Skummaste felet!
Min dator har uppfört sig fruktansvärt underligt den senaste tiden och det blir bara värre och värre hela tiden. I början var det bara någon gång då och då som någonting kunde strula. En USB-enhet till exempel eller att den inte startade när jag klickade på musknappen.
Med tiden blev det värre. Fler och fler externa enheter blev konstiga och datorn blev svårare och svårare att starta. Ibland fick jag trycka ett tjugotal gånger på ON-knappen innan den startade. När den väl var igång kunde vissa funktioner i vissa program sluta att fungera. Ibland fungerade internet och ibland var det dött.
Självklart körde jag virusprogram utan att hitta någonting.
Idag slutade det mesta att fungera. Datorn gick motvilligt igång men de flesta programmen fungerade konstigt. Tillslut blev jag så irriterad att jag skruvade sönder datorn och rev ut nätaggregatet. Jag hittade ett jättegammalt nätagg som inte ens hade alla standardkontakter som ett modernt har. Jag klippte av alla kablar och tvinnade ihop dem hjälpligt bara för att kunna testa om det fungerade.
När jag startade igång datorn fungerade plötsligt ALLT precis som det ska!?
Datorer kommer nog aldrig att sluta förvåna mig. Hur tusan kan ett nätaggregat göra så att vissa program fungerar till en viss del?
Suck!
Tom

Du sa själv att tex onknappen regerade dåligt? Om netagget inte ger konstant ström kan datorn ändå startas men då tex strömmen inte räcker för att köra cpu och grafikkortet till max så då blir datorn seg, tex när den inte får tillräcklig med ström går den ner i klockfrekvens och program som behöver mer cpu-kraft kommer då bete sig konstigt. Samma sak med usb portarna, det fanns helt enkelt inte tillräckligt med ström för att driva USB porten.
Jag har sett samma problem tidigare - min pappas dator hade liknande problem, framförallt att den vägrade starta förrän efter 20-30 tryck på on-knappen. Till slut bytte jag nätagg och den funkade fint igen. Antar att de kan bli "slitna" på nåt vis.
Jag trodde inte att en dator kunde fungera litegrann. Jag hade uppfattat en dator som ett eller noll, inte enåenhalv =)
Tom

Datorer kan ju allt skumt 
mvh/bjorsa

Jag har ett skummare fel som numera är löst. Allt i datorn var bytt utom plåtlådan och processorn. När vi bytte moderkort så försvann problemet med frysningarna men återkom sakta efter några månader. Då testade vi att byta processor och då försvann problemen. Serviceteknikern som jobbat med datorer i 15 år så att han aldrig varit med om em processor som nästan var sönder.

Jag har lyckats bränna mitt grafikkort en gång och det var det också många som undrade hur jag egentligen hade lyckats med.. Inte vet jag själv, mer än att skärmen plötsligt blev svart =)

#0 Finns ju flera spänningar i ett nätaggregat. Kan varit den som används för periferienheter som krånglade. Kan tänka mig att om 5V krånglar och 3.3V är OK så funkar inte USB, men däremot så går CPU bra.
#5 Nästan sönder kan ju vara glappkontakt.
#6 Jag brände 3 grafikkort till min gamla 21" skärm. :-)

#7 Tur att det finns någon som är värre än mig 

#8 Finns alltid någon som måste vara värre :-)
Nu har jag köpt ett nytt nätagg som har dubbla kapaciteten mot original. Det vore tusan om inte det skulle räcka. Tjejen sa att min dator ser ut som rena hembygget…

#10 Det är väl ett "hemma" bygge :P
#11, =)

#9 Ja *suck* Aldrig får man vara värst..