Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 787 ggr
Saber
0

Kopieringsskydd

Nu har spelbolagen och även andra bolag gjort det igen. Den senaste trenden bland nysäppta spel är att ha med ett kopieringsskydd som gör att det inte går att starta spelet/programmet om man har ett program som emulerar virtuella cd-spelare. Detta är oavsätt ifall man kör programmet olagligt eller lagligt så får man inte starta det om man har Alchol 120%, Deamon tools, nero (vertual dive eller vad den nu heter). För mig heter det bojkot och om jag vill spela det kan jag då lika bra piratkopiera för jag måste ändå gömma den virtuella cd:n från programmet.

Vad är era synpunkter på denna "utveckling"?

johan
0

Tycker det är helt galet. CD-enheter är långsamma högljudda och allmänt omständiga. Jag vill installera mitt program/spel och stoppa undan skivan.

Mvh // Johan

Tom
0

Jag håller med. De biter sig själva i svansen. Det finns bara en lösning. Sänk priserna så mycket att det inte är värt att kopiera och skippa kopieringsskydden.

Tom

Saber
0

Jag köper gärna spel som är bra för det pris som är i butiken, men inte om de inte låter mig installera spelet jag köpt.

tillalex
0

De vill såå gärna skydda sina produkter men vad de inte verkar tänka på att alla synliga lösningar är till det sämre även för ärliga kunder. Ett kopieringsskydd kan i bästa fall vara helt osynligt för användaren. I sämsta fall ställer det till jävelskap.Man blir ju heligt förbannad när kopieringsskydden ställer till mer skada än nytta.

Jag har flera gånger försökt installera diverse kopieringsskydd i form av demoner och liknande och svurit över att ha ängat dagar åt något som borde vara helt osynligt för mig . Men på något konstigt sätt duckar programvaruföretaget problemet och då blir det mitt istället. Har ibland även lagt den inköpta licensen på hyllan och kört en hackat version istället. Säga vad man vill om piratprogram men inte f-n krånglar de med licensen i alla fall…

Saber
0

#4 Jag brukar ofta göra på liknade sätt. När jag köpt spelet/programmet så ifall den kräver cd-skiva gör jag en "backup-cd" av den så jag slipper byta cd-skiva för att spela.

Oscar
0

Det är bara att ge sig till tåls… ett par veckor efter att ett nytt "lås" lagts till finns lösningen på hur man kommer runt det, JAg för min del förstår inte att man orkar och vill lägga ner så mycket pengar på att hitta nya skydd när inget hjälper. Känns som att allt crackas oavsett vad de hitttar på. Piraterna är låååångt före tillverkarna när det väl kommer till kritan

modmaker
0

Förläggarna vet att kopieringsskydden knäcks rätt så snabbt men det spelar egentligen inte så stor roll. Kopieringsskyddets roll är att se till att skydda spelet under dess försäljningscykel, vilket oftast är ca 3-6 månader efter release.

Kopieringsskydden hör ihop med otyget att patcha spelen med jämna mellanrum. Har ni tänkt på att det är förvånansvärt många AAA-titlar där det första man måste göra efter att ha installerat spelet är att ladda ner en uppdatering. Sedan patchas spelet en gång i halvåret för att som förläggarna hävdar, eliminera buggar eller addera nya finesser som "inte hanns lägga med spelet vid release".

Till viss del kan detta vara sant, till viss del är patchar en del i spelet mot piratkopierarna. När en ny patch släpps måste motsvarande piratgrupp ta på sig att släppa en likadan patch, fast utan kopieringsskydd.

På så sätt nöter man ut dem som inte orkar sitta och leta efter hackade patchar efter varje ny uppdatering i förhoppningen att det ska öka försäljnngen.

Enligt min mening är det OK att ha allsköns skydd under spelets säljcykel, men, registrerar du spelet med en giltig licensnyckel bord e du erbjudas att ladda hem en patch, legalt från utvecklaren, som tar bort kopieringsskyddet.

När det gäller Onlinespel som WoW, Quake, Battlefield… så borde det t.o.m vara bra att kopiera spelet eftersom en laglig kopia behövs för att kunna spela online.

Som jag sagt tidigare, värsta exemplet är CuBase där en stor del av programmet går ut på att ligga och göra anrop mot USB-pluggen som ingår, med en 20-30%-ig prestandaminskning p.g.a att programmet är så intensivt kopieringsskyddat - då har det gått för långt.

Saber
0

#7 För tex Wow så tror jag dom tillåter spridning av spelet, tex får man instellera fler instancer av samma spel på olika datoer fast det går ju bara använda en åt gången. Eller så är det någon annan som använder den andra installationen men då måste den också köpt spelet ändå.

Erik
0

… det har dessutom inget kopieringsskydd. Man installerar det ju på en burk och kopierar sedan installationen mellan datorerna, så man slipper uppdatera. =)

Men jag håller helt med dig om kopieringsskydd, Saber. Om spel eller program inte går att använda utan att man avinstallerar fullt lagliga program man har på sin dator så ska man inte köpa dem. Händer det anser jag nog att det enda rätta är att begära pengarna tillbaka och välja ett annat program.

Men det är lustigt. Som #4 säger. Ofta är det mycket enklare att hantera och använda piratkopior än köpta program. Det är synd att man "straffas" för att man faktiskt köpt spelet/programmet.

pentsium
0

kopieringsskyddet som saber snackar om heter StarForce och det går att ta bort, på denna sida: http://www.onlinesecurity-on.com/protect.phtml?c=55

finns ett litet prog som tar bort det och dessutom så står det en del program som StarForce inte tillåter…

du kan kolla om du har StarForce om du högerklickar på den här datorn/egenskaper/maskinvara/enhetshanteraren/visa/visa dolda enheter/icke-plug and play-drivrutiner, så ligger där tre stycken StarForce……nåt