Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 610 ggr
Ola007
0

Nån som vet vad dessa två termer bedyder?

En petaflop
En teraflop

Bara lite nyfiken!

Saber
0

Vet du själv eller är du nyfiken om vi andra vet? Annars kan  jag rekomendera att skriva define:petaflop hos google.

pentsium
0

har för mig att det är en enhet som mäter hastigheten på hela datorn med alla komponenter inräknade… för sen finns ju också kiloflop, megaflop, gigaflop, teraflop, petaflop, exaflop osv

tror att det står mer om det på susning.nu

Tom
0

Megaflop är när till exempel en usel artist inte säljer en enda skiva =)

Tom

Fotord
0

Fosberyflop är ju när man vänder ryggen mot problemet.

Cartman
0

Det går 1 miljon mikrofoner på en megafon. 1 megaflop är 1 miljon flyttalsoperationer per sekund. Alltså är en megaflop i princip en megafon om man accepterar att en mikrofon är en flyttalsoperation per sekund.

AktieTrader
0

1 terraflop är 1000 000 000 000 flyttalsoperationer per sekund
1 petaflop är 1000 000 000 000 000 flyttalsoperationer per sekund.

En normal PC klarar mellan 2 och 6 gigaflop beroende på hastighet. 1 gigaflop är 1/1000 terraflop.

Snabbaste superdatorn är idag BlueGene som klarar 260 Tflop och den är 3 gånger snabbare än tvåna som klarar 91 Tflop. Men BlueGene är inte klar ännu, den ska klara 350 Tflop när den är klar. Cray planerar en superdator som ska klara 1 Petaflop. Den ska ha 24000 AMD Opteronprocessorer.

Fotord
0

#6: Fetischist! ;)

AktieTrader
0

#7 Brukar du inte läsa top500.org? ;-)

Fotord
0

Konstigt, jag hittar inte min dator någonstans på den sidan. Den måste vara dåligt uppdaterad. Nu måste jag bara stänga ned notepad eftersom den blir lite slö när jag har IE igång samtidigt.

Tom
0

#9,  =)

Tom