Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 715 ggr
speeder5
2007-06-15 18:07
0

problem med överhettning.

nu kan jag inte riktigt avgöra om datorn faktiskt är anledningen till att det överhettar eller om det är omgivningen (luften i mitt rum är ca 25-30C trotts genomdrag och 2 bordsfläktar på max).

började med att jag av misstag sabbade mitt moderkort i ett försök att byta en fläkt som va igendammad bortom räddning.

men jag hade sedan länge planerat att göra stora uppgraderingar av datorn, så det va inte det stora problemet.

jag köpte sedan nytt, moderkort: MSI K9N Dimond, processor: AMD 64 Athlon X2 5600+ Socket AM2 och minnen: DDR2 2x1GB på 800mhz.

och problemet är då att även om datorn nästan är 4 gånger kraftigare än innan och jag inte kör mer krävande saker än innan, så verkar datorn ha ett ganska stort problem med överhettning, processorn gå upp i 55-60 grader Celcius så fort jag gör vissa aktiviteter ex: spelar RuneScape på nätet eller använder mig av programmet DVD Shrink och några fler saker typ grafikkrävande saker.

jag lyckades fixa problemet till viss del (den delen när den överhettade även när man inte gjorde något) genom att jag äntligen lyckades aktivera "Cool'n'Quiet" och drog då ner "vilotemperaturen" från 50C till 30-35C.

jag vet inte om jag i så fall skulle behöva byta ut processorkylaren eller om jag helt enkelt ska hålla mig med öppet chassi och en bordsfläkt riktad rakt in i det fram tills "värmevågen" är över.
varar värmen genom hela sommaren får jag nog ändå ta o byta kylare.

det jag undrade var om det går att göra något åt det utöver det jag redan gjort, och i så fall vad?

speeder5
2007-06-16 01:05
0

och vad kan problemet vara förresten? varför blir den varmare när jag gör saker nu än den blev när jag hade en segare dator?

JimJ
2007-06-16 03:25
0

55-60 grader låter ju inte så farligt. Min brukar vara uppe i betydligt högre utan några märbara problem. Men jag har dock märkt att många har problem med överhettning dessa varma dagar. Jag får samtal flera dagar i veckan om folk som vill ha hjälp. Då tar jag en påse med kylpasta och traskar dig, smörjer in kylflänsarna och går därifrån. Du glömde väl inte smörja in kylpastan? Den är väldigt viktig om du vill leda bort värmen från processorn. Tänk dock på att inte ta på tok för mycket, få blir allt bara galet. :-)

Hoppas du får allting att fungera som du vill.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

speeder5
2007-06-16 13:45
0

när jag satte ihop datorn så fanns det redan ett färdigt lager med kylpasta på kylaren, så det va bara o sätta ihop.

hur menar du med att smörja in kylflänsarna?
alltså, utanpå eller mellan flänsen och processorn?

anledningen till att jag skriver att 55-60C är typ överhettning är för att när min dator väl har kommit upp i dom temperaturerna så har den först visat upp en varnings-skylt vid 55C och sedan när den närmar sig 60C så säger den att jag har en viss tid på mig att få den att bli svalare annars så stänger den av sig.
tror det har lite med vilken processor man har, AMD är mer känsliga för värme är Intel

Falanna
2007-07-22 01:09
0

Rikta INTE en bordsfläkt rakt in för då får du in en massa damm igen!!

JimJ
2007-07-22 11:06
0

60 grader ska inte vara någonting. Min brukar ligga runt 65 - 70 grader, utan några som helst problem. Det är när den går upp mot 80 som datorn börjar gå lite trögt. :-)

Mamma har en bärbar dator, den brukar väldigt ofta gå upp till 90 grader, då får hon upp en varning. Dock är det en Intel processor, men de ska ju klara mindre värme än AMD. Så jag tror du bara har lite fel-inställningar i BIOS eller i Windows på hur många grader det ska vara innan datorn stängs av eller visar en varning. :-)

När jag menade att du skulle smörja kylflänsarna, menade jag undersidan på den. :-)

Kan det inte vara så att värme-sensorerna visar på att hårddisken är för varm då? De brukar varna om värmen ligger på 55 - 60 grader där. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson