Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2847 ggr
Kadoor
0

Datorn vill inte sättas i viloläge

Hej! (vet inte vilken "grupp" detta ska vara i, så jag satte den i övrigt, hoppas det var okej.)

Nu är det så att jag har ett problem med min dator… Jag kan inte sätta den i viloläge, skärmen slocknar som vanligt och den börjar sättas i viloläge. Men efter några sekunder startar den upp igen som om jag hade startat upp den efter viloläget.
Någon som vet vad problemet kan vara? Det kom helt plötsligt, har alltså inte "hänt" någonting med den eller liknande… :/
Jag är liksom inte expert på det här med datorer kan jag ju säga direkt!

Kan även tillägga att jag inte orkar stänga av datorn hela tiden mellan användningarna av den, tex på natten. Men vad är egentligen bäst, att stänga av den helt eller sätta den i viloläge bara? 
Och jag har en asus, laptop. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kaj
0

Viloläge skall absolut räcka. Jag har min i viloläge utan att ha stängt av dem på flera år. Bara omstarter vid windows update.

Att den vaknar plötsligt kan bero på olika enheter såsom mus, tangentbord od.
Du skriver inte ifall du har en bärbara eller stationär eller ens vilket OS du har.
Om du har Windows, har du några externa usbenheter i datorn typ en trådlös usb dongel etc….
Du kan då gå in och speca att denna inte skall kunna väcka datorn ur viloläge.

För att ta reda på vilken enhet som senast väckte din dator (win 7 och senare):

1. Starta kommandoprompten
  2. Skriv powercfg -lastwake
  3. Nu får du namnet på den device (enhet som var ansvarig för att väcka din dator

För att disabla denna device från att väcka din daor:

2. Skriv powercfg -devicedisablewake och_enhetens_namn_du_fick_från_ovan

OBS gör bara disable på en enhet som du vet inte verkligen behövs. Du måste ju kunna väcka datorn på något sätt. normlat räcker det med att man trycker på någon tangent. om det funkar kan du disabla alla andra enheter ifall du vill.

För att se vilka enheter som KAN väcka din dator:

2. Skriv powercfg -devicequery_armed
  3. här få du en lista på alla dina enheter som kan väcka din dator

Att disabla en enhet från att väcka din dator kan man även göra genom att högerklicka på enheten i enhetshanteraren och sedan välja fliken Power Management. Där har du ett val för just viloläget.

Kadoor
0

Tack för svar! Ska prova det du tipsade om, får se om det vill fungera då! :) Jag har Windows 7, bärbar. 64 bit om det är det du menar? Jag har endast i usbn till min datormus inkopplad, men tror du att det är den som gör att min dator inte vill sättas i viloläge? Jag har ingen skiva i heller, bara usbn till musen som sagt, den är trådlös om det gör någon skillnad.

Zepp
0

Det mest troliga är att det är ditt nätverkskort!

För när du är inaktiv så frågar nätverket om du fortfarande är kvar!

Har du då Wake on Lan så startar datorn igen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
0

Det kan vara den trådlösa musen. Då stänger du av den som jag beskrev ovan.

Men det kan även vara nätverkskortet som Zepp skriver. Det fixar du genom länken i mitt inlägg #2

på min dator har jag stängt av alla uppväckningsmöjligheter utom tangentbordet vilket innebär att jag bara behöver slå på en tangent så går den igång. Musen kan jag föra fram och tillbaka utan att den vaknar och även mitt nätverkskort är avslaget för att väcka datorn.

Kadoor
0

Tack för hjälpen från er båda! Ska se testa det ni skrev, har dock inte hunnit sätta mig vid datorn än haha ;)