Datorn iFokus

Datorn

Etikett: nätverk-och-brandväggar
Läst 9048 ggr
Ove555
0

Lösenordet till routern (ZyXEL)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt en läsplatta. Men för att komma in på på mitt nätverk och internet så måste jag ha lösenordet till routern (ZyXEL). Det står ett password under routern men det fungerar inte som lösenord.

Som det är nu kommer jag varken in på internet eller mitt nätverk med läsplattan.

Undrar dels hur jag ska komma in på internet med läsplattan, och om någon kan förklara hur jag ska få fram lösenordet till routern?

För jag har fått reda på att det ska gå att få fram lösenordet på routern, men jag vet inte hur det går till.

[quist]
0

Lösenordet som finns på etiketten är för att kunna administrera själva routern. Har du ändrat lösenord tidigare och glömt det får du använda routerns reset-knapp för att återställa den. Har du länk till själva routern? Om inte, kan du sannolikt nå routern från någon av dina trådbundna datorer genom att skriva i webbläsarens adressfält: 192.168.1.1 och trycka enter. Väl inne i routern kan du sedan skapa trådlös anslutning med namn och valfritt lösenord. Lycka till!

KlyX
1

Man märker vilket av lösenorden det är som står på baksidan, standard administrationslösenord på zyxel är antingen: admin, 1234 eller blankt.

Ett lösenord för trådlös åtkomst är slumpade bokstäver och siffror, ofta med versaler (stora bokstäver).

Om det ser ut som ett lösenord för trådlös åtkomst, se till att matcha versaler och göra skillnad på O och 0 samt B och 8. En nolla har en snett streck draget genom sig.

Ove555
4

Lyckades lösa problemet själv genom att googla. Loggade in på http://192.168.1.1 sen kom jag till någon sida där jag slog in lösenord sen kom jag till en sida där det stod key: med ¨siffror och bokstäver efter. Sen slog jag in de siffrorna och bokstäverna som lösenord sen kom jag in på internet och routern med läsplattan.

Inkanyezi
2

Lösenordet som finns på routerns etikett är inte lösenordet till routern, utan lösenordet för att använda routern när en apparat kopplar upp sig, så att man kan komma ut på nätet (Internet). För inställningarna i routern gäller ett annat lösenord, och den kan vara inställd så att det bara går att göra inställningar via USB och inte nätverk, men det vanliga är att man kan koppla upp sig via nätverk.

Routern har en nätadress, som man använder för att komma in i inställningarna, och den har ett lösenord, som oftast är angiven i routerhs bruksanvisning. Det är relativt viktigt att kontrollera att routern bara tillåter ändring av inställningarna inifrån det lokala nätverket, och om den inställningen saknas bör man ändra lösenordet för att komma åt routerns inbyggda webbsida med inställningar. Skulle man glömma vilket lösenord man har satt, så kan man återställa det med routerns återställningsknapp, som tar bort alla inställningar man själv har valt.

Routerns lösenord för nätverksåtkomst är onödigt att ändra. Inloggningen hindrar att andra använder ens router för att komma ut på Internet. Inloggningen hindrar också att någon annan kan komma in på routern via WiFi och ändra inställnngarna. När man får routern från leverantören brukar lösenordet vara satt med stor säkerhet. Det betyder att det är en slumpmässig blandning av siffror och både stora och små bokstäver och inte innehåller något ord.