Laptopen startar inte ordentligt
Jag har en fujitsu lifebook, inköptes i somras.
Igår slutade pekgrejen att fungera eller så stannade den upp bara och jag kunde inte klicka någonstans så försökte starta om datorn med hjälp av pilarna istället. Sagt och gjort stängdes datorn av och sen när den sattes på igen så kom jag bara till startskärmen Fujitsu, kom inte till windows, den laddar inte ens windows!
Jag prövade med mina recovery DVD cds som jag fått med och det fungerar inte alls. Har kollat in på deras hemsida och supporten är visst bara till 18, några minuter sen var jag allt :( och de har inte öppet fören på måndag.
Frågade en datorbutik på vägen hem.. han trodde det var windows som var problemet. Men om det nu var windows varför kunde inte CDn laddas och försöka återgärda windows?
Jag har inte kommit någon vart sedan dess, försökt att klicka på boot meny och sånt men kommer ingen stans :(
Hjälp??
//Joanna
Prova starta i felsäkert läge. Testa tryck F8 efter en liten stund. När du väl kommer in där så kör en virusscan.
Kommer inte ens så långt att jag kan klicka på felsäkert läge
//Joanna
Ser du texten där det står att du kan trycka dig in till bios/setup? Kommer du in där så leta efter "boot" sektorn
Gick in till boot menu tror jag.. inte lyckats med det förut, hur gör jag nu då? :/
//Joanna
Vad står som första boot? Oftast har du 3 st du kan välja, första, andra och tredje. Det skiljer sig dock.
Har du möjlighet att ta en bild och lägg upp här så är det lättare att hjälpa.
Som första boot ska du sätta hdd eller cdrom sedan trycka F10 (brukar det vara) för att spara och starta om.
"Boot priority order"
- Floppy disk drive
- Drive0 HDD *massa massa saker*
- CD/DVD Drive *massa massa*
- Network Realtek
- USB HDD
- USB CD/DVD
Så är hela listan
Hur ändrar jag då?
//Joanna
Det står oftast på högersidan hur du ändrar. På min Acer ändrar man med plus / minus tangenterna.
Sätt "3:an" som etta, det räcker. Hårddisken ska fortfarande stå som tvåa.
Lyckades flytta den nu.
Ska jag klicka på F10 nu?
//Joanna
Ja, om det står längst ner. "Tryck F10 för att spara". Det kommer upp en ruta där du väljer om du vill spara eller inte. Du ska trycka spara igen. Sedan startars datorn om.
Kommer tyvärr inte längre än vad jag gjort innan även som vi ändrat detta.
Finns det andra saker som kan hjälpa?
Prövade sätta i Recovery cdn igen, fungerade inte heller.
//Joanna
Är det rätt skiva? Har du tappat datorn? Prova sätt in en Windows skiva istället om du har. För att köra recovery, måste du inte trycka på en viss knappt för det?

FELSÄKERT LÄGE denna meny kommer inte upp av sig själv utan det krävs att man själv trycker F8 (upprepade ggr direkt vid boot/start alltså innan något börjat komma igång på datorn. Då skall boot menyn komma upp där du då skulle kunna välja att boota i felsäkerrt läge. Då skall Windows enbart ladda minsta möjliga drivrutiner och program för att starta upp. Om din dator då kommer igång kan man ha större möjligheter att lokalisera och åtgärda problemet.
men om du gjort detta och ändå inte får upp någon meny för felsäkert läge - alltså att datorn inte svarar på F8 redan i tidigt skede vid boot kan det vara ett hårdvaruproblem - alltså lämna in datorn på service (du har ju garanti om du köpt den den senaste tre åren.
OBS! vill bara nämna att F8 bara är en rekomendation från Microsoft. Många leverantörer av PC lägger in andra tangenter för att nå bootmeny för felsäkert läge. T ex F9 F10, F11, F12 ja till och med F4. man får testa sig fram om man inte kan se detta i dokumentationen från leverantören. Kan alltså bli ett antal ombootningar innan man hittar rätt.
Men F8 är ändå tipset det funkar hos de flesta.
Detta hittade jag, kan vara värt och testa. När du ser Fujutsi loggan, tryck ENTER. http://techtips.salon.com/restore-factory-settings-fujitsu-lifebook-3076.html
Har ingen windowsskiva, utan en Operating system recovery. Vad kan ha hänt om jag tappat datorn någon gång, den har ju fungerat i flera månader sen dess…Jag har ingen aning om jag måste klicka knappar för den skivan? Detta är min första laptop och använder min stationära dator nu men den kan jag inte dra runt med
Alltid min bror som har hjälpt mig
//Joanna
Kolla länken jag skrev nu sist.
Sladdarna kan vara lösa och har du flyttat datorn och kanske skakat den lite för mycket så kan de ha åkt av. Men eftersom ingen boot fungerar så är det förmodligen inte det.
Men sätt i recovery skivan, starta datorn. När loggan (Fujutsi) kommer upp, tryck ENTER. Välj cd/dvd och tryck enter igen.
Kan inte använda tangentbordet om jag inte är i BIOS…
//Joanna
Det måste du kunna, annars hade du inte kunnat komma IN på bioset innan.
Testa de andra sakerna som står på sidan. Fanns andra alternativ. Fixar du inte det kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Det blir nog servicen då.
Tangenterna funkar precis innan logon kommer upp
//Joanna
Aha! Men prova trcyk ENTER hela tiden… Nästa gång du startar om så trycker du F8 hela tiden… Prova olika F-knappar och se om någon leder till något :)
Enter funkade inte
F2= Bios
F12= Boot menu, kan inte klicka där heller
Esc= Diagnostic screen
Dessa funkade inte, F1, F3, F4, F5, F6, F7, F8, F11
Sen fastnade den på please wait…. när jag klickat på F9 har inte kommit nån vart där samma med F10
//Joanna
Prova gör om allt och ta ut skivan. Det är omständigt, men väl värt det om man lyckas :)
Gick inte :(
//Joanna
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Du får kontakta service eller butiken där du köpte den.

Kolla i BIOS om den hittar någon hårddisk!
Det brukar finnas en Recoverypartion på disken som man kan nå från BOOTmenyn.. den återställer allt till hur det var när datorn var ny.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för hjälpen men skickade in laptopen på lagning, det visade sig vara ett problem med moderkortet och de bytte ut det och skickade tillbaka laptopen och nu är den helt bra igen :)
//Joanna

Jaa.. så kan man ju oxå göra.. det e inte riktigt rätt.. men funkar det så får det väl gå för den här gången. 

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.