Byte av bredbandsleverantör
För någon vecka sedan sa jag upp TeliaSonera som leverantör utav bredband hem till oss. Jag tyckte att de hade strulat, slöa i supporten (tog evigheter att komma fram) och internet har känts långsamt, det trots att det ska vara 6mb uppkoppling.
Nu idag ringde jag till Welho, svarar efter några minuter på svenska, här i Finland klockan 14:00 och beställde 2 mb i uppkoppling. 6 timmar senare knackar en servicekille från företaget på dörren med modemet i hand. Jag pluggar in modem i antennuttaget och jag är uppe och snurrar på internet efter 15 min. Dock var alla instruktioner på obegriplig finska så det var att titta på bilder i manualen.
Och nu går det snabbare med internet.
Det kallar jag för service, bra jobbat Welho.
Robert
Kan du inte finska?!
Jag kanske har missat någonting men behöver man inte finska för att bo i Finland eller är ALLT så svenskanpassat att man inte behöver?
Tom

Tom, Finland är tvåspråkigt! Det finns en språklag som säger att alla myndigheter är skyldiga att ge service på svenska. När en kommun har fler än 2 eller 3% med modersmål svenska så är kommunen tvåspråkig.
Finnarna har oftast pluggat 6-12 år svenska i skolan. Men, finnar är envisa som tusan och håller hårt på sin finska, och vägrar lära sig. Jag är lika envis, tilltalar de mig på finska så svarar jag tillbaka med svenska.
Robert

Gustav den III:s största misstag var att dribbla bort Finland mot ryssarna. Med lite mer finess från Kungen och den Svenska Adeln hade vi kunnat få tillstånd ett fredsavtal där vi även skulle slippa att lämna ifrån oss Finland till Ryssland. Men icke, den svenske Kungen trodde att en snabb fred där vi även lämnade över Finland skulle kunna innebära att Svenskarna snabbt kunde mobilisera en ny armé och ta tillbaka Finland och mer därtill. Så blev det naturligtvis inte eftersom Sverige under början av 1800-talet var på väg ur stormaktstiden.
Följden blev att vi för alltid förlorade vårt österland.
Att vi senare avsatte Gustav den III och satte in Karl Den 14:e Johan (Jean Babtiste Bernadotte) i tron om att han med sin stora erfarenhet av krigsföring skulle kunna mobilisera en armé och ta tillbaka Finland slog fel. Detta för att Karl den 14:e Johan såg att vara kvar på makten i Sverige var ett mycket riskfullt uppdrag där man snabbtr kunde avsättas. han satta därför trupperna i rörelse mot Danmark och erövrade Norge från dem. Baktanken var att om han blev avsatt skulle han kunna dra sig tillbaka till Norge och bli deras kung i stället. Norrmännen smörade han upp till och börja med. Så till den grad att de döpte sin mest kända gata efter honom. Paradgatan Karl Johan i Oslo
Vilken tabbe
=)
Innan han "satta därför trupperna i rörelse mot Danmark" ledde han alliansen mot sin gamle polare Napoleon och besegrade honom vid folkslakten i Leipzig - i stort sett helt utan svenska förluster - vilket var grunden för att kunna ta Norge. Som jag ser det en taktiskt briljant manöver.

Jag får nu betala 36 euro per månad, c:a 334,80 kr, för 2 mb uppkoppling. Hur står det sig med de svenska priserna?
Robert
2 megabyte kostar 299 kronor med Telia som förval. 329 annars.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag betalar 249 kr för 8Mbit hos TDC (tidigare Adamo).
Just nu har de ett väldigt bra erbjudande för de som tecknar nytt 28Mbit abonnemang.
149 kr/mån för 28Mbit de första sex månaderna, sedan 299 kr/mån. I paketet ingår dessutom en trådlös bredbandsrouter och de har ingen startavgift eller bindningstid.
Kom igen Telia! =)
Tom
Jag funderar på att byta till TDC också, men ska snart flytta, så det känns som det är bättre att fixa flytten först, och se vad dom har för intressant att erbjuda på nya stället :)
#8: Synd att de inte kan leverera där jag bor.
Vänliga hälsningar
Niklas

Vi diskuterade just detta med bredband och service på jobbet. Kom fram till att servicenivån inte såg ut att ha med bolaget att göra utan med personen man pratade med på kundtjänsten. Vi såg i allafall inget samband mellan bredbandsleverantör och service.
Oskar
#11, självklart är det så… Alla människor är inte lika serviceinriktade. Har man tur när man ringer support så är problemet löst på 10 minuter, annars kan det ta 10 veckor, typ…
//Jonas

#8, det lät billigt med 28 mb uppkoppling för c:a 33 euro per månad.
Kom igen Welho, titta över gränserna!!!
Robert