Behöver köpråd
Hej!
Jag letar efter en ny bärbar dator (pris: 3000-5000 kr), men är helt okunnig om vilka egenskaper som jag ska leta efter. Jag ska använda datorn främst till studier, surf och streaming (netflix, etc). Men jag skall även kunna spela The Sims 3 på den, med flera expansionspaket och inte endast grundspelet.
Jag har kollat in den här: http://www.siba.se/product/13648463/samsung-np355v5c-s0gse?ref=section&sec=928386310682866
Verkar den passa? Datorn måste ha bra grafik, och inte bli seg efter ett tag.
ja den där datorn kommer du garanterat bli nöjd med för de pengarna.
Datorn har ett ok gafikkort men förutom det så skulle jag nog ändå titta efter en dator med minst en Intel i5 -processor, helst i7 dock så får du då lägga till en del pengar.
Om du inte nödvändigtvis måste köpa en dator hos Siba så finns det massor av andra alternativ att spåna igenom som t. ex denna i7:an hos Komplett.se.
Det är rek. att minst se ut tre st återförsäljare och/ -eller tillverkare vid större investeringar - som det är att köpa en dator. Och jämföra dator och butikerna i sig sinsemellan….en s.k segmentering, marknad och behovsanalys.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
2#: Tack! Den datorn verkar bra! Läste dock två recensioner som beskrev den som en vardagsdator och den ena var inte så positiv till datorns spelkapacitet. Det jag söker är något mellan en vardagsdator och gamingdator.
Tack för tipsen! Jag ska fortsätta leta!

Vilken bjässe. 2,33 kg - tänk lite på det. Det går ju men komemr vara lite tungt att släpa runt på.
En lösning är att inte köpa en dator med inbyggd DVD eller blueray brännare/läsare. Faktiskt bättre då att köpa en extern sådan och koppla in i USB3 uttaget när du behöver. Blir helt enkelt lättare i vikt då.
Det bör finnas rätt bra datorer runt 1,5 kg
Vikten är inte så viktig! Min nuvarande dator är på 2,6 kg. Jag pluggar mest hemma, så har inte något större behov av att kunna släpa med datorn hemifrån.
Ok, för att uppfylla dina krav på bästa möjliga sätt så ska du titta efter en dator med en Intel i7-processor eller någon motsvarande AMD-processor. Spåna på hastighet(GHz) och antalet kärnor.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Ok, tack! :)
Varför inte en stationär dator och sen använda den gamla laptopen de få gånger du nu behöver vara mobil med datorn?
Du får så mycket mer prestanda per krona, och behöver inte köpa en ny dator om 2 år igen, så i långa loppet kommer man spara pengar och dessutom vara mer nöjd med en stationär. Speciellt när man redan har en laptop hemma. Visserligen inte en ny laptop, men de funkar för skolarbeten och surf de få gånger de kommer bli aktuellt.
Sims3 är verkligen inte ett spel som behöver en "gamingdator", de konsumentåsikterna du läste är skrivna för en helt annan grupp spelare än vad du tillhör helt enkelt. De blir nämligen först nöjda när prislappen är 15 000 + för det är där riktiga gaminglaptops ligger. Så med tanke på din budget så är det bara glömma bort rena gamingsegmentet, vilket är helt ok för du behöver det inte egentligen.
/Fridaybrew
#8: Ja, det vore kanske något! Ska fundera vidare på det! Tack för tipset!
Ok, där ser man! Ja, jag har ingen kunskap alls om vad The Sims kräver för att fungera snabbt och smidigt i datorn. Men skönt att höra att jag inte behöver en gamingdator i alla fall.
Tack för svaret!
-
Den cpun som var i den bärbra pallar nog inte sims 3 tyvärr, 8gb ram duger bra, grafikkort i bärbara är inte att rekommendera som spel kort!
Får ju mer prestanda per krona med en stationär =) är rädd att om du ska lira sims 3 hackfritt (60fps) får du lägga mer än 5k.. :)
I7 3770k 3.5@4.4Ghz - H100i - Asus Maximus Gene V - Gtx680 2 gb Driver 313.96 - Corsair 8gb ram - Corsair 750W - CM Storm Sniper http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/SqueezZ90 http://www.youtube.com/user/squeess?feature=mhee
Ok, jag funderar på att köpa en ny bärbar dator och skippa The Sims helt istället, tills jag har råd att köpa en stationär också. Känner att jag behöver köpa en ny bärbar då min nuvarande inte kommer hålla länge till.