Windows 8 - blåskärm och startar om
Hej!
Jag köpte nyligen en ny laptop som då hade Windows 8 förinstallerat. Redan första dagarna fick jag två blåskärmar, och datorn har även startat om sig själv flera gånger sedan dess - när jag har loggat in igen har det stått att datorn stötte på ett problem och var tvungen att startas om. Detta är utan att jag har kört krävande eller osäkra program eller liknande.
Jag undrar då om detta är något som kan ha med just windows 8 att göra eftersom det är relativt nytt, eller om det bara är datorn som är ett måndagsexemplar? :)
/elinnile
Jag har haft så 2 eller 3 ggr på mina datorer, vet inte vad det har vart (virus kanske?) men jag har inte kunnat lösa det utan jag har fått lämna in datorerna på lagning.. hoppas det löser sig
Uppdatera BIOS och alla drivrutiner du kan uppdatera.
Låter som hårdvarufel av något slag, men kolla vad som står för felkod när den blåskärmar och googla på det. Går att ställa in när du bootar upp att den inte ska starta om vid en blåskärm direkt för det gör den nog per automatik har jag för mig. Googla.
Jag säger en sak "Windows" 
Håller med #2, kolla igenom BIOS, drivrutiner och dyl. och se om det finns nyare versioner. Kör en uppdatering…
/Daniel
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Min bärbara med Windows 7 har inte fått blåruta en enda gång sen jag köpte den för 26 månader sen 
Min stationära har fått det men det beror på att den blir lite ostabil när jag kör den i 5 Ghz. Dock så kraschar den bara om jag kör Prime 95 
Färska drivrutiner är AO.
Ska testa det ni tipsar om, tack så mycket!
Mitt råd är att du kontaktar företaget du köpte datorn av och beskriver problemet och att du lämnar in datorn så dom får kolla igenom den
att en ny dator får blåskärmar ska inte vara normalt och det är inget man själv ska behöva försöka ordna till
#7 Håller med dig fullständigt, men Operativsystemet
heter Windows 8 ;-)
Någon som kommer ihåg vågen mellan XP och Windows 7? Jösses*
Förstår inte varför Windowsanvändare alltid skall hånas och mer eller mindre idiotförklaras.
Själv så har jag kört Windows sedan 3.1 och aldrig haft några större problem.
Trots allt så kör ju majoriteten av datoranvändare Windows och gillar det.
Om man sedan själv kör en Macdator med OS X eller en PC med någon Linuxdistrubition så behöver man ju inte alltid håna och förlöjliga andra som använder Windows.
Har ett par goda vänner som aldrig skulle kunna tänka sig annat är Appleprodukter överhuvudtaget och andra vänner med PC som är Linuxtalibaner.
Dock så pratar vi aldrig operativsystem när vi träffas. Var och en får väl ha sin åsikt och "sitt" operativ utan att för den skull nedvärdera andras val av operativ.
Bästa hälsningar,
Bertil
(Detta skrivit med tanke på ditt inlägg i tråden:
Jag säger en sak "Windows" och sedan följt av en hånflinande smiley.
)
Förutom att det är allmänt känt med de flera taskiga perioder från MS sida och att Windows är ett operativsystem som behandlar fler processor dåligt så idiotförklarar, förlöjligar eller hånar jag absolut ingen.
Jag får den uppfattning att du tror att jag har/eller använder en MAC, Linuxdator , eller kanske t om en PC till 100%. Vad får du det i från? Och varför detta onödiga påstående att jag skulle förlöjliga eller håna?
Visserligen tangerar sig MAC närmare toppen men nämner jag över huvudtaget MAC eller Linux? Dina vänner känner jag inte men det är klart vi alla ska få ha en delad smak och åsikt (som du själv nämner), men utan påhopp, och lite ironi får man tåla. Dock så är ditt nämnade av "Linuxtaliban" ett diffust utlåtande, vad sjutton är en Linuxtaliban?
Windows ME var en katastrof, XP fixade till det och har varit det stabilaste operativsystemet hittills i Microsofts historia, när Vista kom så höll det inte länge. Vista var katastrof och man insåg det själv snabbt. Windows 7 fixade till det igen, och nu har vi version 8 och det är ju också ett faktum att just Windows 8 är igen bra produkt för den vanliga användaren.
Till slut…
Den delade åsikten är den bästa, hur skulle världen se ut om vi sa, om vi tänkte eller om vi alltid agerade lika?
Jag får den uppfattning att du tror att jag har/eller använder en MAC, Linuxdator , eller kanske t om en PC till 100%.
