Virusprogram
Hej. Funderar på att byta virusprogram. Har haft Panda i flera år, men tycker att den segar ner datorn vid uppdatering. Någon som har förslag på något annat bra program?
Som Antivirusprogram så använder jag Eset Nod32. Rätt inställt (ej default) så vågar jag påstå att det är i topp på det mesta. Deras sökmotor kräver ingen speldators prestanda heller.

Jag har sedan många år använt mig av Microsofts Security Essentials.
Den är gratis och är inte sämre än de flesta antivirus programmen idag.
Den tar heller inte mycket av datorns kraft.
Självklart i kombination med Internet Explorer 9 som har en massa skyddsmekanismer inbyggd såsom SmartScreen filter, spårningsskydd, Active-X filtrering med mera.
Ja, jag har inget emiot IE tycker den är bra och säker. Använder även Chrome men tycker IE är säkrare på många sätt (lite långsammare än Chrome dock)
Jag använder Nortons Antivirus program (Norton 360) och är nöjd!
Norton Antivirus har tidigare kritiserats för att det segar ned datorn, men dagens Norton Antivirus arbetar lätt och fint!
Norton ligger också i topp i säkerhetstester världen över!
Det får sedan bli en avvägning om det är värt att betala för ett antivirusprogram eller om man ska köra ett gratis alternativ!
Betal programmen brukar man kunna testa i en månad gratis!
Jag körde en tid med Defender (Microsofts Security Essentials heter det på W7) på mina Windows 8 datorer plus att jag kompletterade med Malwarebytes Anti-Malware PRO och det fungerade bra det också!
Jag känner att med Norton 360 + Malwarebytes Anti-Malware PRO + Internet Explorer 10 + sunt förnuft är jag ganska väl rustad inför de flesta hoten på internet!
Det är lätt att göra ett misstag: Jag skulle ladda ned ett program från en känd nedladdningssida och fick direkt en varning om explokit virus och Malwarebytes stoppade nedladdningen direkt! Laddade sedan ned programmet från ett annat ställe utan problem!
Jag har använt mig av det fria alternativet "Avast" i flera år.
- Mycket nöjd med det.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
#2 IE 9 kan jag inte installera då jag har XP på datorn.
#3 Jag är beredd att betala för ett så viktigt program. 🙂
Funderar på F-Secure…. Någon som har testat det?

Tja har du XP så är Windows brandväggen inte den bästa. Blev visserligen lite bättre med XP SP2 men den har utvecklats otroligt mycket mer from VISTA och nu även på Win 7 och Win 8.
Så där lär du behöva ett bättre skydd och då kanske någon av produkterna du nämner är ett bättre alternativ eftersom de även har brandvägg.
Har man Win 7 duger windows brandväggen alldeles utmärkt för de flesta.
Jag har Windows XP pro SP3. Vet inte om brandväggen är bättre där. Men jag vågar inte chansa. :)

Kolla vad din Internetleverantör levererar, antingen gratis eller subventionerat!
De jag har sett skickar F-Secure!
Det enda man behöver bry sig om är att skriva ut sin licensnyckel!
På Telia ingår det i abonemanget.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Där sa du något! :) Undrar om det inte är F-Security dom har. Har nekat deras erbjudanden då jag redan haft ett annat program.

Jag föredrar Symantecs produkter helt klart.. men så gillar jag att pilla med inställningar o sådant, det finns knappt på F-secure.. men som sagt vad det är gratis för mig (Telia).. och gratis är alltid lite godare! 😛
Sen så är det smidigt, man betalar sitt abonemang var tredje månad och så får man uppdateringar och uppgraderingar utan att man behöver bry sig!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag har AVGs gratisvariant och den har fungerat jättebra.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Har kört Avast free i många år och är fullt nöjd med det.
Kompletterar med Malwarebytes Anti-Malware samt SuperAntiSpyware och CCleaner.
Har OS Win7 med IE10 och kör Windows brandvägg.
(Funderar på att byta upp mig till IE11 men det får vänta tills det inte längre kallas Developer Preview).
Bästa hälsningar,
Bertil
Min Internetleverantör erbjuder F-Secure.
Så jag kommer att byta till det.
Det bästa AV som finns är uppdaterad dator och sunt förnuft. Alla AV ligger alltid efter fulingarna på nätet.
Jag använder en del plugin i webläsaren som både varnar och stoppar förbindelse med kända sidor med elak kod. I stora drag så kanske jag surfar på max 20 olika url i snitt. Dessa url är stora och kända med god säkerhet, tex aftonbladet.se
Givetvis så blir det ju lite andra url då och då, men som sagt sunt förnuft. Det kommer man långt med även om det inte är nåt 100% skydd. Så länge man befinner sig på nätet så finns det alltid skit och kommer alltid så vara.
Helt klart.
Det bästa antivirusprogrammet är ju den som sitter "bakom skärmen".
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag skulle nog börja med att uppdatera med nytt OS då det innebär en viss risk att köra vidare med XP i en tid som denna eftersom det inte uppdateras mera etc. Aktörer i branschen varnar t.om fortsatt användande av XP och rek. ett byte av OS.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Windows XP uppdateras till 2014-04
Efter att själv sysslat med "hacking" och skapat diverse trojaner så har nästan alltid Avast varit bäst på att upptäcka dessa. Även hur bra jag än krypterat mina trojaner tills de blivit FUD så tar det bara någon vecka innan Avast känner av signaturen av skadlig kod. F-secure är också hyfsat bra. Dessa antivirusprogram håller dem enklaste virusen borta från datorn (rootkits, malware, gammal skåpmat). De avancerade trojanerna spelar ingen roll för dem upptäcker du ändå aldrig och de brukar inte heller vara ute efter att skada din dator.
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law