stjäla identitet?
vet inte vart jag kan fråga de här men testar här:)
hur lätt är det att stjäla någons identitet?
Det är relativt enkelt för de som sysslar med det. Tyvärr.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
usch
Var försiktig när du handlar på internet.
hur kan dom göra då? dom måste juh se ut som personen som gör det?
jag är långt i från ensam om att handla på nätet..
#5 Nej, det har jag inte påstått heller. Och det är inte så det går till. De får tag i ditt kontonr (t:ex), och din kod, och sedan skapar de konton på olika sidor på internet - kanske där man köper aktier, eller optioner, eller dylikt - i ditt namn och tar ut pengar från ditt konto tills det är tomt. De behöver inte se ut som dig, eller något annat. Det fungerar inte så.
okej, jag har aldrig betalat med mitt kort på nätet.. så då är jag säker då?
Nä, "säker" är man inte riktigt. Jag fick min identitet stulen som beskrivet ovan och jag handlar i princip aldrig med mitt kort på internet. Vet inte hur det gick till, men ändå handlar "jag" med optioner för 6 000:- på en hemsida från Cypern…
oj:o hur gick det då?
#9 Ingen aning.
förlorade du pengar? gjorde du en polisanmälan?
# Ja, 6 000:- försvann ju. Dock kommer jag få tillbaka dem genom banken. Ja, man måste polisanmäla.
okej var det enkelt att få tillbaka pengarna? kan personen göra om det?
Nej, det är inte enkelt att få tillbaka pengarna och jag har inte fått tillbaka dem än. Det behövs papper man fyller i, kortet måste spärras och man måste beställa ett nytt, polisanmälan ska göras och sedan får man vänta i godan ro någon månad tills de utrett saken. Är det glasklart att det handlar om bedrägeri är det lättare att få tillbaka sakerna. Har någon istället t:ex köpt varor på ebay och man själv brukar handla på ebay är det vansinnigt mycket svårare att bevisa att man blivit utsatt för brott.
Nu fanns det inga tvivel från bankens sida då jag aldrig handlat med optioner eller aktier förut och knappast har någon kunskap inom det samt att företaget ligger i ett land jag aldrig varit i.
Precis som Bellatrix nämner så är det väldigt enkelt för dom som kan sådant och dom är luriga till tusen så man bör alltid vara på sin vakt när det gäller internet.
Kolla så att krypteringen och certifikatet är "betrodda"
#16, Det ska inte heller förglömmas 🙂
Vad är det? Hur kollar man sånt?
När det står https framför en adress (och det gör det på säkert alla betalsidor och inloggningssidor) så är trafiken som skickas krypterad, dvs den går inte att läsa eller avkoda utan rätt krypteringsnyckel.
Certifikatet (som används vid kryptering) ska vara utgivet av en sk betrodd utgivare, det finns en del såna bl.a verisign.
Man kollar detta genom att trycka på låset som visas i adressfältet innan adressen, klickar visa certifikat för att se detaljer.
Problemet är att veta vilka som är betrodda, det finns även mindre kända certifikatutgivare som också är betrodda. Kolla företagets hemsida t.ex?
Okej :)