Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3173 ggr
Uppkatten
0

Flygande sidor i Windows 8

OK, då är jag här igen, fortfarande lika okunnig 😉

Brottas nu med Windows 8 som jag från första stund hatade, men tids nog kommit att hitta allt fler fördelar med.

MEN - ett fenomen gör mig galen!!!

Rätt ofta när jag använder musplattan till att förflytta pekpilen med så börjar det fara och flyga in sidor som jag kollat på långt tidigare. T ex kan facebook plötsligt dyka upp, eller ngn dagstidning, ngn iFokus-sajt eller liknande. Hittar inget enkelt sätt att "bläddra" tillbaka till sidan jag VILL fortsätta vara på. Får gå upp med pekpilen i vänster hörnet och sedan på olika sätt försöka "lura" Windows så att jag kan ta mig tillbaka till och få stanna på den sidan där jag vill vara. Jag kan inte upptäcka att jag har några särskilda tics eller något som gör så att det blir så här… 🙂

Hur löser jag det? Någon som har hittat facit? Kan man "låsa" datorn på något sätt så att man själv kan få bestämma vilken sajt man vill befinna sig på och hur länge?

Känns rätt frustrerande med en dator som skenar runt och lever sitt eget liv…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Nathalie62]
0

Är det muspilen som flyttar sig hit och dit eller är det webbsidor som bara hoppar runt helt plötsligt? Är seg ikväll så ursäkta att jag inte riktigt hänger med här 🤫

Uppkatten
0

Det är webbsidor som "dyker upp från ingenstans" utan att jag har bett om det. Webbsidor som jag kanske var inne på för en minut/en halvtimme/en timme sedan och som jag inte alls vill ska dyka upp igen utan att jag har bett om det. Just nu är det hotmailen som dyker upp typ stup i minuten… och stör…. Jag vill vara på iFokus inte vara på hotmailen… men det accepterar tydligtvis inte hotmailen….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

farvendal
0

flyttar man pilen till vänster om skärmen och så dyker tidigare besökta sidor upp har jag för mig (var ett tag sedan jag satt vid win8 nu). troligen det du lyckas med^^

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fillixa
1

I "Metroläget" visas öppna appar och även skrivbordets senaste öppna sida om man för pilen till övre vänstra hörnet.

Startskärmen visas om man för pilen till nedre vänstra hörnet.

Vill man bläddra bakåt så för pilen till vänstra kanten i mitten.

På samma sätt (i stort sett) kan man bläddra framåt fast då på höger sida.

För du pilen upp i högra hörnet eller vänstra nedre hörnet så visas SÖK,DELA,START,ENHETER och INSTÄLLNINGAR.

Högerklickar du på en öppen sida i "Metroläget" så visas dina andra öppna webbläsarfönster i "Metroversionen" av IE10 (ej dina öppna fönster i skrivbords IE10).

Skrivbordet i W8 fungerar i stort sett på samma sätt som på W7 fast utan startknapp förstås!

Uppkatten
0

#3 Näedå, tyvärr… Att det ligger sidor i vänster marginalen känner jag till och det kan jag kontrollera.

Problemet är att jag t ex kan stå med pilen mitt på en sida och vilja förflytta den bara lite åt höger och vips så är sidan försvunnen och ersatt med en helt annan sida!!! Inte alls kul!!!

Det kan upprepas med en o samma sida gång på gång, på ett o samma ställe på skärmen varje gång, d v s jag tillåts inte förflytta pilen som jag vill.

När jag däremot medvetet försöker "utforska" fenomenet sitter däremot sidorna oftast som klistrade på skärmen och rör sig inte en millimeter…

Alltså måste jag ha några mkt märkliga tics…? Har aldrig varit med om detta i t ex Windows Vista eller Windows 7. Inte heller på Mac.

Även när jag jobbar med Word på skrivbordet kan det plötsligt komma inflygande websidor "från ingenstans". Det är mindre vanligt men det händer…

[Nathalie62]
0

#5, Jag har aldrig råkat ut för detta så det låter märkligt att sidor bara hoppar fram så där, har själv windows 8.

