Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 13290 ggr
beem
0

Surfplatta via mobilen

Jag ska koppla upp surfplattan mot internet och använda mobilen som router.

Jag har försökt få hjälp via Telias kundtjänst med frågan hur man ska göra men de hänvisar till affären där jag köpte allt.

Kanske någon här kan hjälpa mig.

Det gäller en Samsung Android mobil och surfplatta. Jag ska koppla ihop dem via bluetooth (har en kompis sagt)  Jag gör det och får ett meddelande på mobilen att jag ska bekräfta en kod. Samma kod kommer i  meddelande på surfplattan och jag bekräftar att det är samma.

Men sen………inget händer. Hur gör jag nu ? Det känns som något moment ska göras nu med vad ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[Moa-]
3

Kan du inte bara ställa in en mobilåtkomstpunkt (Internetdelning och port. hotspot) i telefonen och sedan ansluta till den via Wifi? Så gör alltid jag när datorn måste låna uppkoppling och det fungerar bra…

beem
1

En kompis som kollade åt mig sa att jag inte skulle göra så. Eftersom jag är helt novis så ifrågasatte jag inte det. Hemma surfar jag via wi-fi och bredband men nu ska jag ta med surfplattan till stugan där jag måste ha mobilt.

Jag förstår inte skillnaden på Wi-Fi och bluetooth men tydligen var det en fördel med bluetooth sa han. Wi-Fi ska du inte använda sa han.

Sorgen är kärlekens pris

[Moa-]
0

Okej, och varför inte när det uppenbarligen fungerar?

Tror inte att varesig min dator eller platta har BT så för min del finns det ju inga alternativ, men det låter märkligt…

beem
0

# 3 Jag uttryckte mig oklart.  Det är bredbandet via fiber jag har här hemma men är beroende av mobilt i stugan.

Sorgen är kärlekens pris

[Moa-]
1

beem; ja, men om jag inte har tillgång till fast wifi, utan måste använda dator/platta någon annanstans så ställer jag in en mobilåtkomstpunkt på mobilen och surfar genom den. 

Men du vill alltså nyttja ett separat mobilt bredband och inte mobiltelefonen i sig?

beem
0

Så här är det:

Hemma surfar jag på mobilen via fibernätet men har även ett mobilt abonnemang hos annan operatör. Det är det jag nu ska använda för att surfa med surfplatta via mobilen. Det är alltså detta jag menar - mobilen som router.

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/surfplattelosningar/

Jag har  kollat mobilens instruktion men det gav inget svar om detta med blue tooth.

Jag får försöka få tag på hans som försökte vägleda mig och fråga varför jag skulle använda blue tooth. Dåligt av Telia också att inte kunna vägleda mig. När avtalet går ut kommer  jag inte att förlänga.

Sorgen är kärlekens pris

[Moa-]
2

"Mobilen som router

Med de flesta av dagens mobiler kan man dela med sig av sin internetuppkoppling och koppla upp sin surfplatta. Se mobilens instruktionsbok hur du gör. Tips: funktionen kan ha flera namn, t.ex. internetdelning eller tethering.

+ Fördelar
  • Eftersom du delar internetupploppling med mobilen behöver du inget eget abonnemang för surfplattan.

• Mobilen är det enda du behöver och den har du alltid med dig.

• Fungerar på en surfplatta som saknar 3G-funktionalitet.

Är det denna du avser? Det är exakt samma som jag gör…

beem
0

Precis den som jag avsåg att använda men fick då info av en kompis att ansluta via blue tooth.

Jag struntar i BT och gör via Wi-Fi.

Tack Moa för din hjälp.

Jag vill fortfarande höra vad som skiljer BT och Wi-Fi - varför ev BT skulle vara bättre. Kan vara bra att veta. Hoppas någon kan förklara.

Sorgen är kärlekens pris

[Moa-]
0

Ja, spännande att höra, jag har aldrig hört någon som surfar genom BT på det sättet, visste inte ens att det var möjligt så absolut spännande att höra. =)

Det kan ha något med säkerheten att göra kanske? Vet inte vilken nivå säkerheten i uppkopplingen och lösenordet blir genom Wifi på telefonen, men vet inte riktigt när detta skulle missbrukas… (Finns ju fortfarande människor med öppna hemnätverk…)

Ladydragon
0

Vad är det för Platta Android eller? i så fall vilken Android version är det? 

jag har nämligen samma problem med min surfplatta jag misstänker lite att det har o göra med att plattan endast har Android 2.2 men jag är inte säker….

