Datorn iFokus

Datorn

Läst 108 ggr
_Fisken
2026-02-09 19:37
3

Alternativ till Googles cloud paket

Har tänkt på sikt fasa ut Google och deras produkter. Ialla fall minska exponeringen. Trots allt har jag lagt mycket i USA:s (Trumps) händer och jag anser det är klokt att ha äggen i flera korgar.
Jag använder Google Drive och dess Doc och Sheet (Ordbehandlare och Excel) och funktionerna hos de bägge apparna har varit ok. Lite "rått" på vissa ställen men det har blivit bättre och bättre. Det är nog det svåra, att hitta en europeisk leverantör som har samma kvalité på deras drives appar.
Har provat ett par stycken och ingen av dem når alls upp i den funktionalitet som googles doc och sheet har. Läste dock om en annan leverantör som heter Infomaniak. Fixade ett konto där. Gratis första månaden. Sedan 200kr per år. Den har en "Drive" med Onlyoffice paketet och dessa kan hantera MS Word/MS Excel filer. Driven har en storlek av 1 Tera. För övrigt fick jag mail, kalender samt en AI som jag faktiskt var impad av. Utsatte den för ett antal tester och den passerade.
Så i jämförelse med Google så är Infomaniak med dess kDrive klart bättre.
Visst finns det skillnader men de viktigare delarna fungerar precis som jag vill.

Jag betalar med Google 250kr+20kr / månad för 100G och chatGPT och med Infomaniak verkar jag få betala 200kr / årligen för 1000G samt en AI som jag är nöjd med.

Jag vill i anslutning till detta rekommendera Vivaldi som webläsare. En till största delen norsk applikation. Mycket kraftfull och snabb.

Infomaniak är ny för mig och jag hoppas jag läst allt rätt men dubbelkollar jag så stämmer det jag sagt.

Download the latest version of the Vivaldi browser for Windows, Mac or Linux. Browse your way with a fully customisable browser packed with advanced features.
  • Redigerat 2026-02-09 19:51 av _Fisken
Sindri
2026-02-11 00:17
2

Vad spännande. Hur länge har du testat Vivaldi? Skillnader och likheter med Google? För- och nackdelar? Skall man tänka på något annat sätt? Är så trött på Googles alla sponsrade sökresultat. Det känns mest som reklam hela tiden.

Sindri
2026-02-12 23:26
1

Nu har jag laddat ner Vivaldi. Alla mina öppna flikar överfördes.
Och så småningom hittade jag bokmärkena också.
Det finns en del funktioner som jag inte alls förstår mig på. Skall försöka lära mig att säga till den att öppna alla flikar när jag öppnar den nästa gång.

• Redigerat 2026-02-12 23:30 av Sindri
Sindri
2026-03-14 07:27
1

Vivaldi verkar använda Stsrtpage som standardsökmotor men den är jag inte så imponerad av. För mycket sponsrade länkar. Jag har laddat ner Qwant istället. Ännu inte lika bra som Google, men det kommer väl. Dock har ingen av dem bildsökning vilket jag anvönder rätt ofta.