Går inte att ladda
Hej!
Jag har ett problem med min dator… Det går inte att ladda den!
Laddningssladden sitter jätte löst och ramlar ut om man inte håller i den och även när man håller i den och den sitter rätt så laddas inte datorn. Går det att fixa eller kommer den dö?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Antar det är en bärbar. Jag hade samma problem och skickade in den, varpå de sa att det inte var garantiärende och skulle kosta ungefär samma som det kostade att köpa en ny. Dock med lite övertygande om konsumentköplagen fick jag det åtgärdat på garanti.
#1 Ja det är bärbar.
Äsch, då kommer det ju inte gå. Vet inte vart jag har kvittot heller så… Ja, då lär den väl dö! :(
// Lise
Det kan ju även vara laddarsladden som glappar vid kontakten. Inte helt ovanligt att det händer. Kan vara värt att ta med till en datoraffär och testa med en ny laddare och se om det funkar bättre.

Bara så du vet. Enligt svensk lag behöver du inte ha sparat något kvitto. Det är den som säljer datorn till dig som måste kunna ta fram ditt köpkvitto ifall du tappat bort det. Alla företag måste spara kvitton i princip i oändlighet (men åtminstone 10 år).
så om det fortfarande är inom garantitid (3 år) kan du gå tillbaka till säljaren och begära garanti. Säg att du inte har kvittot kvar och att de måste ta fram inköpsdatum och kvitto åt dig från sin bokföring - de är de alltså tvingade till enligt lag att göra åt dig.
Om kontakten är trasig och det inte är du som orsakat felet genom att vara vårdslös, hårdhänt eller på annat sätt orsakat skadan så skall givetvis garantin gälla.
Om de vägrar ta fram kvitto så säg att du då kommer att kontakta din komuns konsumentvägledare eller vända dig till ARN (allmänna reklamationsnämnden). Där kan du i så fall få hjälp.
#4 Får testa och skriva till dom, Tack!
Men finns det på något sett man kan göra genom t.ex. internet för att rädda sina bilder, innan batteriet dör? Om man t.ex. kan skicka över dom till något ställe för att sedan ladda ner dom ?
// Lise

Lägg dem på en USB, eller skapa en Dropbox, eller bränn dem till DVD eller annat.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6 Batteriet kommer inte räcka till att hålla på med USB och lägga över dom till andra datorn. Har dessutom bara två USB på 4 GB vardera och bara en mapp med bilder ligger på 75 GB..
// Lise

#4: Det var det roligaste jag läst idag.😃
Du har ju delvis rätt, det finns ingen lag som säger att du måste spara kvitto och visst finns det lag på att företag ska spara sina allegat och sin bokföring i tio år.
Men, det finns ingen skyldighet för ett företag att ersätta dig med ett nytt kvitto om du kastat bort det du fick vid köpet. Kvittot är ju ett avtal, en värdehandling, ett bevis på att en transaktion har skett.
Det är också helt rätt att det både går att reklamera en vara och åberopa garanti utan att presentera kvitto. Företaget å sin sida har samma rätt att begära bevis på att varan är köpt i deras butik (enklast då genom att presentera ett kvitto).
Visst finns det muntliga avtal och dessa är lika giltiga som skriftliga, men svårare att bevisa. Dessa avtals sluts väl oftast i servicebutiker och pizzerior där man tycker det är onödigt att blanda in och belasta Anders Borg med arbete i onödan. Därför är ett kvitto alltid att föredra. Det är en värdehandlig och bör sparas. Man kan inte räkna med att godvilliga företagare hjälper till, där ens egen förmåga inte räcker. Även om en del företag ser det som ren goodwill att hjälpa till att ta fram en kvittokopia om de kan.
Som någon skrev i en annan tråd på samma ämne: Det är som att ringa Riksbanken och begära att få en ny femhundring, för att man slarvat bort den man hade. Testa. 👍
Vad ska ARN göra förresten? Sparar de företags kvitton i tio år och kan trycka ut en kopia, eller vad?

Naturligtvis bör man skriva lite som hör till Topic också. Jag tycker förslaget med att testa med en annan laddare lät bra. Kanske också ta med datorn till butiken och be dem titta på den där. De flesta laddarkontakter är runda och har en liten pigg i kontakten i datorn och en liten fjädrande metallkläpp. Om det är en sådan kontakt, se så den fjädrande kläppen inte har fastnat (så det inte blir kontakt med den delen du sticker in från laddaren).
Skulle det visa sig vara laddaren, så gå med i någon av Facebooks många "Elektronik bortskänkes"-grupper och se om ingen där, som bor i din närhet, har en laddare till övers du kan få.
Nu kanske de blir lite förvirrande här men jag är "Ratlings" sambo, och jag tror inte det är sladden som e problemet, för på sidan där hålet till sladden sitter e det en spricka så man ser in lite beroende på hur man vinklar skärmen, och när jag sätter i sladden så ser det ut som att själva uttaget eller va man säger åker innåt så den verkar inte sitta fast som den ska.
Snackade även med CDON, där jag beställde den ifrån, och mycket riktigt fick jag kvittot och det var garanti till 2014, men garantin gällde tydligen inte om man själv eller någon annan tappat den så att den gått sönder.
Finns det möjligtvis en separat laddare till batteriet på bärbara datorer?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