Kan du förklara för mig varför en dator med Linux i inte är en pc? (personal computer).
#10 Det har jag inte påstått.
Alla är ju en person dator, t om en MAC är ju en persondator egentligen, det är bara det att MAC-användare skulle vrida på sig om man uttryckte sig som så att MAC är en PC.
PC är PC, och MAC är MAC och egentligen har ordet "Personal Computer" en annan innebörd än just "PC".
MAC är en person dator.
PC är en persondator.
Däremot så är uppbyggnaden eller systemet i en PC, typiskt just för en PC dator. MAC är ett eget och enskilt varumärke men det är ju också egentligen en "Persondator". Vi använder ju PC och MAC på samma vis etc..
Du svarade aldrig på min fråga i #11 
Att Windows 8 är ett fenomen med har jag upptäckt genom att flera av mina kunder haft problem efter en uppdatering i veckan som gick. Elgiganten svär sig fri genom att hänvisa till MS, men det är vanligen så trots att de sålt kombinationen dator o OEM-operativ.
Mitt råd är att inte börja med uppdatering Bios, det kommer nog svar snart.
Ok, funderar på en ny laptop, men är lite skeptisk till 8 nu när jag läser detta. Bör jag hellre satsa på en med 7?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Skall du nu ändå köpa ny laptop så bör du ju satsa på det senaste. Personligen så tror jag att W8 kommer att bli sort.
Däremot så om du köper en laptop med W7 så sjunker priserna nu. cdon.com hade tre ytterst prisvärda alternativ på laptop-paket med allt inkluderat och W7 som OS men de tog slut väldigt snabbt.
Personligen så kör jag stationär dator och har W7 men har även köpt W8 Pro som jag just nu har på ett USB minne men skall installera så fort jag köpt ny skärm med bättre upplösning.
Bästa hälsningar,
Bertil
har inte satt mig in i det, men man ska visst ha pekskärm för att få ut mesta möjliga av det? haha, jag har min stora älskade burk, där kör jag med Xp som jag trivs allra bäst med. Hade en laptop med trista Vista det gillade jag inte alls. 7 börjar jag acceptera….
Om du köper en laptop med W8 installerat så är det en laptop med pekskärm du får.
Om du köper en laptop med W7 så är det troligen ingen pekskärm men allt sådant där kan du ju fråga om när du tittar på och skall köpa ny.
Jag hoppade också över Vista och gick direkt från XP till W7.
Angående XP så upphör Microsoft att skicka uppdateringar nästa år.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag har båda OS separerade på varsin SSD till bärbara. Jag stod inte ut ett dygn ens med Win 8. Jag kan inte svara på vad du gillar mest, men googlar man lite win7 vs win8 så vinner win7 med hästlängder.
#18 åh… så sorgligt……. älskar min stora hemmabyggda burk….Bäst att sälja den snart då!
Ja man behöver en pekskärm om man köper Windows 8 som fristående
produkt. Utan pekskärm är operativsystem fruktansvärt oergonomiskt.
men som det påpekas, om du köper en ny laptop me Widows 8 så är
säkerligen skärmen en pekskärm, men det är nog bästa att höra sig för ändå.
20# det behöver du inte alls göra det är 1 år kvar av uppdateringar och det borde gå att uppdatera sedan till Windows 7
sitter själv med Windows XP på min stationära speldator och jag tänker inte göra nåt åt det förrän jag absolut måste …..enligt mitt tcke så är Windows XP det bästa operativsystemet
#19 VSK och även #21 deeman.
Allt har sin tid här i livet att lära in.
När jag en gång för väldigt länge sedan körde med W 3.1 så tycket jag att det var ett oerhört bra operativ.
Sedan så har jag också avverkat W 3.11, W95, XP samt nu då W7. Använder fortfarande W7 även om jag köpt och lagt W8 på både USB samt DVD-skiva.
Väntar med installation av W8 tills jag fått råd att köpa en ny skärm med rätt upplösning att hantera apparna.
Jag kan egentligen INGET eller NADA om datorer men har ändå fuskat med sådana ända sedan Facit ABC 80 långt innan varken Bill gates eller Steve Jobs höll på.
Om man nu kan kalla det operativ så var det på den tiden "Basic" som man körde med, en del föredrog Pascal.
Hur som helst så tar det ju alltid en tid att vänja sig vid och hantera något nytt och jag har alltid varit tyckte att det varit intressant att lära sig något nytt.
