Videor överföra via usb-minne går ej att spela upp
Vi har nu kopplat in våran gamla dator för att den andra stationära har gått sönder. Och jag hittade ju såklart massa gamla videoklipp på den. Men då ljudet inte fungerar på den datorn så tänkte jag att jag kunde föra över videorna jag ville ha till min dator via usb-minne!
Jag gjorde det och la in dom på min dator, meeeen, dom går inte att spela upp! Jag antar att dom har blivit skadade eller något på vägen.
Felmeddelandet som jag fick upp först vill tyvärr inte visa sig igen men det var något i stil som "VLC kan inte spela upp formatet "undf" blablabla…". Och jag antar att väl att det betyder Undefined?
Någon som vet hur jag kan få över filerna utan att dom skadas, och VARFÖR dom skadas när jag använder usb-minnet?
Otroligt tacksam för svar då dessa videoklipp ger mig en sån enorm nostalgi!
Oh, tack ska testa den :)

Undf brukar betyda att filen ännu inte hunnit laddats ner helt och hållet.
Verkar iofs konstigt om alla filerna fick detta.
Men med USB så kan man ha USB enheten inställd på prestanda (better performance) - Detta innebär då att man inte helt säkert vet när operativsystemet helt skrivit klart alla delar då man kopierar ner en fil till USB minnet.
Har man satt att USB enheten skall vara inställd på snabb (quick) i stället så vet man att filen är helt kopierat så fort Windows slutar visa kopieringsbilden.
Så vad gör man då om USB porten är satt till att hantera prestanda. Då skall man alltid välja att avmontera USB stickan via aktivitetsfältet längst ner till höger - där har du valet att avmontera USB minnet via "Säker borttagning av hårdvara och mata ut media". Denna funktion ser till att Windows inte slänger upp meddelandet att det är säkert att ta ur USB minnet innan alla filer blivit helt nedskrivna till minnet.
Du kan själv se (och ändra) detta beteende för dina USB enheter. Högerklicka på USB minnet i utforskaren och välj Egenskaper. På en av flikarna kommer du se att det finns två val för hur du kan hantera att ta bort minnet från datorn.
Snabb - innebär att det bara är att ta ut minnet när man vill från USB porten förutsatt att inte Windows kopieringsrutan är aktiv och visar pågående kopiering av filer.
Prestanda - innebär att du skall avmontera minnet via aktivitetsfältets säkerborttagning av hårdvara. Detta val gör att t ex om du kopierar stora filer till minnet så gör windows dem tillgängliga inan allt data från windows cachen skrivits ner till minnet. Det gör att du får snabbare tillgång till minnet men kan råka ut för att alla filer inte är färdigkopierade om du bara drar ut minet från USB porten.
Som sagts ovan så har informationen förlorats och/eller där informationen om formatet är oidentifierat.
Vet du vilket format filmerna hade så kan du prova att manuellt döpa om dem genom att namnge filerna med någon ändelse som t ex:
.mp4, .3gpp, .avi osv
Ex. filen "film1" döps om manuellt till "film1.mp4"
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.