Hmm, ok. Så det låter som den åkt i golvet, med sladden i.
Är det enkelt så är det "bara" att skruva upp datorn och löda fast kontakten igen, vilket då förverkar all garanti. Är det mer komplicerat kan det vara sprickor i moderkortet. Funkar datorn som sådan kan man ju kolla med CDON om det går att få datorn lagad till självkostnadspris.
Ett alternativ för att ladda skulle vara att skaffa en dockningsstation. Nu vet jag inte vilket märke eller vilken modell det är men är det en vanligare modell spå bör det inte vara alltför dyrt att hitta en "docka".
Tradera, företag som rekonditionerar datorutrustning som exv ReUse-IT eller kanske E-bay (eller som sagt, varför inte fråga hövligt i en elektronikbortskänkesgrupp på Fejjan?).
#11 Skulle inte våga mig på att skruva upp datorn själv, moder kortet verkar inte vara skadat då datorn funkar problemfritt bara att den inte går att ladda.
tack för tipset, ska kolla upp det!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Hitta den HÄR , hur exakt gör man med en sådan? får man ström genom den utan att koppla in den i själva hålet i datorn?
===
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Hmm, ok. Den dockan du hittade verkar visserligen ha en medföljande strömadapter, men dockan är kopplad till datorn via USB-uttaget så den kommer inte ladda eller kunna driva datorn direkt.
Det jag tänkte på var nånting i stil med denna:
http://i1111.photobucket.com/albums/h469/SysKonsult/Tipid%20PC%20Sale/IMG_5501.jpg
…där man knäpper på datorn på dockan så den är en del av datorn.
Vad är det för Asus-modell ni har?
//mod
Jaha okej, finns dom att köpa vanliga affärer eller de bara blocket/tradera/ebay?
Hon har en Asus K53U står de under datorn
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Ser inte ut som det finns någon annan docka än den du länkade till innan. Då återstår bara att få kontakten i datorn lagad på något sätt.
TS
Köp dig en extern USB-hårddisk (S-ata) på CDON för 299.- kr ta ur hårdisken i denna, och sätt in din dators hårddisk där istället för att sedan tanka över dina bilder till någon annan plats.
Då har du löst problemet billigt samtidigt som du fått en H-disk för backup senare. Sedan kan du lugnt ta dig ann att löda fast laddningskontakten vilken sitter på ett separat kretskort i din dator. Det kan bli många skruvar över men märk upp dem vad de har suttit, kanske det står i din dators servicemanual. Gäller om det är en ASUS.
#17 tror inte jag kommer våga skruva bort hårddisken själv, då jag inte är van vid att göra sånt. får försöka hitta någon som kan det isåfall!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Kolla hemförsäkringen. Om man har tillägget "drulle försäkring" (heter lite olika hos olika försäkringsbolag så skall det täcka om man t ex tappat en dator så den gått sönder. Självrisk åker man dock på
Och Modmaker - Det är visst så att du aldrig har skyldighet att BEHÖVA presentera ett kvitto om du reklamerar. Den skyldigheten har dock företaget du köpt av. Dvs i så fall kunna bevisa att du INTE köpt av dem.
Så har man inget kvitto så skall man kräva att företaget man köpt av kan verifiera via sina handlingar att du har köpt av dem - Precis såsom CDON verkar ha gjort i detta fall.
#19 har tyvärr inte drulle, men har tänkt fixa!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Du kan ju fixa nu och sedan felanmäla efter nån månad - oj vad fuskig jag blev nu.
Bilderna försvinner inte från hårddisken bara för att strömmen tar slut.
En drulleförsäkring är alltid bra. Den täcker alla de dyra tilläggsförsäkringarna som teknikkedjorna vill att man skall teckna när man köper nytt. Dvs en drulleförsökring mot 3-4 tilläggsförsökringar för TV, mobil, dator, spelkonsol etc…
Den är dessutom mycket billigare än teknikkedjornas tilläggsförsäkringar.
#21 jo hade tänkt de isåfall ;)
ne jag vet, men har inget som kan ladda den .
Jo därför jag har tänkt skaffa drulle!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Du kan ju alltid plocka ur disken ur datorn och sedan köpa en USB Sata hårddisk kabinett. Du kan då koppla in din disk där och sedan via USB kabel koppla in den på vilken annan valfri dator som helst med USB kontakt - och sedan rädda filerna.
Du måste dock veta vilken disktyp du har men tips är nog en SATA 2.5 - Kabinetten finns att köpa hos Kjell och Co, Netonet, Siba mfl. och kostar ca 200 kr
T ex denna - välj USB 3 eller USB 2
Tack för tipset!
Ska bara försöka hitta någon som kan dra ut hårddisken åt mig nu då!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#23 Kaj
Kanske jag inte talade om i mitt inlägg att CDON's disk + cabinett kostade 299.- + moms dessutom fraktfritt, är det väl inte fel att få en SATA 2,5 /320 för 99.-- kr till backup disk. Något man ibland måste lära kunden att göra.
Borde sagt i mitt tidigare inlägg att den ytmonterade kontakten för laddaren gjort så att lamminatet på kretskortet lossat, men det löser man med en trådbygel genom kortet.

Här är en rätt illustrativ sida som visar hur man monterar ner datorn i smådelar. Bland annat hur man tar ur hårddisken.
http://www.insidemylaptop.com/how-to-disassemble-asus-k53u-laptop/
Tack ska kolla in det efter helgen!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px