Billig speldator?
Hej, jag letar efter en speldator helst under 8.000. Den ska kunna klara av b.la World of Warcraft.
Har kollat på Elgiganten och liknande, men det känns som att de inte har så bra utbud… 😃
Någon som har något prisvärdigt tips?
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
Köp inte på elgiganten. Aldrig någonsin. Kolla inet.se, komplett.se och möjligtvis cdon.se. Fördel om du känner någon som kan datorer då du sparar mycket pengar om du köper allt i delar och bygger ihop det själv.
Alternativt att du köper en begagnad dator som någon annan har byggt ihop. då räcker 8000 kr budgeten rätt långt. Faktum är att jag köpt 3 datorer via annonser och den dyraste var 8000 och den hade jag sen i 5 år.
Fördelen med egenbyggda datorer är att man kan enkelt byta ut komponenter sen lite som man vill. De datorer som man köper via stora kedjor färdigbyggda de har inte lika mycket portar och anslutningar på insidan för att komplettera eller bygga ut så mycket som man kanske vill.
Köp inte en laptop bara.
Fast som #1 sa att bygga en egen dator så sparar man iaf in pengar. Dessutom så är det inte mycket svårare än att sätta ihop en ikea möbel. Visst man behöver läsa på innan och följa anvisningar men oftast så kan man bara sätta saker på ett sätt.
/Fridaybrew

Speldatorer är inte billiga, de är de dyraste du kan köpa!
Dock så är 8000 rätt mycket pengar för en dator idag.. så det borde räcka rätt långt.
Du skall kolla vad just ditt spel kräver.. och vilka drivare det finns för det nya OS och grafikkort!
Välj sen en som uppfyller kraven!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag ska inte köpa laptop, haha :)
Ska kolla på OverClockers i Luleå vad dom har, alternativt beställa ett paket med egenvalda varor från Komplett, en vän har hjälpt mig men ni kan ju kolla om man kan byta ut något för att få det bättre. Tycker ändå det är bra pris på 7.200 så.
Den här fast med grafikkortet MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0

skulle välja minst 256 GB SSD iom att du kommer spela spel. Sen skulle jag kosta på mig 300 kr för att få en bättre processor:
Intel Core i5-4670K Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell [info]
Den går att klocka upp vid senare tillfälle om datorn börjar kännas seg.
Skulle definitivt köpa en bättre kylare till processorn de som följer med är usla. Dock behöver det inte vara vattenkylning som finns som alternativ. Dock är de trevliga men luft tornkylare är att föredra om man inte vill in o byta ut den sen om ett par år för att packningarna eller ngt i vattenkylningen gått sönder o sabbar datorn.
Själv gillar jag inte m-atx mobo men tja låt gå =)
Sen skulle jag langa i 16 GB ram från början så slipper man fixa sånt senare. 8 räcker gott och väl men 16 så behöver du inte pilla med det igen typ.
IOM att du valt en ssd skulle jag köpa till en fetstor lagringsdisk eller faktiskt 2 st lagrinsdiskar så kan man lägga viktiga dokument och foton på båda diskarna så har man en inbyggd backup. Då kommer SSD att må bättre dessutom.
Sen langa in komponenterna i en LISTA på prisjakt så kan man se vart man ska köpa grejerna ifrån för att få det till bästa pris.
/Fridaybrew

Fördelen med Inet är denna;
Utgå från en dator som du tycker verkar uppfylla dina krav, välj bort sådant du inte har behov av.. välj till sådant du har nytta av!
Bygg din dator på nätet.. få respons från supporten och välj sen efter moget övervägande mellan ekonomi och prestanda!
http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter
inet slår inte prisjakt. prisjakt är det rätta stället att börja på eller iaf ha som stöd. Man kan spara 1000 lappar i vissa avseenden. Men visst kopiera in en färdigbyggd dator in i prisjakt på en egengjord lista och se efter. man kan sen tweaka listan precis som man vill. då man inte är bunden till en butiks utbud.
/Fridaybrew

Har man kunskapen och tiden köper man delarna själv och plockar ihop dem!
Det råder det inget tvivel om, dock så är det så att det är verkligen inte så svårt som många tror. Det är som jag nämnde lite förenklat som en ikea möbel.
Kontakterna ser olika ut för allting i princip så man kan bara sätta dom på ett ställe (med ngt undantag).
Tycker fler ska försöka sätta ihop sina datorer det vore bra för kunskapsnivån kring datorer dessutom. Bäst är att man har någon som gjort det med sig som kan övervaka medans man gör det första gången.
/Fridaybrew

Håller jag med om!
Men.. har man inte kunskaperna/tiden.. så har Inet en support som till 99% vet vad de talar om.. vilket kan vara värt någon krona det oxå.. speciellt för de som inte har lust att chansa!
agreed
/Fridaybrew
Är du ute efter en bärbar eller stationär? Windows 7 eller 8?
EDIT: Såg nu att du inte var ute efter en laptop…
Komplett har bra stationära datorer till hyfsade priser:
http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10627
Om du vill ha en bärbar skulle jag satsa på en från Asus, MSI eller Lenovo. T.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2005443
Kostar iof 10.000 men då är den riktigt bra också. ;)
Funderar på att köra den här http://www.oc.nu/oc-game-400.html, bra basdator som jag sen kan byta ut delar på om jag vill/behöver.
Välj åtminstone 2 TB disken för det är typ 70% billigare per GB än den du valt nu. ca 35 öre/Gb är vad hd kostar.
Sen tycker jag inte om att det inte finns någon information om moderkortet alls. Dvs vet inte ens om hur många sata portar och om de stödjer nya snabbara sata 6. Detta är väldigt viktigt att veta för framtiden. tex kan man ha flera grafikkort samtidigt. hur många sata portar, usb portar osv osv
EDIT undivk orginalkylare till processorn de är inget att ha. Köp en bra kylare som håller processorn sval och som är tystare än orginalet.
/Fridaybrew