Byte av bredbandsleverantör
För någon vecka sedan sa jag upp TeliaSonera som leverantör utav bredband hem till oss. Jag tyckte att de hade strulat, slöa i supporten (tog evigheter att komma fram) och internet har känts långsamt, det trots att det ska vara 6mb uppkoppling.
Nu idag ringde jag till Welho, svarar efter några minuter på svenska, här i Finland klockan 14:00 och beställde 2 mb i uppkoppling. 6 timmar senare knackar en servicekille från företaget på dörren med modemet i hand. Jag pluggar in modem i antennuttaget och jag är uppe och snurrar på internet efter 15 min. Dock var alla instruktioner på obegriplig finska så det var att titta på bilder i manualen.
Och nu går det snabbare med internet.
Det kallar jag för service, bra jobbat Welho.
Robert
Kan du inte finska?!
Jag kanske har missat någonting men behöver man inte finska för att bo i Finland eller är ALLT så svenskanpassat att man inte behöver?
Tom

Tom, Finland är tvåspråkigt! Det finns en språklag som säger att alla myndigheter är skyldiga att ge service på svenska. När en kommun har fler än 2 eller 3% med modersmål svenska så är kommunen tvåspråkig.
Finnarna har oftast pluggat 6-12 år svenska i skolan. Men, finnar är envisa som tusan och håller hårt på sin finska, och vägrar lära sig. Jag är lika envis, tilltalar de mig på finska så svarar jag tillbaka med svenska.
Robert

Gustav den III:s största misstag var att dribbla bort Finland mot ryssarna. Med lite mer finess från Kungen och den Svenska Adeln hade vi kunnat få tillstånd ett fredsavtal där vi även skulle slippa att lämna ifrån oss Finland till Ryssland. Men icke, den svenske Kungen trodde att en snabb fred där vi även lämnade över Finland skulle kunna innebära att Svenskarna snabbt kunde mobilisera en ny armé och ta tillbaka Finland och mer därtill. Så blev det naturligtvis inte eftersom Sverige under början av 1800-talet var på väg ur stormaktstiden.
Följden blev att vi för alltid förlorade vårt österland.