Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 5978 ggr
annia1
2013-05-26 00:50
0

Kolla dataförbrukning

Vet inte om det är rätt sorts rubrik. Men går det att kolla upp hur många GB man gör av med i månaden när man är på nätet. 

Jag har idag ett vanligt adsl modem via telefonjacket och med det har jag inga begränsningar. Men jag ska byta till en trådlös router och då kommer det bli ett annat sorts abbonnemang och det jag nu först valt är på 15 GB. När jag förbrukat den mängden så kommer ju hastigheten strypas till ett minimum.

Innan jag får hem routern så skulle jag vilja kolla upp hur många GB jag faktiskt använder på en månad. 

Jag har sökt på nätet, men enda jag hittar gäller mobilt surfande, hittar inget om surfande via vanliga adsl modem. Kanske finns och jag bara använt fel söktermer.

Om det inte går att kolla upp direkt i datorn, finns det nåt program jag kan ladda hem så jag kan kolla.

Jag skulle gissa på att jag för det mesta klarar mig med 15 GB för har ett rätt normalt surfande, men i perioder så använder jag ju nätet mer än vanligt.

Jag har två datorer En win 7 pro direkt kopplat till modemet och vista som jag kör trådlöst mot modemet.

.

bamse6311
2013-05-26 05:42
0

Vet inte om det HÄR kan hjälpa dig.

Har inte själv testat den, hittade en likvärdig fråga som din på Eforum där det svaret/länken gavs.
Kan inte själv så mycket om sådant här men hoppas att någon kan hjälpa dig.

Bästa hälsningar,
Bertil

annia1
2013-05-26 16:53
1

Tack för svaret.

Men jag tror inte jag behöver använda nåt extra program. För jag sitter just nu och letar efter nåt helt annat och var åter in på modemets inställningar och där hittade jag nu en sida där mängden står. Och som jag ser det så räcker det för mig i alla fall för nu. Får bara se till att komma ihåg att skriva ner siffrorna innan jag stänger av datorn för det verkar bara vara dagens.

.

Kaj
2013-05-27 09:58
0

Vilken leverantör har du för ditt mobilabonemang - för jag antar att du har beställt ett mobilabonemang för din internet trafik.

På Tele2 ser man ex detta genom att logga in på deras sida. Under dina inställningar ser du löpande exakt hur mycket du förbrukat.
15 gig har Tele2 i sin Mobilt bredband Medium.
Gå till www.tele2.se och logga in på Mitt Tele2 - har du inte skapat ett konto så gör det för här kan du se massor om dina abonemang, betala fakturor med mera. Du kan även logga in med ditt Facebook konto, twitter konto mfl. Där ser du sedan din förbrukning minut för minut.

Är rätt säker på att övriga leverantörer har samma tjänster (möjligtvis inte Telia för de brukar alltid göra saker svårt för sina kunder - lite skämtsamt där)

annia1
2013-05-27 16:15
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer inte åt saker på mitt tele2. När jag en gång i tiden skaffade bredband så gjorde jag det med en mail-adress som jag senare har avslutat och det gör att jag idag inte kommer åt inställningar och sånt. 

Jag har varit i kontakt med tele2 men dom verkar inte kunna fixa det så att det kopplas till en existerande adress. Jag kan logga in på det men kan inte koppla saker till kontot.

Tur att jag inte behövt använda mitt tele2 eftersom det bara är trassel.

Men som det verkar så fyller den här sidan jag hittade den funktion jag var ute efter.

.

Kaj
2013-05-28 09:34
0

Ja det där är från din router och den bör vara hyfsat rätt.
Men den info du får på Tele2s sida är definitivt det som de går efter. Om Tele2 loggar mer än 15 Gig stryper de din hastighet oavsett om din router rapporterar något annat. Men som sagt det bör inte vara några större skillnader.

Men självklart skall du kunna få Tele2 att ändra din sida hos dem så att du får lägga in en ny e-postadress - Om deras support säger något annat är det så klart skit. Det dom vill försäkra sig om är att ingen annan person går in och knycker din sida på Tele2 och därför ändrar dom inte e-postadressen bara så där.
Men om du kan verifiera att du är just du - med ditt personnumer od. så kommer de naturligtvis kunna hjälpa dig.

Zepp
2013-05-29 23:19
0

Jag hoppas det är 15 per vecka.. annars så räcker det inte så långt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
2013-05-29 23:54
0

Kaj jag ska ta upp det igen med dom, men väntar till jag fått hem routern. 

Zepp nej det är per månad. Nu vet jag inte riktigt om man kan räkna på vanligt sätt. Men som jag räknat så ska jag kunna använda ca 500 MB per dag innan jag slår i taket. Och som jag sett de senaste dagarna så bör jag hamna under. Som jag förstår bilden jag lagt ut så borde jag bara behöva titta på den övre, och den har högra siffror än den undre. Om jag ska lägga ihop de båda så visst kommer det oftare vara dagar jag hamnar på gränsen. 

Men det är för att se om jag klarar mig med 15 som jag ville hitta så jag kunde se vad jag gör av med idag.

.

[VSK]
2013-05-30 07:25
0

I värsta fall så får du blockera alla bilder och flash. då räcker nog din bandbredd. Blockerar du bildvisning så kan du alltid välja "visa bild" om du vill se den.

Kaj
2013-05-30 09:45
0

From. IE9 finns även funktionen Active X filtrering. Om man slår på den så filtreras Active X från websidor. Ex reklambanners, bilder i Active X kontroller och mycket mer. Visst det kan få en webbsida att inte visa allt innehåll eller till och med inte fungera. Ex om websidan vill visa en filmsnutt i en Active X kontroll. Men det är igna problem för i adressraden får du då upp en ikon (blå ring med ett tvärstreck igenom. Klicka på den och välj då alternativet Inaktivera Active X filtrering (gäller då för just den sidan)

Active X filtrering är en säkerhets inställning som skall skydda dig mot skadlig kod som kan finnas i Active X kontroller.
Du ställer in denna blockering på Säkerhetsmenyn i Internet Explorer 9 och senare. (Ställ dig högst upp och högerklicka och välj att bocka för Kommandoält så kommer du lättare åt menyerna Säkerhet, Verktyg och Sida.

annia1
2013-05-30 14:14
0

Tack för förslagen, men märker jag att det inte räcker så går jag upp till nästa nivå i abonnemang istället. Och det ligger då på 40 GB.

.