Svart bild vid installation av XP
Jag vill installera Windows XP på den bärbara datorn. Men direkt när installationen ska starta, blir skärmen svart.
Jag har provat koppla in en annan skärm i datorn, men även den blir svart. Den ställer sig i standby-läge (gul lampa).
Jag har provat 3 olika skivor. Windows XP Pro, Windows XP Home och Windows XP Media Center. Men alla blir det samma problem på.
Det har funnits Windows XP installerat på datorn förut.
Någon som vet vad som kan vara fel och kanske hur jag åtgärdar det? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

kan vara om det e en OEM dator att den är låst till det operativsystemet som var förinstallerat från början…
Det har varit både XP och 2k på den, desutom Windows 98 när datorn köptes. För tillfället är det Linux som ligger i. Men nu är jag i behov utav XP igen, men förstår inte alls vad som kan vara fel. Jag ska testa en Windows 2000 skiva senare ikväll igen och se om det blir samma problem där. :-)

Kan du komma så långt som till Bios så att du kan kolla bootsekvensen?
Ahh, läste inte ordentligt, installationen startar när det blis svart :)
:-)
Ingen annan som har något förslag? Jag fick det att fungera med Windows 2000 skivan. :-)
Kan det vara att det saknas drivrutiner, om det är en SATA disk i? Det står ju nåt om det precis i början i installationen av XP… nåt man ska trycka för att installera SATA.