Lägga in mer minne
Hej.
Jag har en gammal dator stående:
Operating System: Microsoft Windows XP Professional Build 2600
Service Pack: Service Pack 3
Processor Name: Intel Pentium 4-1700
Original Processor Frequency: 1700.0 MHz
Original Processor Frequency [MHz]: 1700
Module Size: 256 MBytes
Memory Type: DDR-SDRAM
Error Check/Correction: None
Memory Speed: 133.3 MHz (PC2100)
Och den jag använder nu:
Operating System: Microsoft Windows XP Professional Build 2600
Service Pack: Service Pack 3
Processor Name: Intel Pentium 4-2533
Original Processor Frequency: 2533.3 MHz
Original Processor Frequency [MHz]: 2533
Module Size: 256 MBytes
Memory Type: DDR-SDRAM
Error Check/Correction: None
Memory Speed: 200.0 MHz (PC3200)
Vad jag undrar över är om jag kan plocka ur minnena ur den gamla och sätta in i den dator som jag använder så att jag får 1024 MBytes?
Blir det någon skillnad?
Och hur sätter jag in dom…..det är 2 stycken minnen i varje dator på 256 MBytes vardera.
Båda är ju DDR-SDRAM så det ska inte bli några problem så, men du kommer gå på den lägre MHz:en då det är svagaste länken som sätter hastigheten.
Med SP3 så kan du nog säkert uppleva en skillnad i hastighet då det är rätt minneskrävande, men har du råd så köp så du har närmre 3 gb ram istället.
Vad är bättre?
Köpa ett på 4 gb och plocka ur de som finns i datorn eller ett på 3 gb och låta de 2 på 256 MBytes sitta kvar.
Hur mycket minne tror ni datorn klarar?
Man bör alltid se till att det är samma typ av minnen som sitter i, blandar man kan det uppstå underliga fel osv.
Köp ett nytt minne på 4 gb el 2 på 2 gb.
Det är svårt att säga hur mycket minne den klarar, utan att veta vilket moderkort som sitter i maskinen.
Du har ingen direkt nytta av mer än 3 gb iaf. Har du 4 kommer det sista att användas för addressering. Du kör 32 bitars os och då kan du inte utnyttja mer, och troligen stödjer inte din processor/Moderkort 64 bitars, men det får du kolla upp. Nu är jag lite osäker på hur det var om minnena jobbade bättre i par eller om singel var bäst för de där, men oftast är ju ett par minnen billigare än en så kan vara billigast att köpa 4gb uppdelat på två ram. Köper du nytt så köp högsta möjliga MHz som moderkortet stödjer och sätt i de andra i den äldre datorn så kan den nog leva ett tag till.
Du tänker på Dual-channel. Det är snabbare än Singel-channel (givetvis) men då måste mammakortet ha stöd för det + att minnena måste vara av samma speed och storlek. Annars är de det söligaste/minsta minnet som bestämmer. (vilket nämts i tråden).
Motherboard Model: SHUTTLE INC AB60
Som jag har uppfattat efter att googla så stöder det 4gb…
och Win xp stödjer upp till 4Gb (x86);
Det stödjer upp till 4gb minne fysiskt ja, men det är bara ca 3 gb (3,2 gb närmre om jag inte missminner mig) som kommer användas som arbetsminne. Resterande går ut till adressering. Oviktigt för en normalanvändare men ska ändå inte blandas ihop med det totala arbetsminnet, då det kan vara en ekonomisk skillnad att köpa 3gb eller 4gb.
Tack för alla svar.
Nu vet jag vad jag ska leta efter. 
Du har alldeles rätt i det du säger. Sen kan det av nån konstig anledning skilja lite beroende på vilket moderkort (BIOS) man har. Men nån stans där hamnar man i brukbar minnesmängd.
#8 och #10 har rätt.
Med XP så får du bara ut 3 gb även om du köper ett på 4.
En variant kan vara att du köper ett på 2gb och tycker du att det inte räcker så köper du ytterliga ett på 1gb.
Hälsningar,
Bertil
#11 Jag provar med det först.