Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 8889 ggr
Gottis
0

Ålder på bärbar dator?

Hur länge håller en bärbar dator? Jag tänkte köpa en bärbar dator men då var det en som sa att dom håller bara 2 år. Det tycker jag är väldigt lite.

mandyosv
4

Har nog haft min i minst 5 år, sitter vid den nu och använder den dagligen :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Emo
0

Jag har en, som också är mycket väl använd. Den är snart 5 år gammal.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moa-]
0

Det beror på vad du köper för kapacitet och vilka krav du har på den, skall den starta efter säg 5 år eller vill du ha den bra skick och med hög kapacitetsnivå i förhållande till den tekniska utvecklingen?

Min dator byts ungefär vartannat - vart tredje år, dock nyttjas den i stort sett hela dagarna, när tekniken går framåt byggs allt online och i övriga program mer och mer krävande, vilket gör det försvarbart att byta upp sig. Det som var nytt och modernt för 5 år sedan är många gånger att beakta som uråldrigt idag…

mandyosv
2

#3 inte min acer aspire den är superbra fortfarande *pepparPeppar*

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

[Moa-]
0

mandyosv; vad har du för kapacitet i den om den är 5 år? RAM och processorhastighet?

Givetvis är en parameter vad för dator du köper, får den kosta mer och du väljer högsta kapaciteten som finns på marknaden vid köpet så bör den få en längre livslängd, dock speglar detta ofta användarens högre krav (eller i vissa fall okunskap).

mandyosv
1

Det vet jag inte ens hur man kollar :P

[Moa-]
0

mandyosv; men andra ord har du inte så höga krav på din dator vilket kanske är en förklaring till att du valt att ha den kvar… =)

Alternativt/i kombination med att du köpte en datorn med hög kapacitet i förhållande till vad som fanns på marknaden vid inköp.

mandyosv
1

jo jag vill att den är funkar å gör som jag säger till den att göra!! Flört

[Moa-]
0

Innebär det starta, eller skall den vara kompatibel med nya program och helst även snabb och tyst?

Emo
0

Problemet med en ny dator kan vara att det inte är så lämpligt att lägga in äldre program, som är bra. Omfattande, innehållsrika program tar tid att lära sig. Då vill man kanske utnyttja de kunskaperna i stället för att lägga lång tid på att kunna göra samma saker med ett nyare program.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moa-]
0

Absolut, även spel kan krångla, säger jag som ibland saknar win95 och DOS… =P Dock kan en "sandlåda" och/eller kompatibilitetskörning ibland fixa dylika problem…

[lucke]
0

Har en Asus X5DIJ som är inne på sitt 4e år nu, använd i stort sätt dagligen utom när jag varit bortrest då får h*n stanna hemma.

Roamer
0

Ju billigare dator desto sämre plast och därmed sämre hållbarhet. Köp något gediget som håller. Lenovo, HP och Asus brukar ha ok chassin.

Ladydragon
1

Är man rädd om datorn och verkligen sköter om den då kan den hålla rätt länge

min bärbara datorn är hör och häpna 6½ år gammal och tja lite småskavanker är det väl men den håller nog ett bra tag till

13# jag håller inte alls med dig….min dator köptes rätt billigt en Toshiba kostade väl 4000 kr har jag för mig

Roamer
0

#14 Jag har sålt bärbara datorer ett par år. Det jag sa var inte att de går sönder för de är sämre, jag sa att de har sämre hållbarhet. En dyrare dator kan du slänga med mer utan att den spricker, och en billigare är har mer tendens att trilla i bitar om du är oaktsam. Det är bara och känna och lyfta på ett par olika modeller av olika tillverkare och böja lite på dem så känns skillnaden direkt.

[Moa-]
0

Vänta nu, en dator skall väl inte tappas i golvet? Är det så hållbarheten mäts blir det märkligt enligt mig… Frågan är hur länge datorn på ett fullgott sätt fyller sitt tilltänka syfte.

