Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 943 ggr
Jalking
0

Förlänga laddkabel?

Kan jag förlänga svagströmskabeln från en laddare/batterieleminator?
Min ser den ut som denna utan att vara just den (bildgooglade fram den). I mitt fall gäller det 12 V 2,5 A till en väggmonterad ministereo, men frågan är nog relevant även i datorsammanhang.

Funkar en förlängning på ca 4m utan att det blir för stort spänningsfall?
Kan man köpa färdiga förlängningskablar med runda kontakthylsor hona/hane som på bilden i länken någonstans?

Att förlänga den tunna kabeln skulle ge en mycket snyggare montering på väggen än själva laddaren på en skarvsladd mitt på väggen.

[VSK]
0

Ja självklart kan du förlänga den med 4 meter eller 44 meter om så vore. Se till att koppla rätt innan du löder och försluter med krympslang för längsta livslängd.

Kontrollera kontakten så att du får + på rätt ställe innan du kopplar in den i datorn för säkerhets skull.

För att minimera risken för kortis så kapa + och - på olika ställen. Det räcker med ett par cm differens.

Jalking
0

Tack för svar!
Känner du till om det finns lösa kontakter hona/hane att köpa, ev. komplett förlängningskabel?

[VSK]
0

Ja kolla på Elfa.se

Jalking
0

Har redan letat på Elfa som nr 3 efter Clas Ohlson och Kjell & Co. Finns antagligen men jag kan inte hitta. Största problemet är att jag inte vet vad kontakt-typen heter.

[VSK]
0

Varför förlänger du inte bara själva kabeln då? Då slipper du ju leta efter en passande kontakt.

Jalking
0

Det får nog bli så. Hade hoppats slippa klippa den, men det är ju trots allt inte någon avancerad raketforskning att göra det.

[VSK]
0

Skrattande