Datorn iFokus

Datorn

Etikett: windows
LĂ€st 6502 ggr
Mari
2013-04-08 21:13
0

Problem med bildvisning (windows8)

Nu har jag problem med windows 8 igen đŸ˜ź

Valde windows fotovisare som standard nÀr jag vill se pÄ bilder men nu uppkommer ett problem jag aldrig tidigare varit med om pÄ tidigare windowsversioner.

Bilderna autovrider sig utan att jag sagt till om det, fÄr öppna dem i photoshop för att vrida dem normalt sÄ de ej visas som liggande nÀr jag laddar upp dem tex. hÀr pÄ iFokus eller pÄ andra stÀllen.

GĂ„r det att Ă€ndra sĂ„ bilderna ej visas som roterade utan jag fĂ„r rotera  dem sjĂ€lv sĂ„ som i windows xp?

SajtvÀrd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kaj
2013-04-09 10:18
0

Windows 8 har bÄde den gamla Windows Fotovisaren samt en windows start-screen app (metro app). Dessa Àr tydligen tvÄ olika program.
Att öppna ett foto via metro app-en verkar vÀl inte vara det bÀsta ifall man vill titta pÄ foton - en app skall ju bara ge en indikation pÄ vad som finns dÀrunder.

Om du verkligen har stÀllt om sÄ att du anvÀnder Windows fotovisaren sÄ skall du ha tvÄ ikoner för att vrida bilderna rÀtt - tvÄ böjda pilar Ät vÀnster respektive höger.

Kolla denna lÀnk

Det kan ocksÄ vara sÄ att metadatat pÄ dina bilder har ett felaktigt vÀrde för om fotot Àr taggat för liggande eller stÄende. Windows fotovisaren anvÀnder alltid detta metadatavÀrde för att bestÀmma hur fotot skall visas. Vissa applikationer uppdaterar inte / eller uppdaterar detta vÀrde felaktigt. Ex om du anvÀnt en kamera och hÄllt den pÄ ett visst hÄll dÄ du tog kortet.
Detta borde du kunna lösa i Windows fotovisaren genom att klicka pÄ roteringspilarna tills fotot Àr rÀtt. Har för mig att Windows fotovisaren dÄ uppdaterar dessa metadatavÀrden till den vy du valde.
Även Photoshop bör uppdatera detta vĂ€rde korrekt

Mari
2013-04-09 14:06
0

#1 Pilarna ser jag men bilderna visas rĂ€tt i bildvisaren, det Ă€r nĂ€r de visas utanför windows sĂ„ som hĂ€r pĂ„ iFokus och andra internetsidor som fotot Ă€r liggande fast det Ă€r i stĂ„ende format. 

Jag vill alltsÄ att bilden ska visas liggande i bildvisaren fast den Àr stÄende - sÄ jag sjÀlv manuellt kan Àndra sÄ bilden visas rÀtt

SajtvÀrd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kaj
2013-04-10 14:49
0

Well, den sista instÀllningen du gör i fotovisaren Àr det vÀrde som sÀtts i metataggen för bilden. Dvs fotovisaren har ingen aning om vad som Àr stÄende liggande upp eller ner pÄ din bild. om du i fotovisaren klickar pÄ pilen sÄ att bliden visas pÄ ett visst sÀtt (t ex liggande trots att bilden egentligen Àr en stÄende bild) och avslutar fotovisaren med bilden i detta lÀge kommer Windows fotovisare att uppdatera metataggen för bilden och tala om att den Àr i liggande form at (trots att den egentligen Àr i liggande). Om du sedan publicerar den pÄ internet eller pÄ annat sÀtt sÄ kommer den visas i liggande.
Du mÄste se till att bilden i fotovisaren Àr pÄ det sÀtt som du vill att den skall vara innan du gÄr till nÀsta bild eller avslutar fotovisaren.

