Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2761 ggr
[RadioMG]
0

Windows 8 för endast 279 kr!

Microsoft är smart och de gör det helt rätt..

Detta är VÄLDIGT billigt…

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL_Hero_Home_FPPPrice_Null

beem
0

Men……..279:- ……var ligger haken ? Kan det vara så billigt ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[RadioMG]
0

Ingen hake! Bara beställ innan 31 Januari 2013.

Fungerar upp till 5 datorer.

KlyX
0

Men är det ett helt OS eller bara uppgradering?

KlyX
0
johan
0

Uppdatering, MEN om man installerade Release-kandidaten som var gratis så får man också uppgradera för det priset. men å andra sidan, vem har inte redan en window installerad? Jag tror att denna uppgradering funkar även om man har en OEM-licens.

Mvh // Johan

[VSK]
0

Man kan göra en ren installation vilket jag har gjort och det funkar alldeles utmärkt. Glad

johan
1

#6: Jo, men du måste ha en tidigare Windows installerad för att kunna betala och få din licens. Du kan t ex inte köpa licensen och ladda ned installationen från en dator och sedan installera på en annan helt ren dator.

Mvh // Johan

KlyX
0

Mm, och licensen är hela grejen…tycker jag.

[VSK]
1

Nu är du ute å cyklar.

Har du ens provat att köpa en licens och installera?

1. Man köper licensen.

2. Man laddar ned ISO-filen.

3. Man bränner ISO på DVD.

4. Man installerar på valfri dator.

5. Man aktiverar datorn som vanligt.

Det gick alldeles ypperligt att köpa licensen, ladda ned ISO och bränna från min stationära dator, och installera Win8 på min bärbara.

Även mina kompisar har gjort likadant, så jag förstår inte vad som är problemet.

KlyX
0

Som jag förstår det får man uppgraderingen för det priset, inte en licens som du kan nyinstallera med UTAN någon föregångare med OEM licens

I såna fall måste man köpa en OEM licens eller "system builder".

Så står det i hjälpen på sidan som #1 länkar till.

Det får man inte för 279 kr tyvärr Rynkar på näsan

På dustin säljs en sådan licens för 1260 kr

(http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx?lsmartsearch=N=MIC*WINDOWS%208%20PRO*SWE*&s=c#intcmp=con_sel)

#7 Har du köpt din licens för det priset som det står i #1 länken? Och gjort det du beskriver?? Nyinstallation menar jag då…inte uppgraderat och inte blandat in några produktnycklar/licenser från något annat windows än 8:an.

[RadioMG]
0

När jag köpte uppgradering för Windows 7, alltså uppgradera till Windows 7 så fick jag hem en DVD med 2 skivor, den ena var för 32 bit och den andra 64 bit.

Båda skivorna går att installera en ren istallation. Jag kunde även välja att ladda hem iso filen.

Nu har jag inte köpt uppgraderingen än, men jag misstänker att det är exakt likadant som med Windows 7. Precis som #9 säger.

KlyX
0

Ja fast man kan inte använda den licensen som en OEM, jag tror nog att man KAN nyinstallera, programvara finns alltid att få tag på. Men man kan inte lagligt använda uppgraderingslicensen som sin "enda" licens. Nånstans måste en OEM finnas.

Man kan ju ladda ner varenda OS från microsoft på nätet (och det är inte olagligt alls) men det är licensen som avgör om det blir ditt eller inte.

Det man köper i länken är programvara+en licens som bara gäller uppgradering.

[RadioMG]
0

#12 Fast uppgraderingen jag köpte till Windows 7 fungerar utmärkt att använda vid en ren installation. Aktiveringen går igenom utan problem. Jag kör den på 2 datorer här hemma utan problem och det var en UPPGRADRING jag köpte.

KlyX
0

Ja, fast du hade redan windows på dom innan du köpte uppgraderingen?

[RadioMG]
0

Japp, fast när jag ominstallerar så kör jag alltid en ren ominstallation. Alltså rensar allt och sedan installera Windows på nytt.

KlyX
0

Ja fast när du köpte datorn så hade den windows på sig och därmed en licens till det.