#2 väldigt konstigt svar Wifi är alltid bättre än Bluetooth 🤔 bättre hastighet m.m 

du har inte telefondel på din platta? så du kan sätta in ett Sim kort? och surfa via det? 

själv använder jag alltid Wifi till plattan men jag har även telefondel så jag kan använda simkort och då surfa via det 

men tyvärr så saknar många Plattor telefondel

Kaj
1

#8 din kompis menar nog att det ev. inte är säkert att sätta telefonen som en hotspot eftersom andra i närheten då kan se den och försöka koppla upp sig mot den. Men det är absolut fel av han/henne för när du sätter din telefon som hotspot så anger du ett lösenord som krävs för att kunna använda den. Bara de som känenr till detta kan använda din telefonsuppkoppling - typ du själv via din surfplatta.

Att inte använda hotspot funktionen pga av oro för detta är ju samma sak som att aldrig våga använda trådlöst hemma via en router. För andra kan ju se denna router också om de är i närheten av dig men de kan inte koppla uppp sig om de inte känner till lösenordet.

Det är det som är finessen med hotspot. Din telefon blir då en "router" som vilken som helst - det är ingen som kan se skillnad att det är en telefon eller en router i ett hemmanätverk.

Så kör med hotspot - det är just det den är tillför.
Du kan enkelt slå/på av hotspot funktionen genom att dra ner övre menyn i din samsung och klcika på hotspot ikonen. När du behöver den slå på (blir en grön stapel) och när du itne behöver den slå av den. Detta sparar batteri på din telefon för hotspoten drar batteri.

Jonsson9
0

Vill du spara batteriet i din mobiltelefon så är det bättre att använda bluetooth då wifi-hotspot drar mer batteri.

Använder du bluetooth 3.0 så är överföringshastigheten upp till 24 Mbit/s har jag för mig, vilket borde räcka?

Vill du beskriva mer hur du "parar ihop" enheterna via bluetooth?

För att dela ut internet från din telefon via bluetooth måste du gå in i inställningar på telefonen, välja "Trådlöst och nätverk" sedan "Internetdelning och surfpunkt", längst ner ska sedan finnas ett alternativ som heter "Delning via bluetooth" den ska du då kryssa i. 🙂 Hoppas du förstår.

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

# 12 Det var en bra beskrivning. Nu vet jag också varför jag bör använda  bt - TACK.

Det ser lite annorlunda ut i min telefon man jag tror jag är på rätt väg. Så här gör jag:

Telefonen

Inställningar - Trådlöst nätverk 

Fler inställningar

Internetdelning och port.hotsp.

Blue tooth - internet - kryssade i.

Därefter går jag till surfplattan.

Inställningar

Fler inställningar  - klickar på verktygshjulet

Här ser jag telefonen och surfplattan - ikoner.

Klickar på telefonens namn. Nu lyser namnet i blått och under står det ansluten.

Internet fungerar inte…..ännu.🤔

Vad mer ska jag göra här ?

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Jag ska kolla lite senare på exakt hur jag gör mellan min platta och telefon. Hinner tyvärr inte nu. Men när jag väl har kopplat ihop dem fungerar det utmärkt. 😃

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

Tack - jag väntar så gärna.🙂

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Okej, jag kopierar dina rätta steg som du skrev i inlägg #13:

Telefonen

Inställningar - Trådlöst nätverk 

Fler inställningar

Internetdelning och port.hotsp.

Här ska finnas ett alternativ som heter något i stil med "Delning via bluetooth". Den ska alltså kryssas i, antar att det var det alternativet du hittade. 🙂 Efter du gjort detta så är du klar med telefonen. Se till så att telefonen har en internetanslutning till 3G eller liknande.

Surfplattan

Inställningar

Aktivera Bluetooth

Om du har parkopplat enheterna så borde telefonen komma upp i en lista. Längst ut till höger om telefonens namn ska finnas en "inställningsikon". När du trycker på denna dyker det upp ett alternativ som heter något i stil med "Internetåtkomst - Använd för internetåtkomst". Kryssa i detta alternativ och enheterna kommer ansluta till varandra och surfplattan kommer att mottaga internetanslutningen från telefonen.

Hoppas du förstår och min förklaring fungerar för dig. Vi kanske inte har exakt samma Androidversion så det kanske inte ser likadant ut eller heter samma saker men hoppas du kan hitta det ändå. Återkomma annars så ska vi lösa det. 😃

Happy surfin'! 🌊

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

En mycket bra beskrivning  - men det fungerar inte. 

Jag har gjort exakt som det står nedan men sen får jag upp att internet inte finns eller liknande. Jag har provat vänta ifall det tar lite tid tänkte jag men det gav inte heller resultat.

Jag kopierar  det du skrev och kommenterar där.

Surfplattan

Inställningar

Aktivera Bluetooth - här har jag ett reglage som jag för till höger och då blir bluetooth grön.

