Hjälp med full lokal disk
Hej, jag är helt dataokunnig och har nu sett att min lokala disk (D:) strax är full. Den innehåller massa textdokument (eula.1031), och när man klickar på den står det: You have received the software as part of the visual Studio 9.0 Beta Program.
Det finns också massor av : install.res.1028.dll, Programtillägg.
???????????Vad betyder detta? Hur ska jag göra för att "tömma" disken?
Önskar vänligen svar innan disken är helt full
/Angel60😞
textdokument och dll filer är knappast det som fyller din disk.
1. Avinstallera program som du inte behöver/använder.
2. Rensa bort filer som inte används. CCleaner är ett bra program som kan göra detta.
3. Har du mycket filmer/musik på disken? det tar stor plats. Vill du inte bli av med filer helt så kan du lagra dem på en bärbar disk.
4. Defragmentera din hårddisk efteråt.

dll betyder dynamick link library och det är inga filer man ska ta bort själv om man inte vet exakt vad man sysslar med. Ta bort program via kontrollpanelen istället.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
DLL-filer instruerar (delegerar) Dessa används av mångt och mkt. Tas de bort så lär det bli problem.
Tyvärr så använder fulkod DLL.

DLL filer finns oftast på systemdisken vilket bruaklr vara C. I detta fall rör det sig om D disken och om detta inte är din systemdisk så bör du lugnt kunna ta bort dessa.
Det du anger pekar på att detta rör sig om temporära filer som skapas vid installation av ex. Visual studio läs gärna mer på denna artikel fråm Microsoft - de kan exempelvis komma efter installation av spel, open office … od som kräver delar från visual studio. Installationen skall då ha skett mot en program files katalog men en bugg i VS gör att dessa temp filer hamnar i roten på en lokal disk i stället för windows temp katalog. Ta bort dem för de behövs inte är mitt tips.

#1#
#2#
#4#
Nu har jag städat datorn, laddade ner CCleaner och plockade bort mycket, gjorde diskdefragmenteringen, laddade om datorn.
Resultat: absolut ingenting….
Min lokaldisk C, innehåller 5 filmapp, 3 textdokument, finns 74.7 GB kvar.
Min lokaldisk D, innehåller 9 eula. textdokument, 9 install.res.dll programtillägg, finns bara 6.05 GB kvar.
Vad betyder/är det här: catalog.21022.08.policy_9_0_Microsoft_VC90 ???
Hjälp🤪
Har du 2 diskar eller 2 partitioner?
Hur stora är diskarna?

2 diskar, 106GB på varje.
Du kan ladda ner programmet Glarys Utilities
och efter installation så väljer du:
* klicka först på fliken program
* sen klickar du på alternativet Filer och mappar
* klicka därefter på Disk analyseran
* därefter välj alla hårddiskar eller bara den hårddisken du har problem med
* vänta tills det är klart och då borde du se vad det är för filer som tar upp utrymmet
men var försiktig med att radera filer ta reda på först vad är för några så du inte raderar filmer foton och annat du är rädd om radera inte heller några dll filer och exe filer
Du får göra manuell städning oxå…

#8# Det verkar vara "Backup Files", med olika datum efter. Kan man ta bort dom?
#9# Jag har gjort manuella städningar flera gånger.

Det står under Filtyp: .vhd 53,2 % .zip 46,8 %
Ta bort alla backups utom den senaste

#12#
Nu har jag 16 Backupfiler kvar, alla gjorda 2013-04-01
28,6GB ledigt av 106GB, så nu lyser det inte rött längre!
Finns det något mer att ta bort?
allt med .zip borde gå att ta bort utan att det händer något
Finns många filer man kan ta bort utan att störa systemet.

#14#
Dom 16 backupfilerna står det .zip efteråt, så dom kan jag väl inte ta bort? Dom filerna är 13,6% av innehållet.
Filerna: .vhd är 86,4% av innehållet.
#5 #7 Vänta lite här, har du två lokala hårddiskar på 106 GB vardera och du har nästan 75 GB kvar på C? Den är inte i närheten av full. Vad det gäller D så är det bara att formatera den eftersom det inte är en systemdisk.

#17#
Hur vet jag att D inte är en systemdisk?
I Windows är alltid C systemdisk då du har mapparms Program, Användare samt Windows på den. Ifall du inte har installerat eller placerat filer på D medvetet så kan du i princip formatera den.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du högerklicka "dator" och väljer hantera. Gå till diskhantering och se efter om du har en virtuell disk. Har du ingen så kan du bara ta bort .vhd filerna. Bifogar en liten guide.

