Vart hittar man knapparna på Windows?
Hittade teckenpalett för Windows 8 den har bytt namn till teckenuppsättning. Men jag letar efter knapp för "°" (som i grader celcius), eftersom jag skriver massor av recept vill jag använda snabbknapp för den.
Går inte kortkommandot alt 0176 använda menar du.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Tänkte mer på om det fanns en simpel knapp som Skift + § för att få ½. Har en bärbar dator.

AltGr-skift och nollan i övre raden brukar kunna ge det tecknet.
Har också funderat på detta ibland men får inte till det med någon av beskrivningarna ovan.
Har stationär dator med OS Win7.
Som ordbehandlingsprogram har jag Open Office.
Bästa hälsningar,
Bertil

Tja vad kan vara enklare än att hålla inne AltGr och sedan trycka in siffrorna 0176 - Det går på en grisblink
För att hitta vilka kombinationer som ger respektive tecken kolla programmet Teckenuppsättning - Statusraden längst ner ger dig info om vilka tangentkombinationer du skall skriva om tecknet inte finns på ditt tangentbord.
Men det finns även en dold programvara som följer med Windows som heter Teckenredigeraren
_Om du vill starta programmet direkt:
_Start->Kör
Skriv "eudcedit.exe"
NU trycker jag på AltGR + 0176 och då blir det så här:
Det blev alltså ingeting.
Jag kan extremt lite om datorer men vet till exempel hur jag skall göra copytecknet med Alt+169 och då blir det så här: ©
Testade faktiskt på också på Alt+0176 och då blir det precis så här: °
Det var alltså inte AltGr utan bara Alt +0176 som jag skulle trycka för att få ett gradtecken som ser ut så här ° och med den kombinationen så går det verkligen som en grisblink.
Tackar ändå väldigt mycket för tutorialen annars hade jag inte ens försökt med Alt+0176 och fått det så här °
Finaste och bästa hälsningar,
° ° ° Bertil

ALtGr eller Alt beror oftast på vilket hårdvaruleverantör du har. Men Alt är nog säkrare än AltGr.
Allra enklast istället för att komma ihåg en massa Alt+xx-kommandon är väl att göra en textfil och lägga i Mina Dokument eller på skrivbordet. Konstiga tecken.txt kan vara ett bra namn. Lägga in de tecken man brukar använda, sen är det bara att markera det man behöver, kopiera och klistra in där man vill ha det.
Jo, jag känner till charmap.exe. Bra, men där måste man ju leta efter det man vill ha bland hundratals tecken som man aldrig någonsin kommer att använda.

När jag ska göra nåt sånt så tar jag det med find-replace.
I detta exemplet; skriv xx istället för °. När du är klar med att skriva gör du en find-relace all xx -> °. Whoopti, så är det skiftat ut. Men man ska alltså välja nåt som inte uppträder "naturligt" i texten.
Hatar cancer och älskar vårlökar.