Roamer
0

Nä, en dator ska inte heller ta emot vin, öl, kladdiga barnfingrar eller användas för att besöka tvivelaktiga sidor som leder till virus heller, men det händer olyckor av olika slag. En bra plast gör att datorn håller ihop bättre och klarar både stötar, kyla och annan omild handling bättre. Om du däremot pratar om prestanda så är det olika mått där med. För surf och filmtittande kommer säkert en dator hålla betydligt längre, för spel så är det enormt kort livslängd. De flesta bärbara har samma typ av hårddiskar av samma tillverkare så det är egalt, och prestandan är ju vad den är. Det som brukar skilja är bildskärm, chassi, tangentbord och vilken logga som sitter på den. Nu förenklar jag svaret men räcker nog för att förstå principen bakom varför företag undviker Acer och går på lite dyrare datorer.

mandyosv
0

Min dator har varit med om mycket ♥ hahaha & lever än. bara sladden som gått sönder

marimu
0

Jag har en Compaq som är nästan tio år. Den var rätt dyr på sin tid. Den är fruktansvärt seg på nätet men fortfarade fullt avändbar. Jag har den mest för att hämta e-posten i, den har XP och Outlook Express, som inte går att installera i mina W7-datorer. Jag har ännu inte lyckats föra över e-posten från OE till Windows Live Mail trots att det tydigen ska gå. Jag vll ha all e-post på ett ställe.

ru4real
1

Om det inte blir fysiska fel på hårdvaran (t ex hårddisken, skärm el annat) så är ju en dator fungerande hela sitt "liv".

Men, man kan ju definitivt behöva att ominstallera den m jämna mellanrum, alla program man har och har installerat slöar ner och lämnar spår efter sig. Det bästa är att omformattera typ varje (vartannat) år och göra den tom och fräsch.

Sen kan man kanske stoppa i / uppgradera minnet, det brukar hjälpa om det är lite i från början. Minne är relativt billigt och ger oftast en mycket märkbar skillnad.

[Moa-]
0

ru4real; om du inte själv kan uppdatera hårdvaran i en laptop så är det sällan kostnadseffektivt att anlita någon annan för detta då det är en relativt kostsam tjänst att köpa. Att där emot i en stationär dator lägga in extra minne kan de flesta göra själva.

ru4real
0

Jo, såklart.

Men, byta minne på en laptop klarar de flesta, oftast är det ju bara en liten lucka på baksidan som måste öppnas.

[Moa-]
0

ru4real; eehm? Kan du lägga in någon guide till detta då? Jag har aldrig hört någon som klarar av det. Även många datorföretag som servar företag har frånsagt sig uppdrag med hårdvaruutbyte, eftersom de ej finner det kostnadseffektivt.

Ännu hellre om du vet hur man byter processor för där har min dator lite av en flaskhals.

ru4real
0

Beror ju på vilket märke det är, men denna guide är utomordentlig och ganska generell: http://www.wikihow.com/Upgrade-Your-Laptop's-RAM-Memory.

Min exfru klarade det galant själv på hennes laptop, det tog henne ca 5 minuter och hon är inte en van datorskruvare alls.

Men byta processor på en laptop gör man inte själv, alla komponenter sitter extremt tätt och ihopklumpat och jag tror att det kräver en mer eller mindre regelrätt nedmontering av datorn.

Fridaybrew
1

Laptops är ok i 2 år och därefter det är det mest att de duger, det är generella regeln och stämmer bra. Undantag finns tex plöjer man ner 20 000 i en laptop så får man bra grejer och är därmed bra inledningsvis och kanske ok efter 3 år och håller ihop i 5-6 (vilket även billigare kan göra). Ett annat undantag är att om ens behov inte sträcker sig långt utanför surfa och skriva så klarar man sig 10 år om det är så med i princip vad som helst.

Har man däremot inte lust att ha en seg dator eller gör mer än bara internet och ordbehandling så ökar behovet att förnya sig. Numera är datorer tokigt billigt så man kan förnya sig vartannat år om man nu vill det.

Själv har jag kommit fram till att även då jag har laptop så var den rätt så stationär på kontorsbordet mest hela tiden. Så därför har jag hållit mig till stationära datorer till mig själv, där får man väldigt mycket mer prestanda per kr och därmed förlängs livslängden betydligt så en stationär klarar enkelt 3 år är fortfarande ok. Skillnaden är även att med en stationär kan man uppgradera enskilda komponenter mycket enklare och billigare än på en laptop och därmed ytterligare blåsa liv och få en bra dator även efter 3 år.

En sak som inte ofta talas om är att kroppen mår bättre av stationära satorer än laptops ur ett ergonomihänseende. Rygg axlar handleder mår bättre i en avsedd arbetsplats för datorn än att sitta och surfa i soffan.

Dessutom med dagens smarta telefoner så saknar jag inte en laptop alls när jag är på gående fot eller i soffan.

Så är även du som jag och har laptopen på ungefär samma ställe 98% av tiden så föreslår jag att köpa en stationär dator och

inred så du sitter rätt =) Får dessutom mycket bättre dator för samma pengar.

That's my 2 cents

/Fridaybrew