Hade du köpt en dator utan windows och installerat med din uppgraderingsskiva så hade det inte varit lagligt.

[RadioMG]
0

Jag hade Xp Pro från början, uppgraderade till Windows 7.

Eftersom de godkänner aktiveringen av båda datorerna så anser jag att det är lagligt. Hade det inte varit lagligt hade aktiveringen inte fungerat.

KlyX
0

Ja det är lagligt sålänge du uppgraderar, och det är ju det du gjort.

[RadioMG]
0

Nja, inte när jag gör en ren installation. Då är det ingen uppgradering.

KlyX
0

Jo lagligt sett är det så. Datorn köpte du med windows XP, du KÖPTE också licensen för ditt windows XP. Det försvinner inte för att du ominstallerar med din uppgraderingsskiva. Du äger fortfarande din xp licens.

Och du äger en win 7 uppgraderingslicens.

Skulle du däremot installera en tom dator, som inte är köpt med ett medföljande windows med din uppgraderingsskiva så är det olagligt.

[RadioMG]
0

Ja, men jag har inte kört XP på snart ett år. Kör bara Windows 7. Och jag har nog ominstallerat datorn ett x-antal ggr, ren ominstallation.

KlyX
0

Det är därför uppgraderingslicenserna är billiga, det är bara en "påbyggnad" på en redan befintlig licens. Det är en jättebra idé men det ska inte förväxlas med en OEM licens.

[VSK]
0

Jag gjorde exakt som jag beskrev.

När ISO-filen är nedladdad så får man tre alternativ.

1. Uppgradering.

2. Ny installation.

3. Bränna ned ISO på skiva.

KlyX
0

#23 Ok, hade du windows på den datorn innan du installerade med skivan?

[VSK]
0

#24 Ny SSD. Alltså så var hdd tom.

KlyX
0

Ok, men köptes datorn med ett OS på?

[VSK]
0

Vad har det med saken å göra?

KlyX
0

Grejen är att uppgraderingslicensen är inte en OEM licens, inte heller en volym licens. Den får inte användas som det heller. Den får bara användas om man redan äger en OEM. Dock upp till 5 olika OEM.

De flesta datorer säljs tillsammans med OS idag men man kan välja bort detta ibland.

Skulle man välja bort det får man inte installera och aktivera med en sån här uppgraderingslicens.

Jag har t.ex 2 datorer, en laptop som jag köpte med windows 7 och en stationär.

Mina stationära dator satte jag själv ihop och den har inget tillhörande OS. Om jag vill installera windows på denna måste jag köpa en OEM licens.

Låt oss säga att jag köpte en uppgraderinglicens till min laptop, och sen använder den för att installera och aktivera min stationära dator så bryter jag mot licensavtalet.

[VSK]
0

Så vad är problemet då menar du?

KlyX
0

Att folk misstar denna uppgraderingslicens för en OEM.

[VSK]
0

Okej Glad

[VSK]
0

Klyx, kan du förklara för mig varför man får alternativet "ren installation" när man laddat ned ISO? Menar du att Microsoft inte vet vad de säljer?

KlyX
0

Jo det gör dom. Dom räknar väl med att folk rättar sig efter licensavtal.

Känns som det borde finnas begränsningar i hur denna licens kan användas vad gäller aktivering. Annars är det ett stort kryphål. I så fall kan ju alla köpa sin uppgraderingslicens och använda den som en volymlicens till 4 datorer till Skrattande

[VSK]
0

Njae du måste ju aktivera Windows, så du kan ju bara ha den på en dator, såvida du inte kör crack.

KlyX
0

Beror på hur man tolkar #13

[VSK]
0

Hur som, så åkte SSD med Win8 ut efter en dag, och in med annan SSD med Win7 på.

KlyX
0

jaså? du gillade inte det eller fungerade det dåligt?

[VSK]
0

Nä jag gillade den inte för fem öre.

Mer rörigt OS får man leta efter.

Den dagen Microsoft ordnat till Win8 så kommer jag byta SSD. Tills dess så kör jag med Win7. Kör även med Win7 på min stationära som jag sitter vid nu.