Du kan pröva genom att kopiera en bild till en valfri mapp dĂ€r du har tumnagel visning pĂ„slagen. Öppna bilden i fotovisaren och klicka pĂ„ pilen till den Ă€r upp och ner. Avsluta fotovisaren. NĂ€r du nu tittar pĂ„ tumnageln av filen i mappen skall den vara upp och ner. Gör om experimentet och pröva olika instĂ€llningar sĂ„ skall du se att det lĂ€ge du hade dĂ„ du avslutade fotovisaren alternativt blĂ€ddrade till nĂ€sta bild Ă€r det som du ser som tumnagel pga att fotovisaren har satt denna metatagg pĂ„ bilden

Om det hos dig inte fungerar pÄ det sÀttet kan det iofgs vara en bugg i Win8. Àr ju ett nytt OS men jag vet inte ifall just fotovisaren Àr ny

Mari
2013-04-10 15:26
0

# Tusen tack för dina utförliga svar men jag rör inte pilarna i bildvisningen utan bilden visas stĂ„ende nĂ€r den Ă€r stĂ„ende och liggande nĂ€r den Ă€r liggande, utan det Ă€r nĂ€r den lĂ€ggs ut hĂ€r pĂ„ iFokus som den blir liggande fast den Ă€r stĂ„ende. 

Jag vill alltsÄ att den ska visas lika som hÀr pÄ iFokus sÄ jag sjÀlv manuellt kan Àndra bilden till stÄende om jag vill :-) SÄ kunde jag göra nÀr jag hade windows xp men det kanske Àr som du skriver att det Àr en bugg? Kan man rapportera sÄnt nÄgonstans till windows?

SajtvÀrd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kaj
2013-04-11 09:54
0

Att felanmÀla till Microsoft krÀver normalt att du har ett supportavtal.
Annars kan man alltid gÄ in pÄ deras olika forum och frÄga eller anmÀla.

Tror dock inte det Àr en bugg men man vet aldrig.
Kan du ladda upp bilden hÀr sÄ kan vi kolla om nÄgot ser konstigt ut?

Mari
2013-04-11 15:07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SÄhÀr ser bilden ut nÀr jag lÀgger upp pÄ iFokus, en stÄende bild men som visas liggande.

i min dator sÄ Àr bÄde miniatyrbilden samt bilden i bildvisaren stÄende, har testat att vrida bilden lite med hjÀlp av pilarna men blir ingen skillnad. MÄste öppna photoshop (som ocksÄ visar bilden som stÄende) och dÀr vrida bilden nÄgra gÄnger - spara och sen visas bilderna rÀtt nÀr de lÀggs ut pÄ nÀtet

SajtvÀrd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kaj
2013-04-11 16:03
0

Testar. jag la ner den i en mapp pÄ min dator och den var sÄ klart felvÀnd.

tog upp den i fotovisaren och snurrade den rÀtt - avslutade fotovisaren och tummnageln visar den nu stÄende (rÀtt)
Infogar filen hÀr för att se om den blir rÀtt dÄ

Kaj
2013-04-11 16:04
0

Inga problem som du kan se.

Ändrar nu bilden i fotovisaren igen genom att snurra den upp och ned

Kaj
2013-04-11 16:06
0

Jag kör ifos Win7 men tror ÀndÄ det Àr samma fotovisare i Win7 som Win8.

Funkar alltsÄ för mig utan problem och sÄ som jag förvÀntar mig att bilden skall visas dÄ jag anvÀnt pilarna i fotovisaren för att snurra bilden.

Har du samma problem med alla dina bilder - dvs att du alltid mÄste ta upp dem i Photoshop för att vÀnda dem rÀtt?

Mari
2013-04-11 18:41
0

Ja det Àr samma problem med alla bilder som Àr i stÄende format

SajtvÀrd för Djurfoto
www.mariekengren.se

stina63
2013-04-12 20:14
0

Jag har samma problem ocksÄ. FörstÄr inte hur bilden kan hamna pÄ sne, NÀr den inte har varit de innan. Finns ingen program dÀr man kan rÀtta till de, Jo ute pÄ skrivbordet, men bilden blir pÄ sidan ÀndÄ

stina63
2013-04-25 20:21
0

Jag har haft samma problem gav nÀstan upp, Men eftersom jag Àr sÄ envis av mig sÄ kom jag pÄ de tillslut,
Man mÄste fixa en app dÀr det stÄr iFokus pÄ, DÄ anvÀnder man den appen nÀr man Àr hÀr inne ska lÀgga upp bilder pÄ.

Mari
2013-04-26 15:27
0

#12 Tack för förslaget men det Àr inte bara hÀr pÄ iFokus problemet Àr utan problemet Àr att bilderna visas rÀtt fast de egntligen Àr fel om du förstÄr hur jag försöker förklara

SajtvÀrd för Djurfoto
www.mariekengren.se

stina63
2013-04-26 20:12
0

*13 NÀ jag förstÄr inte riktigt men de gör inget, Hoppas du fÄr rÀtt pÄ de