Hur mycket bör man ha?
Hejsan.
Det är så att jag vill ha bra med minne på min dator. Jag har bara 111 gb och får knappt plats med några spel på den. Jag har köpt en extern hårddisk men den ska det ju helst inte läggas spel på då det kan lagga.
Datorn jag har är föresten en dator som någon hjälpte mig beställa från inet. Men han räknade väl inte med att jag behöver mycket mer minne än det jag har. Jag är inte bra på det här med mb och gb och så. Hur mycket bör man ha för att få plats? Det beror väl förstås på spelen.
Men vill kunna göra videos när jag spelar med så får ju ha en hel del plats då för att det ska funka. Tänkte jag skulle fråga killen som hjälpte mig beställa datorn med. Men ville gärna fråga här också.
Tack på förhand :)
Visste föresten inte riktigt var jag skulle lägga tråden.
Du har troligen en ssd hårddisk vilket gör den lite snabbare än mot en traditionell mekanisk. Dock är de rätt dyra per GB men om du köper en usb3 hdd som du har externt kan du nog få det att fungera hyfsat. Utgår ifrån att detta är en bärbar dator. Personligen har jag en partition på min hårddisk som är runt 300gb för spel och det räcker för det mesta, men om det ska även vara för att ladda ner eller liknande behöver du ju 1-2 TB eller något. För saker som är viktiga föreslås en NAS med raidade hårddiskar, alltså minst 2 st i den lådan.
Nej det är en stationär jag har faktiskt. Jaha okej.
Ja det skulle ju säkert räcka super med 300gb faktiskt. Eller så skaffar jag helt enkelt en till på 111. Men det känns ju dumt om jag i framtiden skulle behöva ännu mer plats. Bättre då att satsa på mer.
Men ska absolut kolla in usb3 hdd då.
Tack så mycket för hjälpen :)
En gammal sanning som stämmer än - Det finns bara två sorters hårddiskar: nya hårddiskar och fulla hårddiskar.

Eh.. snarae 1TB.. det finns väl ingen som tillverkar diskar på 111GB?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är en 120Gb, men man får bara tillgång till 111GB.
Ingen som inser att det är skillnad på minne och disk? :)

Joo.. men 111Gb RAMminne är väldigt ovanligt.. så mycket har vi inte ens i vår virutaliseringsserver!
ha ha nä jag har inte ens tänkt på det 
-håller på med annat i min dator så jag är lite off på andra ställen än min utforskare just nu. 
De flesta som inte jobbar med IT klassar all form av lagring som minne så rutinerad it tekniker förstår att de avser hdd när de säger minne och nämner 111 gb ;)
för att reda ut begreppen lite här:
det som T.S frågar efter verkar helt klart vara storleken på hårddisken inte RAM minnet
1024 MB är 1 GB
och en hårdisk brukar vara på 120 GB
alltså 1024*120= 122880
dock så brukar datorn dra av lite och alltså är det helt rimligt att det är 111 GB
eller?
T.S om du har en stationär dator så är det enkelt att köpa en intern hårddisk och sätta in dock så måste man ha plats för den
känner du att du inte klarar detta själv finns alltid alternativet att lämna in den i en datoraffär där dom kan hjälpa dig
vilken storlek ska du ha jag skulle rekommendera mellan 500 GB och 1 TB
själv har jag alltid problem med minnesbrist i min stationära dator och får aldrig tummen ur att köpa n hårddisk
just nu så har jag 2 st 80 GB och 1 120 GB hårddisk
inte optimalt men det funkar i alla fall

Altså.. om jag skulle köpa en ny dator i dag så skulle jag sätta in en liten SSD och där lägga operativsystem, antiviruspaket och sådant som hör ihop med själva datorns funktioner och säkerhet!
Och så skulle jag sätta en vanlig disk med rejält mycket utrymme där jag lägger användarprogram och spel!
Hade jag obegränsat med pengar skulle jag givetvis köpt den största SSD som finns tillgängligt.. men än så har inte Lottovinsten trillat in.
Nja det har med hur tillverkare benämner storlekar och hur det egentligen fungerar med data att göra.
Tillverkare benämner 1 gb som 1000000000 bytes medans i data världen så är 1 gb 1073741824 bytes och det ger då ~111.6 gb av en 120gb disk. Alltså dela tillverkarens spec med ovansagda nummer och du får den del du kan använda på "riktigt". Sen blir det lite mer komplicerat än så med tanke på clusterstorlek, filsystem osv men det är lite överkurs.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Klart du ska langa in iaf minst en till hd =) Det är inte så dyrt heller 2 TB för 800 kr ett par sånna bör räcka till ett par månader iaf. Dock kommer ljudnivån öka med mekaniska diskar så var lite förbered på det.
Som du ser i klippet här så är det inte särskilt svårt att montera den i datorn. kablarna som man använder passar bara på rätt ställe så det är inget man kan göra fel om man har sunt förnuft och klarar av dagisklosstest *s*.
Var noggran att jorda dig själv så du inte kommer åt viktiga kompinenter och avger en elektrisk stöt. Ta i något jordat och sen ta i chassit innan du sätter in händerna i chassit.
De stora diskarn är inte i närheten av lika rappa som SSD disken du har nu så det är mest lagringplats. Tex man kan sätta spel som man inte spelar på dom diskarna eller spel som inte har onlineläge för då kvittar laddningstiden egentligen. De viktiga spelen kan du fortfarande ha kvar på SSDn men kontorsprogram och likannde skulle jag sätta på de stora diskarna. Finns inte större anledning till att ha office på SSD om man nu tvunget ska prioritera så är det roligare att prioritera något som utnyttjar ssdn fullt ut såsom online spel eller lite tyngre program.
Sen när disken väl är monterad så behöver man bara formatera den i det format som man önskar i diskamanagern/diskhanteraren. Sen är det bara tuta och köra på.
Tycker du videon inte ger alla svar eller så så är det bara söka runt finns hur många instruktionsfilmer som helst till hjälp.
/Fridaybrew
Oj så många som svarat. Jag är så dålig på att logga in ibland.
Ja det är kanske 120 gb den är på då men att jag bara har tillgång till 111. Njae jag har ju en extern hårddisk nu på 1000gb men lägger man spel på den så kan det lagga. Det är rätt så irriterande. Jag har ju i och för sig bara testat att ha the sims 3 på hårddisken. Det funkar bra, men kan det funka med spel som behöver internet tro?
Tack så mycket allihopa för era svar :)