Datorn iFokus

Datorn

Etikett: internet
Läst 1722 ggr
Lamina
0

Det är något skumt som pågår med min webbläsare...

Jag begriper inte riktigt vad det är som har hänt, och vad det är som händer. Jag skulle behöva lite hjälp av någon som kan lite mer.

Det hela började i Fredags. Jag ville se senaste avsnittet av Vampire Diaries. Men av någon anledning funkade det inte att streama. Jag hade just sett alla avsnitt ur säsong 4, och kunde inte med att vänta på att det skulle funka. Så jag gjorde det jag svurit att aldrig någonsin göra, jag laddade ner det. 

Sen, när jag hade tittat klart, började märkliga saker hända. Texter jag läser, här och på andra forum, har vissa ord länkade. Om jag för musen över länkarna dyker det upp små rutor med reklam i. Detta trots att jag använder mig av adblock. Jag prövade att "blockera dethär reklaminlägget" på ett länkat ord på en annan sida, och det ordet är nu som försvunnet varje gång jag öppnar just den sidan.

Det i säg är väl inget problem egentligen. Men jag har också märkt att vissa länkar som folk har lagt in i inlägg här på iFokus inte funkar för mig, trots att dom till synes verkar fungera bra för andra. När jag trycker på dom så står det bara att sidan inte kan hittas. Det är väldigt irriterande.

Idag bestämde jag mig för att det fick vara nog. Jag gjorde en ordentlig genomsökning av datorn med AVG, sen körde jag rensning och letade upp och tog bort fel med CCleaner. Men AVG hittade ingenting, och det vart inte ett dugg bättre. Tvärtom faktiskt.

Nu när jag öppnade Chrome så har mina bokmärken försvunnit! Jag fattade ingenting, jag har rensat med CCleaner förut utan att dom har blivit påverkade! Som tur var visade det sig att det bara var själva fältet där bokmärkena visas när jag öppnar en ny flik som är borta. Men jag vet inte hur man får tillbaka det, och jag vill ha det där!

En annan sak som hände är att sökmotorn på något konstigt vis har blivit bytt. När jag öppnar en ny flik kommer jag till Delta Search och inte Google som jag brukar använda mig av. Jag har varit in på inställningar och tryckt i att jag vill ha Google som standardsökmotor, men jag kommer ändå bara till Delta Search! Jag börjar bli grymt irriterad på dethär. Jag vet inte vad som är fel eller hur jag ska ställa det tillrätta. Jag hittar inte ett sk*t under inställningar och jag blir helt galen. Kan ingen tala om för mig hur jag ska få ordning på allt dethär..? 

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[VSK]
0

Bara för att AVG inte hittade känd fulkod, så betyder det inte att det inte eventuellt kan finnas fulkod i din datorn.

Till 99.9% av det du beskriver så tror jag att dessa filmavsnitt innehållit skadlig kod.

Det bästa du nog kan göra är att ta backup på allt viktigt (ej filmer/avsnitt) och lägg det på en USB-disk. Installera sedan om din dator och konfa den rätt. Ha all mjukvara så uppdaterad som du kan.

Nu kör jag inte med AVG så jag vet inte hur man kan ställa in programmet hur hårt de skall skanna. Men du kan ju alltid prova Avira istället. Det finns oxå som gratisversion.

Vänta nån månad eller två innan du kopplar in USB-disken så att AV hunnit uppdaterats med det Zero-days du har i din USB-disk. Uppdatera AV innan du kopplar in USB-disken, koppla ur internet totalt. Koppla in USB-disken och skanna på den hårdaste inställningen som AV tillåter.

Komplettera gärna AV med andra program såsom Trojan remover,

Malwarebytes Anti-Malware, SuperAntispyware mm.

Lamina
0

Tack! Jag ska prova att göra allt det som du sagt. 

Det är ju typiskt alltså. Jag laddar ner en sak en gång och får in skit i datorn. Men andra jag känner, som gör det jämt och ständigt, har minsann aldrig några problem. 

Men ja ja, jag gör iaf aldrig om det misstaget.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[VSK]
1

Det är lite ungefär som när en tjej har sex för första gången (oskyddad) så blir hon gravid.

Maximal otur mao.