Jag klickar sen på BT och ser då både telefonen och surf plattan med sina namn utskrivna.

Om du har parkopplat enheterna så borde telefonen komma upp i en lista. Längst ut till höger om telefonens namn ska finnas en "inställningsikon". När du trycker på denna dyker det upp ett alternativ som heter något i stil med "Internetåtkomst - Använd för internetåtkomst". Kryssa i detta alternativ och enheterna kommer ansluta till varandra och surfplattan kommer att mottaga internetanslutningen från telefonen. Här kan jag ej kryssa utan klickar på använd för internetåtkomst. Då kommer texten 'ansluter' . Därefter står det ansluten till enhet för internetåtkomst.

Hoppas du förstår och min förklaring fungerar för dig. Vi kanske inte har exakt samma Androidversion så det kanske inte ser likadant ut eller heter samma saker men hoppas du kan hitta det ändå. Återkomma annars så ska vi lösa det. Skrattar

Happy surfin'! Våg

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Hmmmm, att internet inte finns?

Har du möjlighet att ta screenshots på felmeddelandet eller liknande?

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

Jag kan ta en screenshot men vet inte se hur jag gör. Nu skrev jag av felmedd.

Webpage not available. 

The webpage  at htttp//……………….might be temporarily down or it may have moved permanently to a new webadress.

Suggestions

Make sure you have a data connection.

Reload this webpage later.

Check the adress you entered.

Meddelandet  kommer då jag klickar på internetikonen eller  om jag testar att gå in på expressen, Aftonbladet osv.

Jag kan komma ut på nätet med surfplattan via fiber bredbandet vi har med Wi-Fi.

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Kommer du åt samma sida på mobilen då?

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

Jag får samma felmedd. i mobilen.

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Då har du ju ingen uppkoppling i mobilen heller? 

Brukar du kunna surfa i mobilen?

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

Jag kan surfa med mobilen  via fasta bredbandet.

Jag ger upp nu. Det är inte lätt att lösa det via nätet tror jag. Jag ska be en kompis titta på problemet…..han som sa att jag ska använda mig av BT.

Tack för all hjälp.

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Ja, men du har ju inget fast bredband dit du ska, då hade du ju kunnat koppla surfplattan direkt till det isåfall.

Har du inte surf i ditt mobilabonnemang?

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

Jag har inte fast bredband i stugan. Jag måste använda mig av mobilt. I mitt abonnemang hos Telia ingår mobil surf.

Jag nämnde det fasta bara för att säga att det fungerar ihop med mobilen och surfplattan  så det är inget annat fel med plattan eller  mobilen menar jag.

Sorgen är kärlekens pris

beem
0

I väntan på att få hjälp av en kompis funderar jag.  När man köper telefonen gör  affären en registrering enl. det avtal man väljer.  Kan det vara så att den inte är klar att surfa med  utan man måste göra något mer - men vad ? Jag har tittat i de papper man fick men där framgår inget.

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Problemet verkar iaf ligga hos telefonen.

Har du "mobildata" aktiverat i telefonen, detta kan du kolla under inställningar. Hos mig ligger det under "Dataanvändning" i inställningar.

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

50 % löst !

Jag hade inte mobildata aktiverat under inställningar. Gjorde det och nu fungerar telefonen att surfa med men inte plattan.

Det finns ingen motsvarande inställning där under dataanvändning. Där visas bara cykler.

Jag försökte hitta det på annat ställe men icke sa nicke.🤪

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Okej, kanon. Men gjorde du likadant nu när du anslöt surfplattan? Stod det "ansluten".

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

100 % löst……yippiii😃

Det stod inte ansluten. Gjorde det och nu fungerar både telefon och platta att surfa med mobilt. 

Jag måste alltså göra om hela proceduren för varje gång jag ska surfa. Jag trodde allt låg kvar även  då jag stängde ner. Men strunt samma - det viktiga är att det fungerar.

1000 + 1000 tack för all hjälp jag fått. 

En guldpokal till dig .🏆

Sorgen är kärlekens pris

Jonsson9
0

Vad kul att höra! 😃

Kopplingen mellan dem kvarstår ju så länge du har bluetooth aktiverat och kopplat mellan de båda. Och är inom lagom avstånd för bluetooth att fungera. 🙂

Det var så lite så!

Har du fler Android relaterade frågor är du också varmt välkommen in till Android iFokus, många kunniga och hjälpsamma människor där. 🙂

Vänlig hälsning, Martin

beem
0

Jag kommer att titta in hos er om jag får fler problem…….vilket inte alls är omöjligt att jag får.😕

Jag tänkte aldrig på att det fanns en sajt för Android då jag ställde frågan här - men nu vet jag.

Sorgen är kärlekens pris