Bit Torrent vs. DC++ ur lagens vinkel?
Är det någon skillnad på dessa program när det gäller myndigheternas möjlighet att spåra och åtala någon för att de fildelar?
Tom
Lagen skiljer nog inte på hur man delar med sig av upphovsrättsskyddade filer. Däremot kan jag tänka mig att det är svårare att spåra i Bit Torrent.
Vänliga hälsningar
Niklas

man ser ip på den man tankar från i dc, samma sak ser man ip på den som tankar från en själv i torrent
OK, tack!
Finns det några saker man bör tänka på extra för att försvåra för ap-byrån?
Tom
Skriv ut programkoden och skicka den med snigelpost. Mottagaren OCR-läser och sparar. Klart! :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

jag delar enbart ut tv-serier på dc. orsaken till detta är att jag (hehe ja .. jag ingen annan så det är mina tankar) anser att tv-serier ligger i 'gränslandet'. dvs det är tillåtet att spela in tv serier för eget bruk, det torde även vara tillåtet att dela med sig av sina inspelningar till sina vänner?
säkert ute o cyklar men så gör jag =)
(därtill tror jag att APB bestämmer sig för att söka efter specifika grejjer .. typ nån specifik film, dataprogram, skiva/artist etc ivrigt påhejad av nån i bakgrunden - tror att tv-serier ligger lågt i denna prio, av nån oförklarlig anledning)

Torrents är svårare för Anti pirat byrån att säga att du har verkligen delat ut en hel fil för om du bara delar ut 1:1 (alltså du laddar ner lika mycket som du laddar upp) har du antagligen gett 1-10% till 10-100 olika personer. (får man inte kopiera 1% av filmer presis som med böker eller nått?).

Har sett att en del delar upp filmerna i flera komprimerade filer…gissar att det är för att förvirra piratpoliserna. Fast inte vet jag om det hjälper.
Sen tror jag det är större risk att åka fast om man laddar ned svenskproducerat material. Alltid lättare att stämma någon i det egna landet…
Oskar

#3 - Jag ser alltid till att köra PeerGuardian 2, för att iaf blockera en del IP-adresser. Bland annat har ju HBO via MediaSentry tidigare attackerat* folk som laddat hem eller delat ut senare avsnitt av Sopranos, vilket PG2 effektivt blockerar. Har för mig att kända APB-IPn också ligger i blocklistan, men det är givetvis enkelt för dem att gå runt om de vill.
* dels genom att skicka falska/trasiga paket, och sen har en del personer även fått "hotbrev".

Tom, du kan ju alltid gå via en proxy. Det finns flera gratis proxys på nätet som du kan lägga in i din webbläsare. IP Numret kommer då inte vara ditt eget utan proxyns ip nummer och det försvårar definitivt på AP och myndigheter. De måste då begära ut specifik info från proxyn och dessa lämnar sällan ut det. En nackdel är att prestandan kan gå ner rejält eftersom många vill dela på proxyns bandbredd. Försök alltså hitta en snabb proxy. Googla på free proxy servers.

Rumpino. För det första är det inte bra att bara dela ut TV serier. Hela konceptet bygger på att man skall dela med sig. Om alla gör likadant kommer man ju bara hitta tv serier.
Också, TV Serier är inte heller alltid OK. Om de har DHTV kvalitet så är de oftast kopieringsskyddade från början och är då inte tillåtna att dela med sig av. Detta för att kvalitén är så pass mycket bättre än hos vanliga digitala nedladdade TV serier.

Ett sätt att skydda sig kan vara att tanka hem filen i komprimerade RAR filer. ALternativt skapa RAR-filer av filmen själv. Tag sedan bort en av RAR filerna (och lägg på ett ställe du inte delar ut ifall du vill skapa filmen senare). På på sätt har du faktiskt inte hela filmen och den går inte att återskapa från dig endast. Om andra gör lika dant är sannolkheten liten att de alla tar bort just samma RAR fil som du själv gjorde. De bör alltså kunna ta hem hela filen från åtminstonde två användare och det kan även andra göra från dig. DVS ta hem alla RAR filer utom den som saknas hos dig och sedan ta hem den saknade RAR-filen från någon annan.
Det är väl tveksamt om det verkligen skulle hålla juridiskt men blir bra mycket svårare att hävda i en domstol för AP och myndigheter att du verkligen hade hela filmen. Utan den sista RAR filen går det inte ens att skapa en del av filmen så den går inte att titta på "till viss del heller".
Tack för era tips!
Kaj, Fungerar RAR så som du säger? Kan olika personer göra RAR-filer av samma film och få exakt samma uppdelning av filmen? Kan man inte själv välja hur stor varje del ska vara och på så sätt göra delarna inkompatibla med varandra?
analog, bra idé med peerguardian. Ska testa och se om det fungerar.
Tom
Det ni snackar om att komprimera filmerna står det massor att läsa om här.
Men huvudanledningen att filmerna är packade i (för dvd, cirka 93) rar-arkiv är för att när piratgrupperna som rippar filmerna från början ska få iväg dom, för det är en tävling i grunden, så går det fortare. Och för oss i andra änden är det också bra, om filmen är en stor film så är det inte säkert det är många som har exakt samma film, och du är fast med att ladda ner från en användare. Har du däremot 90 filer á 50mb att ladda hem, då kan du ta från en hel hög användare som har samma film liggandes, smart :)

Kaj - jag kan lova att mina tv-serier är mycket populära objekt, så jag tror inte att någon misstycker.

Tom, det jag menar med att ta bort en RAR fil fungerar naturligtvis bara om en användare först delat ut hela filen. Man kan då se på TTH att det är samma uppsättning filer och då ta hem en saknad del från en användare vars andra rar-filers TTH överensstämmer med din egen TTH. Detta brukar aldrig vara ett stort problem eftersom det oftast bara förekommer en eller ett par varianter av RAR-filmerna.
Rumpino, jag förstår - var ingen direkt kritik så det är OK

Jag kommer inte exakt ihåg var jag hörde det, men jag har hört att det är en teknisk begränsning som gör att filerna inte är större än 15mb.