Molnlagring
Har uppdaterat min text om molnlösningar. Backa upp era saker nu, imorron kan det vara för sent :)
Jättebra tips ru4real! 😃
Säger som #1 att det är kanonbra tips.
(Dock angående Skydrive så de som nytecknar får nog numera bara 7 GB gratis.)
I övrigt en väldigt bra redogörelse för olika Molnlagringstjänster.
Bästa hälsningar,
Bertil
Tack, skall ändra skydrive till rätt storlek.
Jag skulle inte själv använda molnlagring, föredrar att ta backup på mina egengjorda filer och lägga dom på multipla hårddiskar samt de absolut viktigaste bränner jag ner och förvarar på helt främmande plats utifall att huset brinner ner så klarar man sig iaf.
Men visst till att spara lite memes, spelsavefiler och roliga videoklipp och musik så funkar molnlagring utmärkt men jag litar inte en sekund på det för att lägga upp något av det jag själv skriver eller har gjort.
För allt annat går i princip att ladda hem igen.
/Fridaybrew
SkyDrive fungerar på så sätt att alla dess mappar finns i mina datorer + i mappar i molnet!
SkyDrive mapparna i mina datorer synkroniseras automatiskt!
Ska jag kolla på dessa mappar i mobilen så använder jag "moln" SkyDrive då alla filer annars skulle ta upp för mycket minne i mobilen!
Om jag säger upp SkyDrive så finns alla mappar ändå kvar i mina datorer! Inget är förlorat om så molnet kraschar!
Ladda bara ned SkyDrive till din dator också så förlorar du inga filer!
SkyDrive filerna kan man sen säkerhetskopieras till en extern hårddisk om man använder SkyDrive mest som synkroniserings tjänst!
Det är verkligen fiffigt för filer som man inte bryr sig om säkerheten kring. Saker som är ok att andra kan få tillgång till. Men allt annat skulle jag inte våga lagra i molnet.
Jag är inte rädd att molnet ska krascha, jag är rädd att säkerheten inte duger samt efter NSA skandalen och andra säkerhetsrelaterade problem så vill jag inte ge dom mina egna dokument.
Läxor, uppsatser och annat dravel gör inget, det är de viktigare dokumenten som jag inte tycker är lämpliga för molnlagring.
/Fridaybrew
Ja det är jättesmidigt, men som sagt man kan inte vara helt säker på att inte någon obehörig kan ta del av materialet man har sparat i molnet!
Annars är tjänsten toppen!
Är man orolig för säkerheten kan man ju alltid lagra hos https://mega.co.nz/ där krypteras allt och om du glömmer lösenordet så är dina filer för alltid låsta. Och jag tvivlar på att NSA kan knäcka det idag iaf.
Det finns också något som kallas NAS, en så kallad server som lagrar allt man vill och som man kan ha stående utanför sitt hem som extra säkerhet, väldigt bra grejer, kostar i och för sig en del, men det är värt varje krona enligt mig.
Dustin Home är ett bland flera ställe att köpa en på och som jag rekommenderar starkt.