Toshiba laptop
Har köpt ny laptop med Windows 8. Förstår mig inte på det över huvud taget. (tur att jag har ytterligare en dator) Försöker ställa in att t ex få rätt startsida när jag öppnar internet men icke. Jag gör inställning att jag vill att t ex Google skall öppnas men får bara upp något amerikanskt sökprogram gång på gång. Alla menyer är på engelska. I alla tidigare datorer har det funnits t ex spelet Kungen och Harpan men det finns inte ett spår av detta. Det finns inget annat att skriva i än wordpad. Om jag skickar en doc.fil till mig själv från annan dator via e-post och öppnar bilagan i Toshibadatorn ser texten ut som kinesiska. Internet floppar ur för ofta m m m m. Det är inte lätt att vara överårig och pensionär och hänga med i svängarna men gör så gott jag kan och har faktiskt arbetat med datorer sedan de gjorde sitt intåg i Sverige. 😕
Behöver råd och tips från någon som vet något om det finns något sätt att få ordning på dessa problem.
Nu har inte jag win8 utan win7 så jag vet inte hur lika dom är. Och jag vet inte heller vad saker heter på engelska så du får kanske leta lite.
När det gäller startsida. Öppna din webbläsare och gå till den sida du vill ha som startsida. Gå sen in på verktyg och där på internetalternativ. Klicka på den vänstra knappen under rutan där adressen står använd aktuell. Sen längst ner klickar du först på knappen längst till höger verkställ sen på knappen till vänster ok. Det borde ändra så du får den startsida du vill ha.
När det gäller spelprogram så upptäckte jag samma sak på min nya dator att spelen var borta. Gå in på kontrollpanelen. Program och sen på program och funktioner. Där till vänster finns då en länk som heter aktivera eller inaktivera windows funktioner. Klicka på den så kommer det upp en popupruta med olika program. Där bör spel finnas med. Klicka i den så borde du få spel igen.
När det gäller word så vet jag inte. Men testa med att spara dokument i andra format. I min win7 står RTF som standard men prova de andra alternativen som finns. Ev att du kanske måste spara bilagan på din dator först för att det ska visas korrekt från början. Men just word vet jag inte.
I min dator fick jag med office 2010. Det fanns tre alternativ. Jag kunde köpa det. Eller om jag redan har licens aktivera den. Det tredje alternativet är starter och det är gratis. Starter innehåller word och excel.
När det gäller internet så har jag ingen aning.
.