B: ser ut som en virtuell, den kan du ta bort. sen kan du ta bort .vhd filerna

Har du installerat en Virtual Maskin på din dator?
Om du inte gjort det själv så kan det vara så att du har Windows med en virtuell Windows XP installerad. Detta är en funktion som Microsoft la til vissa versioner av Windows 7 och framåt för att man skulle kunna köra gamla program även under Win 7. Så en sådan fil kan innehålla ett helt operativsystem och således vara rätt stort.
vhd filer är just virtuella diskar som ett gästoperativsystem använder sig av.
Om detta inte är något du använder så kan du ta bort dessa genom att göra som #20 skrev (4 minuter in i videon visar han hur du kan ta bort vhd filen)
Eftersom du inte ser disken i diskhanteraren så är den nog inte monterad vilket innebär att du helt enkelt borde kunna klicka på vhd filen/erna och bara ta bort dem - kom ihåg att de hamnar i papperskorgen så du måste rensa den också innan du frigör utrymme. Alternativt när du klickat på filen så välj att hålla inne Shift när du trycker delete - då hamnar filerna inte i papperskorgen utan tas bort direkt.

#22 har tagit bort B
Nu hittar jag inte .vhd filerna.
Har nu 33,3% ledigt på D

Töm papperskorgen - om du tagit bort på vanligt vis så finns en kopia av filöen där så du måste rensa papperskorgen åxå för att få loss allt utrymme.

Papperskorgen är tom, är det inte bara att tömma den? Eller ligger det kvar där ändå?

Inget liggande på skrivbordet heller?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Har laddat ner DiskView, fattar ingenting…
Är dålig på "data engelska ord"😞
TS, tror du inte det är en disk med recovery-partion du raderar?
Har du tagit ut till CD så är väl ingen skada skedd.

#30 ???????????????

Via diskview kan du klicka dig runt på de olika färgerna. Då kommer ett meddelande om vilken fil som ligger på just det stället på disken. Om en viss färgområde är stort kan det vara en stor fil som fortfarande ligger kvar.
Har du slagit på att visa dolda systemfiler i utforskaren? Om inte så kommer du inte se dessa filer när du listar diskens innehåll
Gå till utforskaren och tryck på din ALT tangent. Nu ser du en ny meny högst upp - där väljer du Verktyg, Mappalternativ. Gå till fliken visning och sedan bockar du för att visa dolda filer och mappar. Bocka även ur Dölj skyddade operativsystemfiler (du kan alltid sätta tillbaka detta senare ifalll du vill)
När du nu listar skall även filer och mappar som annars är dolda visas.
Gå igenom mapp för mapp - högerklicka på mappen och välj egenskaper. Nu kommer windows att visa dig utrymme för varje mapp. Notera både storlek och storlek på disk.
Om där finns någon mapp som är ordentligt stor i förhållande till din disk kan du gå in där och se vilka filer det ev. rör sig om.
D: brukar på många datorer vara en recovery-partition på typ 10GB.
Dvs en partition som används vid ominstallation av datorn.
Denna är inget man använder för att spara på och att den är full är helt normalt.
Kontrollera att det inte rör sig om en sådan partition innan du börjar att radera saker.
D: är ofta också enhetsbokstaven på DVD-spelaren…det är inte så att det är en skiva du har i?
#30 nej, recovery partitionen syns på bilden i #21

Nu har jag städat, tagit bort en hel del, diskarna är tyvärr likadana.
Hjälp
Vad är det nu för filer som ligger kvar? .zip undantagna

allt som heter eula.txt kan du säkert radera, det är enbart "licens" info.
dll'er kan vara vanskligare, testa att packa ihop dem först och radera dem sedan. Om det funkar kan du kasta den zip-filen sen.
#36 det där kan inte vara allt. dom är pyttesmå och du behöver inte ta bort dom…knappt värt mödan.
Kollat dolda filer? Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\mappaltenativ>visning>bocka i visa dolda
Sen ska jag peka finger lite grann och påpeka (#7) att du har EN disk med flera http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskpartitionering
#37 ser inte vilken program du använt men det måste väl gå att sortera efter storlek…enda sättet att få reda på vad som tar upp plats
#39 japp 1 fysisk hårddisk uppdelad på flera partioner mycket vanligt

#39 Har kollat dolda filer (#32)
"Diskpartitionering", (läst men ej förstått)
Nu ger jag upp, tack alla för all hjälp jag fått

Du vet väl vad du lagt på disken?
Ta bort det du inte vill ha.
Ingen annan har väl lagt något där och alla program försöker instalera sig på C: om du inte väljer att instalera det någon annan stans.
Dvs hur ser mapstrukturen ut.. vad heter alla mappar?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.