Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 6351 ggr
Endezeichen
11

Kostnader med Skype

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det här med Skype och huruvida det kostar. Vad det verkar som kostar det att ringa till telefoner och mobiler, men hur är det med videosamtal? Någon som kan förklara?

Kaiia
0

Över internet är det gratis att ringa! Det som kostar isåfall skulle vara om du har videokonferens, alltså att flera i ett samtal har webcam igång. Det går inte att göra om man inte köper premium.

Till telefoner har jag aldrig provat att ringa, men det skulle kosta :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

bamse6311
0

Skall du ringa och messa gratis med din smartphone över hela världen så kan jag rekommendera Viber.

Bästa hälsningar,
Bertil

Fillixa
3

Skype till Skype är gratis (Videochatt, textchatt, röstsamtal eller att dela filer), men Skype till ett annat nummer kostar pengar! Man kan också skaffa ett Premium abonnemang som kostar pengar och då få ett riktigt eget nummer att använda! I gratisvarianten slår du ju inget nummer när du ringer utan du klickar på en Skype profil istället! Du kan installera appen Skype i din mobil och ringa, videochatta eller textchatta gratis till någon annan som också har Skype i sin mobil eller dator!

bamse6311
0

Både Skype och Viber fungerar på samma sätt.

Har själv mest erfarenhet av Viber.
När min son var i USA så både pratade och skickade vi sms till varandra och detsamma när han var i Frankrike.

Det funkade jättebra men som sagt så funkar Skype på samma sätt.

Båda måste ha appen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
0

Det finns massor av program som använder nätets standard för röstsamtal till telefon, SIP, och det finns många företag som baserar telefoni på SIP, så att man kan ringa lokalsamtal ungefär vart som helst. Jag använde det en tid med ett norskt bolag, Phonzo, och det fungerar väldigt bra.

Jag hade en tid lokalt telefonnummer i Miami, som jag tog emot här hemma, så att det gick att ringa lokalsamtal från en vanlig telefon i Miami till mig. Numret gick till samma telefon som min lokala telefon. Det går att koppla flera sådana, och det är helt transparent för den som ringer, så att de inte ser att man är hundratals mil bort. Samma system används bland annat av Färdtjänsten som har sitt callcenter någonstans österut och många andra företag som köper tjänster där de är billigast.

Jag föredrar standard framför proprietära system, men för att komma ut på telenätet behöver man någon agent som har en vanlig telefonväxel kopplad till nätet på platsen där man virtuellt tar emot samtalet. Man kan själv sätta upp en sån växel i sin dator och använda sin egen telefonlinje om man har en. Jag har numera enbart IP-telefon som fast telefon. Man kan ha det i många av de nya smarta telefonerna också, och då kan man ringa överallt och också ta emot samtal, bara det finns ett öppet nätverk att koppla upp sig på, eller med smarttelefonen över det nät man är ansluten till, men då kostar det.

deeman
0

Vill dock poängterar att inget är gratis.
När det gäller Viber så måste båda användarna ha det och det måste finnas tillgång till ett wifi-nätverk. Jag har Vber men kan bara använda det gratis hemma eller när jag har tillgång till ett fritt wifi-nätverk.

Hemma kör jag även Viber desktop på datorn etc…

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

Fillixa
0

Skype till Skype är som sagt gratis att använda!

Jag kör Gratis Skype via mitt mobilabonnemang och internetabonnemang på datorn!

Överallt där det finns täckning på abonnemanget så fungerar även Skype!

Man måste naturligtvis ha internet inkopplat på sin enhet eller ett Wifi-nätverk för att köra Skype/Viber!

Har man en dator eller en smartphone så har man med största sannolikhet ett internetabonnemang också!

Telia ville för något år sedan ta extra betalt för Skype samtalens datatrafik i mobiltelefoner! Det blev proteststorm och förslaget skrotades! Det går inte att stoppa utvecklingen, vilket Telia trodde att de kunde göra🤦‍♂️!

Telias motdrag till Skype blev istället ett antal fria samtalsminuter per månad: Jag har nu 1500 fria minuter/månad och 1500 gratis SMS/månad som ingår i mitt mobilabonnemang från Telia!