Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2006 ggr
Evaline
0

Fel på datorn el. Internet?

Har haft ett problem nu i ca 3 månader. Jag tror att jag har rätt snabbt internet, att ladda sidor och så vidare har aldrig varit något problem. Men för ett par månader så började något krångla…

Om jag ska se på serier eller filmer via streams (t.ex putlocker osv) så laddar det superlångsamt! Youtube krånglar också och vill inte buffra.

Innan hade jag inga problem med detta, och ett avsnitt på ~40 min laddade klart på nolltid. Så varför krånglar det nu? Är det datorn det är fel på (den är rätt gammal i och för sig…) eller är det långsamt internet eller något annat?

Jag kan näst intill ingenting om datorer när det kommer till den tekniska delen, så jag behöver all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!

Monarchy
1

felsök.

har du en bärbar. Ta datorn till en kompis och jämnför hastigheter.

Har en kompis en bärbar, ta hit kompisen och jämnför hastigheter.

testa med sladd direkt i datorn om du har router.

Starta om alla system, router osv.

Kör bredbandskollen.se för att se dina exakta hastiheter så du kan jämnföra.
Kom ihåg att stänga av allt som drar internetkraft, som alla internetsidor, utorrent, etc.

Jonsson9
0

Kör en mötning på Bredbandskollen.se.

Skriv här vad du får för resultat så kan vi hjälpa dig tyda det. 🙂

Vänlig hälsning, Martin

Evaline
0

#2 har försökt med det innan, men mitt internet dör varenda gång jag försöker! (är väl så illa antar jag??) den fastnar på

"ta emot filer: 9,33 Mbit/s - skicka filer: 12,67 Mbit/s" men hinner aldrig ge mig ett fullständigt resultat innan mitt internet lägger av :/

Zepp
0

Pröva med nytt modem.. tyvär så är det som så att elektronik är färskvaror.. och så har vi åska här i landet!

Jag har alltid två modem och separat trådlös router.

Är det lika illa på bägge modemen så är det anslutningen som krånglar och då gör jag en felanmälan!

Funkar det kalas på mitt reservmodem.. så är det förmodligen åskan som tagit mitt standardmodem av daga.. och då köper jag ett nytt om någon dag.. oftast det billigaste tänkbara på Clas Ohlsson, Jula eller Kjell o company!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.