Windows/Nätverk/Active Diretory
Det finns förmodligen lite hemsidor här och där om detta med AD. Finns det någon som skulle kunna tipsa om bra böcker om att lära sig AD?
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Ahh..tack - finns någon att rek. som är på svenska?
Inte en aning
Jag skulle inte rekommendera att försöka lära sig på svenska rent generellt då det kommer vara svårt att kolla upp ytterligare saker, microsofts egna site technet har en del bra om AD, dock är genomgångarna inte så grundliga som man kanske kunde önska jämfört med att läsa bok (pluggar system -och nätverkstekniker på YH så har hittills kört 2 kurser med windows server varav båda byggdes runt att sätta upp en AD-domän.
Vad ska du använda kunskapen till? Det kursmaterial vi har använt har köpts genom skolan, och det är köpt genom http://skillpipe.courseware-marketplace.com och jag har personligen ingen aning om vad det kan kosta eller hur det funkar att köpa materialet därifrån, men det är då ingen fysisk bok, utan en e-bok typ.
Skulle inte technet läggas ned, eller minns jag så fel?
Det gäller främst problemlösningar, användarhantering, rättigheter, konton osv.
Allmänt dagsanvändande i företag/skola
#6 Har jag inte hört nåt om. Och jag har mailutskick från technet och har inte fått nåt om att det ska stängas. Det är en välanvänd resurs av folk som jobbar med windows server. #7 Jag rekommenderar som sagt då att inte läsa på svenska. Normalt sett som tekniker installerar man inte ett serveroperativ på svenska. Böckerna inom ämnet är rätt dyra men engelska termer är viktigt för ytterligare felsökning.
Jo jag vet att technet är stort. -måste ha drömt 🤔