Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 4871 ggr
[SvenA]
2007-12-12 19:02
0

Skärmläsare

Är det någon som vet om det finns en bra skärmläsare på svenska och gärna gratis som man kan ladda hem och testa alla förslag är av intresse. Söker även ett bra program där man kan höra vad man skriver bokstav för bokstav så att man vet att man skriver rätt utan att se nokstäverna programmen måste vara lätta att instalera då jag ser sämre för var dag som går.

SvenA Sajtvärd på Synskadade i Fokus

johan
2007-12-13 00:25
0

Den finns en inbyggd i Windows, men jag tror inte den är så bra som riktiga program. Jag har ingen egen erfarenhet, men några namn som jag kommer på är Jaws och Windows Eyes.

Jaws tror jag generellt är det som är bäst, men det kostar pengar.

Jag tror att Kaj här på iFokus har lite bättre koll på detta än jag. Men jag kan kolla runt lite. Vet flera som är intresserade av tillgänglighet på Internet och säkert vet en hel del om ämnet.

Mvh // Johan

[SvenA]
2007-12-13 06:45
0

Tack för detta och jag är tacksam om du har lust att titta runt då jag själv har svårt för det på grund av min synskada som bar verkar bli värre måste ha både förstoringprogram och förstoringsglas för att läsa och skriva på datorn

MVH SvenA

Kaj
2007-12-13 14:28
0

Gratis brukar vara svårt och de riktigt bra brukar kosta rätt bra med pengar. Längst ner har jag lagt en länk till några gratis skärmläsare. Kankse någon där funkar för dig.

Pröva även att ställa frågan i synskade.ifokus.se

HAL Dolphin

Bra sida att kolla är Vervas sida om skärmläsare här finns även länkar till webbplatser i Sverige som har inbygda skärmläsare. Även information vart man kan vända sig för att ev. få ekonomiskt stöd för inköp av dylik produkt. Det brukar dock krävas att man har läkarintyg på att man är funktionshindrad.

Gratis skärmläsare
Fangs är en Jaws emulator (visar sidan såsom jaws skulle ha gjort)
Foxy Voice kan läsa upp text på web bsidor

[SvenA]
2007-12-13 14:41
0

#3 Tack för svaren det är jag som har sajten Synskadade ska titta på dina länkar , Jag väntar på att få komma till syncentralen för att få en med talsyntes men det är lång väntetid på att få komma dit så därför tänkte jag om det fanns några som jag kan använda under tiden.

Hawknestgrove
2007-12-13 19:09
0

Sven, har du hört med Jenna? Hon kanske vet!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hansw
2007-12-14 17:04
0

Hej!

Jag är dålig på att hantera dator.Nu är det sagt. jag har haft en digitalkamera ett halvår  Cannon Ixus 60. Fungerar väldigt bra.Jag har ett 1Gb minneskort i o efter 360 bilder så blev kortet fullt. Inget märkvärdigt med det. Jag tankade över bilderna på min Medion dator o de lades upp i kronologisk ordning under mina dokument/mina bilder. Sen tänkte jag att jag skulle samla de bilder som hade med en resa till en mapp. Jag skapade en mapp o kopierade in dessa bilder till den mappen.Sedan började bekymren för mig. Jag ville bränna en skiva med dessa bilder på. Då frågar jag först Vad sorts skiva ska jag ha CD-R 52X,CD-R80, DVD-R1X-8X,DVD+RW,JA LISTAN KAN BLI LÅNG.VERKAR VARA EN DJUNGEL. R o W är väl read and write.Musik har jag lyckas bränna men bilder går inte.När jag gjort i ordning o valt o markerat o dragit in bilderna o vill börja bränna så kommer CD-ut igen o datorn vill att jag ska byta fabrikat på skivorna eller torka av dem trots att de är nya o direkt ur fodralet. Eller ändra hastigheten på CD brännaren. Skall jag använda programmet Nero ? Kan någon beskriva hur man gör. Vore väldigt tacksam.Jag trodde at jag gjorde en backup på mina bilder för ett halvår sedan men den skivan är tom. Har gjort något fel.

Hansw

Oscar
2007-12-14 18:12
0

Opera är gratis och kan läsa upp text på websidor.

[SvenA]
2007-12-15 11:01
0

Tac för tippsen Gunilla & Oscar får försöka detta problemet är att jag har en gamal dator med en 1200 prosesor och ska man även ha tal så verkar det vara för lite

idcras
2013-02-03 19:28
0

hej hitta ett program på http://www.yourdolphin.co.uk/tryit.asp?id=5

man kan ladda ner ett gratis prov på svenska  jag vet ej om det är bra

har inte provat programet själv