Ingen kontakt med externa..
Hej!
Nu har jag ett problem, min externa hårddisk strejkar! Den är igång och lampan lyser, men jag kan inte komma åt den i datorn. Jag har kollat kabeln och det är inte den det är fel på, har inte ändrat någon inställning heller (vad jag vet).
Någon som har tips på hur jag kan kolla vad som är fel?
När jag kopplar in USB kabeln i datorn låter den, men sedan händer inget mer. Så det verkar ju finnas kontakt ändå (iom att datorn blippar till och jag hör att den externa jobbar). Men den kommer inte upp så jag kan gå in på den :(
**Mkt tacksam för svar!
**
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Testa på en annan dator.
Så vet du om det är datorn eller hårddisken som är problemet :)
Ja, om jag bara hade två fungerande datorer hemma..
Får ta med mig den på jobbet nån dag.
Det finns inget man kan snabbkolla i datorn man har? Någon inställning eller liknande? Skulle verkligen behövt komma in i den nu.. inte imorgon ;(
Helst ska ju inget rappla, överhuvudtaget!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Jag skulle kanske kunna misstänka ett hårdvarufel. Inte ovanligt att hårddiskar lägger av efter ett par år.
Pröva att ta hem programmet recuva från piriform och se ifall den kan läsa något på din hårddisk
Programmet är visserligen till för att återställa filer som tagits bort men fungerar även att rädda filer från crashade och felande hårddiskar - inte i alla fall men väl i många fall.
Ok, ska kolla den länken!
Den jag hade tidigare blev glapp, och tillslut fick jag köpa en ny och föra över materialet till den nya. Jag vet att jag har kvar överföringsgrejerna någonstans, men frågan är ju bara vart.. och man vill ju veta om den är trasig på riktigt innan man kostar på sig en ny extern.
Den funkar inte på någon annan dator heller, har testat det nu och det är samma sak där. Man hör att det blippar till i datorn, men den kommer aldrig upp som hårddisk. Och de få gånger den gör det så verkar datorn haka upp sig då man försöker öppna den 😕
_

Då kan ev. Recuva hitta hela eller delar av filerna på disken
hur många GB, använder du, och till vad?
Det kanske är mer värt att köpa plats i molnet, så slipper du köpa nya externa hårddiskar varje år? eller en extern SSD (Alltså en vanlig hårddisk är mekanisk med fysiska delar som kan gå sönder, en SSD är som ett usb minne fast större, går inte sönder du du tappar den)
eller köper du helt enkelt ett stort usb minne..
Funkar inte med Recuva, det hakar upp sig så fort jag kopplar in den externa.
#6 Jag har bilder i massor på den, samt musik. Men mestadels foton. Den externa jag hade förut blev som sagt glapp, så då köpte jag en ny (likadan) och förde över allt material. Men nu verkar det ju som att jag behöver en ny, vet inte om jag ska köra på samma sak eller testa något annat.
Men det är ju rena djungeln när man inte kan något själv och heller inte har några vettiga butiker man kan fråga i (bor i en liten "stad").
Så jag vet inte, ett usb.. klarar det alla mina bilder? 🤔
Så fort jag kopplar in den så hakar det upp sig.
_