Jag är ganska övertygad om att Microsoft har gjort helt rätt med sitt nya användargränssnitt.
Både stationära datorer och laptops tappar i försäljning till förmån för plattor och mobiler och med W8 kan användaren ha samma gränssnitt i både i datorer, plattor och mobiler.
Visst tusan kan jag så här i efterskott sakna både W95 samt Xp men det är ju inget som jag vill gå tillbaka till.
Sedan så hoppade jag över sådant som Millenium, Vista och annat skräp från Microsoft.
Om man nu skall ta en jämförelse, så hur innovativa är egentligen Apple?
Deras produkter vare sig det gäller datorer, plattor eller mobiler ser ju likadana ut hela tiden och användargränssnittet för till exempel en "lur" ser ju likadan ut nu på iPhone 5S som det gjorde på en iPhone 3.
Nåväl, allt har sin tid och det har (tar) sin tid att vänja sig vid allt.
Är personligen helt övertygad om att när jag nu i vår köpt en ny skärm och börjat använda mitt W8 så kommer jag säkert att tycka att den är det bästa W operativ jag någonsin sett och använt.
Nåväl folks, det här var ju bara mina små funderingar så vet jag egentligen NADA om datorer fast jag använt dem i så många år.
Vet fan knappt vad "boota" är för något men vad skall jag kunna veta det för?
Jag vill kunna tycka på "ON-knappen" och så är mitt operativ igång.
Stillsamma funderinar med hälsningar från,
Bertil
Jag började mitt intåg med 3.11 har jag för mig 😃
Själv så väntar jag att MS börjar skilja på bärbar och stationär innan jag byter disk till Win8.
Win7 håller ju många år till om inte annat 🙂
#24 VSK
Jo, W7 kommer ju att hålla många till år.
För dem som kör XP vilket det fortfarande finns många av så upphör uppdateringarna nästa år.
Personligen så kommer jag däremot att testa även W8 när jag nu får köpt en ny skärm i vår.
Däremot så kommer jag inte att avinstallera W7 utan ha båda operativen på min hd.
Jag är sådan att även om jag egentligen är en gammal gubbe så tycker jag att det är kul med nya landvinningar och att lära sig nytt *s*.
Bästa hälsningar,
Bertil
😃
Själv har jag då pysslat m datorer från dess att de gjorde intåg (intrång?) i våra hem, började m zx xpectrum hos en kompis, till vic20 & vic64 till amiga och sen t ibm pc 286, innan windows… har lekt med alla windows ( 3.1, 3.11, w95, 98, 98 se, NT 3.5, NT 4.0 osv upp till w8).
Win 8 kommer jag dock aldrig installera på en stationär dator, av flera anledningar. Väntar hellre tills nästa version, w8 kommer tyvärr inte få ngt större fotfäste på marknaden, men här gissar jag bara.
Apple är väl inte speciellt innovativa, men de de har är dels ett unikt och extremt genomtänkt formspråk, och ett eget ekosystem för sina produkter, men man måste komma ihåg att apple tillverkar både hård och mjukvara, till skillnad från MS som enbart gör mjukvara, och låter vem som helst tillverka hårdvaran.
Så jämförelsen kommer aldrig att funka t 100%, det är bättre då att jämföra MS med t ex canonical (ubuntu) eller ngt annat liknande. Och jag har aldrig förstått tjafset om att MS dominerar marknaden (de rättegångar mot dem) när vem som helst kan hur som helst installerat vad som helst i MS miljö… Gör samma sak på apple och då klagar inte t ex eu-domstolen. Idiotiskt.
Ok följdfråga, finns Windows 7 i 32-bitars? HAr en del hårdvara som inte funkar i 64…
Tack för fin info förresten, har samma tankar, byter inte förrän det är dags.
Japp, Win 7 finns i 32 bitars (x86 heter nog versionen).
Tusen tack!!!!🙂
Jag vill nog påstå att Apple är innovativa, de har konsumenten och användbarheten mer fokus. Och de vågar vara sig själva. De implementerar mycket automatisera funktionalitet i systemet från början, man behöver oftast inge skit från tredje part. Windows och PC är ett stor "Tredjepartsträsk" numera
Vilka apar efter Apple om inte flera andra tillverkare av datorer och mobiler? Nokia och Ericsson telefoner har också sett likadana ut i flera år.
Likaså operativsystemen, i stort sett bara en ny kostym. Samsung är ju på håret hela tiden till att vara direkta Copycats.
