Datorn iFokus

Datorn

Etikettoff-topic
Läst 6226 ggr
thorntagg
0

Kopplingar trådlöst TV och trådlöst internet???

Jag ver inte var jag ska placera denna fråga eftersom det handlar om två olika medier! Moderatorerna får väl flytta på mig!

Vi har beställt trådlös digital-TV från Telia och har fått problem med kopplingar eftersom vi tidigare har trådlöst internet. Jag har vänt mig till Telias support och även frågat andra, men fått motsägande uppgifter så nu vet vi varken ut eller in. Vi har två TV-apparater, en i bottenvåningen och en övervåningen i huset. Jag har prövat med Telias trådlösa TV-överföring med Ruckuskomponenter, vilket fungerade mycket bra trots att det är mycket tjocka stockväggar i det här gamla huset, och långa avstånd. Så vi hade tänkt beställa ytterligare en Ruckusmottagare vilket bör gå ännu bättre eftersom TV  nr 2 befinner sej på samma våning som  Ruckussändaren. När vi prövade detta, så fick vi lov att dra ur anslutningen till modemroutern (TP-link) som vi använt för den trådlösa internetanslutningen, och stoppa in den i ett äldre Zyxelmodem, (P-660H-D1 triple play modem) som vi anslöt till Ruckussändaren. Så kan man förstås inte hålla på, för då mister man ju internet och e-post under tiden det tittas på tv! Och får krångla och koppla om när man ska använda datorerna. Jag blev uppmanad att skaffa en annan router (Zyxel NBG 4615) eftersom det inte skulle gå att använda TP-Linken till både det ena och det andra samtidigt.

Nu ska det alltså kopplas mellan Zyxelmodemet och Zyxelroutern, och datorn, telejacket och Ruckussändaren…Problemet är nu att vi inte kan få en koppling som fungerar…Är det nån av er som läser det här som har denna kombination och vet hur det ska kopplas så vore vi otroligt glada om du ville tala om hur du gjort!

Thörntaggen

[RadioMG]
0

Hur kopplar du in Ruckusen till routern? Är det trådlöst mellan routern och Ruckusen eller är det bunden?

Nu minns jag inte riktigt hur telias fungerar men har inte de en port ledig för tv?

Jag förstår inte varför du behövde byta router för att TV nr 2 ska fungera?

Har du möjlighet att ta bilder på utrustningen? Lättare att hjälpa då.

thorntagg
0

Tack RadioMG!

Trevligt att nån intresserar sig! Jag ska försöka fota alla komponenter så du ser vad vi har,men det tar ju lite tid att göra det och lägga in i ett bildprogram.
Men det kommer så småningom. 

Beträffande routerbytet, så har Telia sagt att det inte går att använda den kombinerade modemroutern TP-Link (TD-W8961ND) . Förmodligen vill dom att vi ska köpa något dyrt system från dom, men…Jag var till Midat i dag och diskuterade detta, och dom rekommenderade mig att köpa en Zyxelrouter i stället. Men som sagt så funkar det inte. Vi har förmodligen kopplat fel nånstans. TV nr 2 har vi ännu inte någon Ruckusmottagare till, så den är än så länge inte involverad i detta alls. Utan den kör sitt gamla Canal Digital utbud.

Trådlöst är det till TV nr 1 i bottenvåningen (som har funkat ända tills jag började koppla in den nya routern. ) Trådlöst är det också till laptopen i bottenvåningen från denna dator häruppe. Detta har funkat mycket bra ända sen i våras när jag installerade routern TP-Link. Just nu fungerar Internet på datorerna, men ett tag i dag var båda borta under omkopplingarna.

Jag återkommer!

Törntagg

thorntagg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker skicka bilder.

thorntagg
0

Detta blev bara en bild…jag har flera stycken till. Den här bilden visar kablarna. Den gula medföljde den nya Zyxelroutern jag köpte i dag. Den röda kommer från datorn. Den smala vita är från telejacket. JAG RÖRSÖKER SKICKA FLER BILDER!Glad  Den här bilden visar baksidan på Zyxelroutern…

thorntagg
0

Jag fortsätter med framsidan av Zyxelroutern.

thorntagg
0

Puh…här kommer zyxelmodemet

thorntagg
0

Hahaha…hur kommer det sig att det blev så liten bild??? Jag märker att om man klickar på den så blir det i alla fall stor!

Zyxelmodemet framsida:

thorntagg
0

Den blev stor på en gång… Jaha, jag fortsätter väl då: Jag är fortfarande tveksam betr. TP-Linkmodemroutern, så jag visar hur den ser ut också ifall…

thorntagg
0

Lite oskarp blev den, men här kommer nästa: framsidan av TP-Linken.

thorntagg
0

Vi tar en bild av Ruckus också. Den har bara en inkopplingsport men var ska den andra änden av dess kabel sitta?

thorntagg
0

Jag vill bara påpeka att alla bilder går att förstora om man klickar på dom, och då ser man tydligt vad det står på resp. ingång.

Hoppas på något svar från er!!

Thorntagg

thorntagg
0

Hej igen! Efter att ha sovit på saken inser jag att bilderna på TP-Link inte är relevanta i det här sammanhanget, då den ju inte ska med i hopkopplingen (enligt viss expertis).

Thörntaggen

[RadioMG]
0

Snygga bilder.

Så här hade jag testat. Nu vet jag inte vilka som är vad.

Bild nr #6 har ett rött uttag, där hade jag kopplat rokou (tv:n). Någon av de andra hade jag kopplat in routern på. TV:n har oftast en egen markerad kontakt.

Det borde fungera!

Du kan även i modemet stänga av all trådlöst om det finns. Så kör du det trådlösa med routern ist.

Hör gärna av dig!

[RadioMG]
0

Hur gick det?

thorntagg
0

Bussigt att du svarade, tack för det! Orsaken till att jag inte svarat förrän nu, är att vi inte haft någon internetanslutning p g av de här problemen! 

Jag var nu varit till vår Midat-affär här i stan där vi köpt routern, och frågade hur det skulle kopplas för det framgick inte av den medföljande beskrivningen, eftersom den inte innefattade anslutning till trådlös digital-TV…  Jag hade med mig bilder jag ritat på alla komponenter, och jag fick klar och redig beskrivning på hur allt skulle kopplas, han ritade med rödpenna hur kablarna skulle sitta osv. Förut hade jag kopplat den röda ledningen från huvuddatorn till modemet, men det var fel; den ska sitta i någon av routerns fyra LAN-ingångar.Nu funkar allt - både trådlöst  TV och båda datorernas bredbandsanslutning - och allt funkar samtidigt.

Tack igen och godnatt!

Thörntaggen

[RadioMG]
0

Härligt att det löste sig! Mycket nöje!