McAfee?
Med nya datorn kom McAfee redan installerat på datorn. Är det att föredra eller ska jag avinstallera det och istället använda mig av det Norton? Tror att McAffee är gratis, men det kanske bara är någon demoversion…

Det är gratis.. i 30 dagar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och är inget bra alternativ.
Avinstallera och installera något annat som t.ex Avast eller AVG kombinerat med någon brandvägg.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

Det är visst bra.. inga fel på något av de köpta!
Sen så är det något helt annat vilket man föredrar!
Och sen så, en del internetleverantörer får man gratis AV!
Så börja med att kolla vilken din ISP levererar, antingen gratis eller subventionerat!
Sen så handlar allt om vilka surfvanor man har, ofta är mailen en större anledning till virus än vanlig surfning.
Däremot så bör man undvika Facebook, Twitter, Instagram och sådant då de är vanliga smittohärdar.
Annars så tillhandahåller även Microsoft ett gratis Antivirus och brandvägg har man reda i operativsystemet.
http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5201
Nja, det är allmänt känt att McAfee har problem med sin paketlösning, den som oftast finns förinstallerad, fristående versioner kan jag inte uttala mig om. Har i arbetet själv stött på samma eller liknande problem flera gånger där flaskhalsen i dramat varit just McAfee. Programmet i sig är bra, men det är något som gör så att det inte fungerar som det ska.
Vare sig Microsoft egna antivirus eller brandväggen som finns i Windows är tillräckligt tycker jag. Jag skulle inte helt känna mig säker med Windows inbyggda brandvägg.

Mnjae.. de problem jag känner till med de som du nämner gäller även Norton 360 som förinstalerade provapå!
Och problemen handlar om avinstalation.. vilket skall vara jälvligt svårt på ett bra AV-program.. dvs det finns ett skydd mot avinstalation!
En del tror att allt är avinstalerat iomed att ikonen försvinner, det är det inte!
Men.. om man köper en annan AV-programvara så sköter den avinstalation av konkurerande programvaror.
Väljer man däremot någon gratisprogramvara så får du göra avinstalationen manuellt respektive rensa register och annat!
Så, gratis är för de som är något så när händiga vad gäller registerhantering och annat smått o gott!
För novisen rekomenderar jag köpt program, de som är avancerade användare kan instalera gratisprogram, välja AV och firewall fritt!
Sen så.. vad är det för fel på den programvara som ISP levererar med abonemanget.. alternativt ger subvention på??
Avinstallation eller prova på är ju inte direkt något problem, nä mer avancerat än så rör det sig om ;-) En avinstallation kan visserligen vara lite klurigt på en del varianter men absolut inget omöjligt och det är inte en säregenskap hos vare sig betal och/ -eller licensalternativa program. Håller dock med dig om att många blint nöjer sig med t.ex att ikonen försvinner…, men Windows egna inbyggda funktion för att ta bort ett program eller spel är och andra sidan inte fullt dugligt, i många fall lämnas mycket skräp kvar.
Men det behöver inte vara gratis för att man manuellt ska ta bort något, det spelar ingen roll om det är gratis, open source eller licenserat - tillvägagångssättet för installation och avinstallation är i princip densamma. Hur resultatet av t.ex en avinstallation blir, det ligger egentligen i hur det är programmerat från början. Så individens val av fri programvara eller licensierade varianter har ingen direkt påverkan på detta vad gäller avinstallation etc.
Om man så önskar en ordentlig avinstallation så finns det program för detta som också gör det bättre än Windows självt - som dessutom också är gratis, och Windows kostar ju en del eller hur? Att något är gratis behöver automatiskt inte innebära att något är sämre, tvärtom - de flesta gratisprogram eller open source alterantiv är i regel skapade av användare för användare och tillsammans med tillverkaren, vilket i sig också oftast resulterar i en bra produkt både som fri och som betalvariant.

Jovist, håller med, men det du säger handlar ju fortfarande folk med datorkunskaper!
Och sen.. igen, varför inte bara ta det som ISPn tillhandahåller, brukar fungera utan kunskaper, man har support osv!
Hmmm…känns som att jag avinstallerar McAfee och installerar Norton som jag redan har köpt till den gamla datorn. Det gäller fram till sent i höst :)
#7 Så vitt jag vet så är det bara möjligt via sin ISP om man fortfarande sitter på ADSL(kan ha fel), men om man sitter med fiber eller i t.ex. uppkoppling mot ett stadsnät så vet jag inte helt säkert om de möjligheterna finns att nyttja - utan då gäller det att anskaffa något själv.
Inget fel med de fria alternativen, men det finns ju bra och dåliga varianter där likväl som de licenserade omfattas av bra och dåliga varianter.