Förlänga laddkabel?
Kan jag förlänga svagströmskabeln från en laddare/batterieleminator?
Min ser den ut som denna utan att vara just den (bildgooglade fram den). I mitt fall gäller det 12 V 2,5 A till en väggmonterad ministereo, men frågan är nog relevant även i datorsammanhang.
Funkar en förlängning på ca 4m utan att det blir för stort spänningsfall?
Kan man köpa färdiga förlängningskablar med runda kontakthylsor hona/hane som på bilden i länken någonstans?
Att förlänga den tunna kabeln skulle ge en mycket snyggare montering på väggen än själva laddaren på en skarvsladd mitt på väggen.
Ja självklart kan du förlänga den med 4 meter eller 44 meter om så vore. Se till att koppla rätt innan du löder och försluter med krympslang för längsta livslängd.
Kontrollera kontakten så att du får + på rätt ställe innan du kopplar in den i datorn för säkerhets skull.
För att minimera risken för kortis så kapa + och - på olika ställen. Det räcker med ett par cm differens.
Tack för svar!
Känner du till om det finns lösa kontakter hona/hane att köpa, ev. komplett förlängningskabel?
Ja kolla på Elfa.se
Har redan letat på Elfa som nr 3 efter Clas Ohlson och Kjell & Co. Finns antagligen men jag kan inte hitta. Största problemet är att jag inte vet vad kontakt-typen heter.
Varför förlänger du inte bara själva kabeln då? Då slipper du ju leta efter en passande kontakt.
Det får nog bli så. Hade hoppats slippa klippa den, men det är ju trots allt inte någon avancerad raketforskning att göra det.