Media Player slutar fungera
Frågan har säkert tagits upp förr men:
Ibland när jag ska kolla på film i datorn så fungerar inte Windows Media Player. Varför gör den inte det? (Rutan i den bifogade bilden dyker upp när jag väljer en video)
Jag vet att just den filen jag testar ska fungera och jag kollade på film via mediaspelaren så sent som igår så jag tror inte att det har med något grafikkort eller liknande att göra.
Det har varit så tidigare men då har det bara varit att starta om datorn och sen fungerar den, nu fungerar inte det. Vad kan det vara?
I'm gonna let my little light shine
Prova installera codecpack.
Du får googla.
Vad är det för något? Grejen är ju att jag tittade på samma film igår i mediaspelaren/på datorn. :O
Eller skaffa VLC så ser du aldrig problemet mer, typ
Har VLC men jag trivs bättre med WMP xD Aspergersdra kan man väl säga. Blir jätte"orolig" av att helt plötsligt byta och inte veta varför skiten lägger av ibland. Men det får gå så länge! Tack för svaren i alla fall! ^^
ok, du kanske kan använda VLC bara när detta fel dyker upp då

En bra idé är att installera ett codec pack som tar det mesta i film och ljud. Min favorit är K-lite codec pack - den klarar det mesta
Ett codec pack är en uppsättning program och moduler som klarar av att avkoda ljud- och filmer i olika format. En sådan behövs för varje typ av kodning som gjorts då en ljudfil eller film skapats. Det finns många olika typer t ex mp3, wma (de vanligaste för ljud) - mpeg, mpg, avi, wmv, mkv … (de vanligaste för film)
Nu verkar ju du ha en codec för just denna filmtyp eftersom den funkar ibland men ibland inte.
Mitt tips är antingen är filmen "dåligt" kodad. Det gör att WMP ibland kan få spelet. Det finns många orsaker till detta t ex bitrate, level på kodningen etc. där den som skapat filmen inte riktigt vet hur en kodning skall gå till
Det andra är att den codec du har just nu kan vara av dålig kvalitet som ibland kan ge samma sympton som tips 1 ovan. Då är det den som skrivit avkodaren som inte gjort ett bra jobb.
Det tredje är om ditt grafikkort håller på att ge upp. Då kan du få dessa problem ibland men att det ibland även kan funka.
För tips 1 och två ovan kan t ex K-Lite eller CCCCP codec packen klara skivan för dig.
För tips 3 måste du i så fall laga eller byta grafikkort. (kolla i händelseloggen ifall du får några events på grafikkortet. Skriv händelselogg i sökrutan för windows knappen.
Öppna sedan trädet för Windows loggar och titta efter röda eller gula poster för Program och system
Titta även under applikation och service logar under Windows loggarna och se under Hårdvarufel
Tack för ditt svar Kaj, datorn är ganska ny så jag tror inte att det är kortet som treilskas. Det är väl något annat chall på linjen. Igår kväll började den helt plötsligt fungera igen efter att jag använt VLC en liten stund. Förstår ingenting.
Tack för ditt kanonsvar i alla fall!

VLC är jätte bra då den har alla codecs inbyggd i sitt paket. Men den ger inte alltid bästa kvailtet på alla filmer. Där brukar det bli bättre kvailtet ifall man laddar men t ex K-lite eller CCCP
Jag kör både VLC men åxå K-lite för då får man hem media spelaren Windows Media Player Classic (inte samma som Windows egna media Player) och den ger överlägsen bild gentemot VLC
Men jag kör ändå för det mesta VLC för den ger hyfsat bra bild.
Att datorn är ny är ingen garanti för att alla delar är hela. Så håll gluggarna öppna ifall du får andra eller liknande problem för det kan fortfarade vara hårdvaran