Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2072 ggr
Ketang
0

Lightroom bekymmer men ändå inte!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dator har börjat strula med Lightroom och ingen verkar förstå varför som jag bett om hjälp. Denna rutan kommer i bland upp när jag försöker exportera en bild. Då går bilden helt enkelt inte att spara ner färdig redigerad. Har rutan väl börjat komma upp så gör den så på alla bilder efter den om jag inte stänger programmet och startar om det, då kan det fungera att spara ner ett par stycken innan det börjar igen.

Jag vet att det är datorn som strular för jag har lånat en dator och lagt in samma program på den och där fungerar det klockrent.

Det FINNS plats på datorn och jag har även försökt att exportera bilder till en extern hårddisk som varit tom utan resultat. Grafikdrivrutinerna är uppdaterade och en kompis har varit här och ändrat massa inställningar, men inget verkar fungera!

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Det är en Samsung laptop jag har.

[VSK]
0

Hur mkt ledigt utrymme har du på C:\?

Jag vet inte hur LR fungerar, men den kanske nyttjar nån tempfil på C:\ innan den skickar vidare till den destination du valt.

Får du samma fel även om du inte skall flytta en RAW fil? -tänkte på en liten JPEG tex.

Roamer
0

Låter som det är ram minnet eller virtuella minnet som tar slut. Testa att utöka detta eller köp mer ram.

Martin
0

Det är många som har haft problem med detta, och många av de som har haft problem har använt 32-bitarsvarianten - vet inte om du kör 32- eller 64-bitar?

Ett annat tips som jag sett i detta sammanhanget är att se till att vara i biblioteksläget och inte framkallningsläget när du exporterar - fråga mig inte varför men i en forumtråd jag läste så blev det felmeddelandet om för lite minne från framkallningsläget men inte från biblioteksläget.

Annars är väl tips som är generella om det är minnet som spökar att inte köra flera program samtidigt (kör du både LR och PS så kan det bli ganska mycket belastningar på RAM-minnet).

Kanske kan du se i din aktivitetshanterare (ctrl+alt+del välj aktivitetshanterare) hur mycket av minnet som används av LR och få en hint om det är det som är problemet eller om det är något annat.

mvh Martin

Ketang
0

Jag frågade min man vad vi har och han tror vi bara har 32bitars. Jag har provat att exportera från biblioteket men det är bara en bråkdel av gångerna det fungerar. Ibland funkar det att stänga ner programmet och starta om det. Men har rutan väl kommit upp så får man ta till knepen på varje bild efter det.

Martin
0

Hur mycket internminne har du i datorn? Har du kört LR utan problem på den tidigare?

mvh Martin

papa-bear
0

visste vi vad för typ av laptop du har, skulle svaret vara enkelt om du har för lite eller tillräcklig prestanda. samsung har ju två typer av laptops, tunna och lätta och hög prestanda. titta på lappen på undersidan så ser du vad du har för något.

Ketang
0

#5 Ja den har fungerat bra innan.

#6 Jag hittar bara info om RAM minnet som är på 2.99GB samt att det är 32bitars.

Men så här står det under datorn:

Model: NP-R580, Notebook, Input: 19V-3,16A (60W)

papa-bear
0

någon som har koll kan ju läsa här, om prestandan kan vara problemet, men det känns inte så, snarare att programmet hackar.

Ketang
0

Fast jag har ju lagt in samma program på en lånad dator och på den fungerar det klockrent.

papa-bear
0

det jag menar att programmet hackar, är att filer som tillhör programmet kan vara skadade, och att det ibland kan krävas att man gör en reparationsinstallation av programmet. att du installerat det på en annan dator och det fungerar där, beror på att installationen är fräsch.

Ketang
0

Fast jag rensade min dator och la in det på nytt och så började det strula nästan direkt. En vecka senare tröttnade jag och lånade en dator och la in samma program i den och nu har jag nog jobbat på den i tre veckor utan ett enda problem. Så jag tror verkligen inte att det är programmet som det är fel på. Tror ni det?

Martin
0

#11 Det kan vara stor skillnad på datorerna också, prestandamässigt,

mvh Martin

Ketang
0

Ja det är ju det jag funderar på. Om min dator inte orkar med programmet. Jag har ganska mycket bilder på C: hårddisken och min dator är ju inte direkt snabb. Men det har ju fungerat tidigare. Så just nu letar jag bara efter orsaken till varför det slutat fungera. För det måste ju gå att åtgärda på något sätt?

Ketang
0

Nu har Works börjat strula för mig också. Har en text jag vill klistra in och då kommer det upp en ruta där det står att Microsoft Words processor har slutat att fungera och att programmet kommer att stängas :-/

Det är verkligen nåt med min dator som är galet Skrikandes

Roamer
0

Oförklariga fel som kommer av sig självt brukar ha en tendens att vara något av följande.

Värmeproblem, fläktar har dammat igen eller liknande

Hårddisken håller på att krascha

Virus

Om hårddisken låter och knackar mer än tidigare så bör du ta backup och ersätta den. Virus så kör ett nytt antivirus program, finns online som kan fixa det någorlunda( typ www.eset.com) och är det värme så måste det rengöras. Lite klurigt för någon att göra på en laptop som inte är van att skruva i dessa.

Ketang
0

#15 Tack för tipsen!

Hårddisken låter inget i princip. Och den verkar inte bli varm heller.

Virusprogram har vi ett gratis som jag tror heter Avast eller liknande. Ska testa ett annat!