förklara det över nätet är helt hopplöst….
Själva datorn fungerar ja, bara att koppla in och köra - hårddisken har en tendens att krascha i tid och otid men just nu fungerar den. Vet inte vad som är så oklart, jag skrev ju från början att jag kommer åt allting redan som det är men att det blir för mycket att flytta på samma sätt som jag flyttade skolarbeten tidigare.
Kan inte en USB-hubb fungera då? Det vore ju bra mycket billigare än att köpa en dockningsstation. Kan jag bara koppla in både mus och extern hårddisk samtidigt så är det ju inga problem, varför då köpa dockningsstation jag inte ens kommer ha nytta av sen? 
Ladydragon, jag förstår inte vart du vill komma med att koppla in en extra hårddisk? Varför skulle jag vilja det? Det jag vill är bara att flytta över bilderna till en extern så jag kan skrota datorn sen.
Jag tror inte vi förstod problemet, du menar alltså att datorn som helhet trots allt fungerar, men att du endast har en fungerande USB-ingång?
Vart har du tänkt flytta bilderna då?
#10: Bingo :) Jag försökte koppla in allt som vanligt när jag skulle flytta ett par skolarbeten, men bara USB-uttaget fungerade så det var ett jäkla kopierande och klistrande av bokstäver för att ens komma in på hotmail och kunna maila de till mig själv. Tyvärr är ju det inte riktigt hållbart när det gäller en sisådär 80 gb bilder som ska flyttas.
Bilderna ska till en extern hårddisk. Det kan alltså inte vara den gamla hårddisken iom att den kraschar i tid och otid.
Har du en externhårddisk? För de kostar betydligt mer än dockningsstationerna…
#12: Nej inte än, ska skaffa en så snart som möjligt. Jag är medveten om att de kostar mer, men jag lägger hellre en summa varje månad på något som håller än 300 på en dockningsstation. Jag har ju som sagt ingen nytta av den iom att hårddisken är redo för skroten.
gulzebra; ska du delbetala en externhårddisk?
Nja, köp en dockningsstation och flytta över till den nya datorn och börja sedan spara till en extern hårddisk, eller köp en separat hårddisk och använd den i dockningsstationen…
#14: Har inga såna planer nej. Skulle jag däremot inte ha sån tur att jag får en när jag fyller år snart så sparar jag pengar till en helt enkelt.
Varför upphakningen på en dockningsstation? Känns som att en USB-hubb vore enklare just till flytten. Nog för att det skulle kunna användas till en ny hårddisk men vad blir då prisskillnaden, får jag lika mycket plats som på en vanlig extern till samma pris och är det lika hållbart?
gulzebra; men hur skall du flytta dem med en USB-hub? Det är det jag inte riktigt har förstått…
Jag har ju bara ett USB-uttag nu. Med en USB-hubb kan jag få in både musen och en extern hårddisk eller USB-minne.
Du hade ju ingen extern hårddisk???
Jag ska fortfarande skaffa en extern hårddisk…
Okej, du gör som du vill. Så länge du är nöjd med lösningen så… =)
det lustiga är att du ber om råd…du får råd och då är du oförskämd och tycker vi som ger dig råd inte kan något 
det är omöjligt att säga om det är något fel på din hårddisk eller inte utan det får man testa med program
att Windows har knasigheter för sig det är så typ alltid och det betyder nästan aldrig att det är fel på hårddisken
jag förstår faktiskt inte heller hur du försöker förklara…kan det vara så att du tror att du måste starta datorn för att föra över bilderna så har du helt fel…det vi försöker ge dig råd om är att hur du ska komma åt hårddisken med en annan dator
har du redan problem med usb hubbarna på datorn så kommer resten att ge sig snart oxå
och nu avslutar jag med att säga att du får lösa problemet själv…
#21: Jag vet ärligt talat inte vad det är du tolkar som oförskämdhet för jag kan inte se var jag varit oförskämd. Inte heller har jag påstått att ni inte kan något utan jag frågar VARFÖR jag prompt måste ha en dockningsstation, om en dockningsstation och ny hårddisk innebär fördelar eller nackdelar plats-, hållbarhets- och prismässigt när man jämför med en extern hårddisk, och OM inte en USB-hubb skulle fungera det också eftersom det är billigare. Jag frågar inte för att vara oförskämd eller för att få in att ni inte kan, jag frågar för att jag inte vet.
Det är fel på hårddisken och har så varit i flera år, hela datorn är en skrothög. Därför ska den till skroten men innan den skrotas vill jag självklart komma åt alla bilder.
Nej, jag tror inte att den måste startas för att man ska komma åt bilderna, jag fattar att det inte behövs med en dockningsstation. Grejen med USB är att jag har ETT uttag medan uttagen för mus och tangentbord inte fungerar - så om jag nu startar den har jag ingenstans att flytta bilderna eftersom jag behöver ha musen inkopplad. Tanken med USB-hubb är alltså att jag då kan ha både mus och extern hårddisk inkopplat samtidigt i det där enda USB-uttaget och då helt enkelt flytta över allting till den externa, och att det alltså vore enklare och billigare än att skaffa en dockningsstation. Hänger du med? Jag vet liksom inte hur jag ska kunna förklara tydligare än såhär.
Och nu avslutar jag med "som man känner sig själv känner man andra"… Och med att meddela att jag på 2 minuter på annat håll fick höra att USB-hubb går alldeles utmärkt, så jag kör på det.
Fast du måste ju starta den gamla datorn om du skall flytta bilderna mha usb-hubben, eller har jag fattat dig fel?
Fördelen med dockningsstationen är ju att du inte behöver starta den gamla datorn alls, utan man flyttar ut den gamla disken till dockan och kan acessa den på så vis.
Men om disken krånglar så kan det vara så att en usb-hubb varken gör till eller från, kan vara likadant m dockningsstationen, men det märks väl i så fall.
Och en anledning till att kolla på molnbaserad backupp av bilder. Sånt man upptäcker vid en ev diskkrash…
#23: Ja det är klart, men starta den är inga problem utan har snarare fördelen att det är enklare iom att jag inte kan nånting och att det blir billigare.
Molnbaserad backup? Vad innebär det? Moln för mig är de där fluffiga sakerna på himlen :P
Googla på "lagra i molnet" så får du massor av tips.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Ah, nu hänger jag med! Ja jag har tänkt fixa sån backup också. Planen är både det och extern hårddisk just in case :)
Både hängslen och livrem.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Precis! 
#29: Är du hög eller bara ett troll?
Problemet löst med en usb-hubb för övrigt. Jag har ingen lärare att impa på, men tenderar att stalka allt från blommor till lyktstolpar.
Meh, jefla lurendrejerier :P
Ta ut hårddisken och sätt den i en annan dator. Då slipper du dockningsstation och liknande. En enkel och billig lösning.
Skaffa en VPS på tex Citycloud.se med 100 GB utrymme. Ladda upp allt där, stäng sedan servern ( de tar betalt per timme). När du fått din bärbara och köpt en extern disk startar du VPN:en och laddar hem filerna igen.
Alternativ lånar en extern sålänge av en vän och lägger det där direkt.
Alternativ två: Skaffa dropbox och välj 100 GB. Låt din väns dator stå på över natten så alla filer laddas upp.
#32: Problemet är som sagt löst.