Exportera bokmärken från Google Bookmarks
Jag är en flitig användare av Google Bookmarks. Det är en gratis tjänst från Google där du kan spara alla dina bokmärken online så att du har tillgång till dom från vilken dator som helst.
Microsoft har en liknande tjänst som heter Windows Live Favorites. Denna tjänst är i mitt tycke lite vassare och jag skulle vilja flytta alla mina bokmärken från Google Bookmarks till Windows Live Favorites. Givetvis vill jag inte flytta alla bokmärken för hand, ett och ett.
Både Google Bookmarks och Windows Live Favorites har funktioner för att importera bokmärken både från IE och Firefox, men endast Windows Live Favorites kan exportera bokmärken. Trodde jag.
Det visade sig att det finns ett tämligen hemligt sätt att exportera alla bokmärken från Google Bookmarks till en bookmarks.html-fil, vilket är samma format som Firefox och Netscape använder. Genom att logga in på Google Bookmarks och sedan surfa till http://www.google.com/bookmarks/bookmarks.html så visas en fil med alla dina bokmärken i ett format som både Firefox, Netscape, IE och Windows Live Favorites kan läsa. Spara filen på t ex Skrivbordet och sedan kan du importera den i ditt favoritprogram.
Hemligt hemligt, men smidigt smidigt.
För att snabbt komma åt dina Google Bookmarks direkt från webbläsaren rekommenderas Google Toolbar. För Windows Live Favorites kan man istället använda Windows Live Toolbar.
Mvh // Johan
Jag använder mig av Flock som webbläsare. Det är en påbyggd version av Firefox med en mängd härliga funktioner.
När jag väljer en sida som favorit i Flock, sparas den automatiskt hos del.icio.us. Man kan välja att endast jag ska se mina favoriter eller om de ska visas offentligt.
Om jag byter dator eller får för mig att installera om Windows, behöver jag bara skriva in mitt användarnamn och lösenord i Flock för att den ska importera mina favoriter hos Del.icio.us automatiskt.
Jag behöver igentligen inte importera favoriterna till min dator. Jag kan nå och bläddra igenom dem direkt från Flock som om de låg bland minna favoriter. :-)
Jag behöver aldrig oroa mig för att mina favoriter ska försvinna. Hur smidigt som helst. :-)