Eller som någon nämnde:
Apple = Rolls Royce
Samsung = Copycats in a Beetle
Men med Windows 8 så blev kostymen nog lite för stor, men jag måste ta med en tanke att visst kan jag ha fel i mina tankar kring Windows 8. Det kanske t om slår igenom ordentligt…, men det är inte ergonomiskt anpassat för normalt användande (desktop, bärbar). Så för den normala användaren kanske det inte slår igenom så stort som man hoppats.
Men till terminaler, paddor och liknande lösningar?
-Ja, kanske?
Normalt sett så skulle jag privat inte köpa eller uppgradera till Windows 8, men jag hålla mig ajour med utvecklingen pga. jobbet. Så det blir trots allt i varje fall att man måste lära sig och bekanta sig med Windows 8 i slutändan ändå.
Ur arbetsprocesserande synpunkt så står jag dock fast vid att Windows är inte ett bra OS.
#31 varför tycker du inte att windows är ett bra os? Nyfiken.
Har ju arbetat med det länge och är väl kanske ngt biaserad, hatar apple os/x för att jag inte hittar i det och för att de envisas med att "förenkla" för användaren vilket innebär att jag inte får göra det jag vill, eller iaf med stora svårigheter. Säkerligen en vansesak, men jag tycker inte om det.
Däremot har jag verkligen blivit förtjust i lubuntu (nerskalad variant av ubuntu). Sällan har så mycket varit så enkelt, hitta nätverksskrivare; jajamensan, inga problem. Allt funkar, jag kan fixa saker enkelt via term osv. Det funkar för nybörjare om man vill ha en vanlig laptop hemma och även arbetsmässigt. Har inte kört det i nätverksmiljö på större företag med olika domäner osv, men har svårt att tänka mig att det skulle vara knepigare att konfigga än windows.
Money makes the World go around….sjunger Liza Minelli och Joel Grey i filmversionen av Cabaret.
Man skall nog inte glömma bort att när man köper en dator så är det också en plånboksfråga och inte minst en fråga om vilka behov man har.
Visst skulle jag gärna vilja ha den senaste iMac:en med sin imponerande widescreenskärm och OS X Mountain Lion.
Ville jag ha en bärbar så skulle jag inte haft något som helst emot den senaste MacBook Pro med sin retinaskärm.
Dock så har jag inget annat ekonomiskt alternativ än att hålla mig till betydligt billigare datorer.
Jag har en god vän som jobbar inom IT som konsult där han som Projektledare åtar sig större IT-projekt. Privat skulle han aldrig kunna tänka sig något som helst annat än Appleprodukter vare sig det gäller datorer, plattor eller smartphones. Dock så har han ju inget val utan måste även ha ett par vanliga PC eftersom de företag (IKEA, Swedbank m.fl) han får uppdrag på använder Win som huvudsakligt OS.
Jag har en annan kompis som bygger sina "burkar" själv och jag brukar skämtsamt kalla honom Linux-taliban vilket han inte har något som helst emot att bli kallad. Just nu kör han en Mint 13 distrubution som han övergick till från Ubuntu. Nåväl, den här kompisen kan för sitt liv inte förstå varför människor kör sådana OS som Win eller OS X.
By the way folks, så egentligen står PC för Personal Computer så egentligen så är den dator vi har "hemma" en PC vare sig det står iMac, HP eller vad som helst på den. Där måste man medge att Apple har lyckats i sin marknadsföring eftersom deras Person Datorer inte egentligen får kallas Personal Computer (PC). Han min vän som jag berättade om som aldrig skulle kunna tänka sig något annat än Apple produkter brukar jag driva lite med när jag är och hälsar på honom då jag frågar om man/jag kan få kolla hans PC *skrattar*. Det där är ju ungefär som att svära i kyrkan men eftersom jag är ateist och enbart går i kyrkan när någon skall döpas, konfirmeras eller begravas så envisas jag även med att kalla en dator PC och detta även om det står IMac på den *ler*.
Well, Money makes the World go around och jag personligen har inget annat val än att hålla mig till billiga burkar med Win, för närvarande Win7 men jag köpte också Win8 när man fick det för 279 SEK. Måste dock först köpa ny skärm då min nuvarande har för låg upplösning. Pga av ekonomin så får det där vänta ytterligare ett par månader.
Bästaste hälsningar,
Bertil
Om du som jag börjat med en 1-bitsprocessor (Motorola) hade du varit en riktig Bamse när du kommit till din Z80. Det var en härlig tid när man kunde se hur "bitarna" flyttade sig.