Kan det vara musplattan som behöver uppdateras med drivrutiner? Gör det likadant med en annan mus? Det låter nästan som att det är något lurt med den.

farvendal
0

Jaha det fenomenet känner jag också igen, man håller in musen liite för länge och råkar dra den åt sidan så byter man sida.. 

Sitter du i metroläget eller på skrivbordet?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Uppkatten
0

Allt det som skrivs i #4 är jag med på och det har jag inga problem med. Fortfarande lite ovant, men jag har förstått principerna.

#6 Har en trådlös mus som jag kan testa. Hinner dock inte kolla detta i kväll. Tycker dock att musplattan på en alldeles ny dator borde vara uppdaterad…

#7 Fenomenet inträffar både i metroläge och när jag jobbar med t ex Word direkt från skrivbordet. Det är mkt irriterande!

Uppkatten
0

Nu har jag testat att använda en "extern trådlös mus" i några timmar, och det verkar faktiskt fungera riktigt bra!!! 😃 Kanske för tidigt än att säga att det fungerar felfritt - men det känns ändå som en väldigt stor skillnad!!! Kan jag då dra slutsatsen att jag bör gå in på kontrollpanelen och ändra ngt i inställningen av musplattan? Och på vilket sätt ska jag ändra?

Trivs egentligen bättre med den här externa musen, så förmodligen fortsätter jag ändå att använda den. Men det kan ju vara bra om även musplattan är "användarvänlig" och funktionell!

[Nathalie62]
0

#9, Du kan ju gå in och se om det är något i inställningarna som gör det för det borde ju fungera.

Ladydragon
0

Kanske prova att sänka känsligheten på musplattan?

Uppkatten
0

#11 Ska kolla på det i helgen, och försöka klura ut vad som kan göras. Har kört med trådlös mus i går och i dag och plötsligt känns det som att jag har "tagit kontrollen" över Windows 8 😃!
Det är så otroligt mycket mer lättjobbat när man slipper allt tok med sidor som flyger fram och tillbaka och lever sitt eget liv på skärmen 👍. Trodde att det krävdes LIST för att behärska Windows 8, men nu inser jag att det "bara" är det tekniska som har brustit…🤪

[Nathalie62]
0

#12, jag tror nästan det är något galet med musplattan, det kan ju vara ett måndags exemplar, ibland inträffar ju tyvärr sådant.

Skönt att det fungerar felfritt med den trådlösa nu 😃

Inkanyezi
0

Nej, det är nog inget fel på musplattan utan Win8 är helt enkelt värdelöst när det gäller pekplatta. Det funkar (hjälpligt) med mus, men med plattan vet man inte vad det kan ta sig för. Pekplatta har väl i och för sig aldrig varit någon höjdare.

Uppkatten
0

Var in o kollade på inställningarna för pekplattan i går, men såg inget som såg uppenbart avvikande ut, så jag vågade inte ändra på något (det fanns MASSOR av justeringar som kunde göras och jag begrep inte hälften av dem…!). Dessutom bör ju fabriksnya datorer vara korrekt inställda kan man tycka. 

Om det är så att pekplatta och Win8 inte fungerar ihop så borde man egentligen reklamera eländet för att markera att det inte är OK att sälja "vad som helst". Samtidigt har allt det här trasslet som gjort mig GALEN försvunnit nu sedan jag gick över till att använda extern mus. Nu fungerar det helt OK med Win8. Det är som om datorn äntligen har kommit till ro och börjat fungera. Inga sidor som flyger kors och tvärs över skärmen från ingenstans längre.

Nu kan jag istället njuta av en snabb dator, många bra genvägar etc. Förstår inte allt i Win8 och använder bara en liten bråkdel av alla funktioner, men det jag använder fungerar i alla fall!

Fortfarande har jag dock inte lyckats lösa problemet med att jag vill kunna använda Photo story i Win8.  Har provat flera olika sätt att installera det, men varje gång blir det tvärstopp. 

Har på olika sätt försökt komma i kontakt med teknisk support på Dell/Microsoft men det verkar vara en lika obegriplig procedur som att köra Win8 med pekplatta…

[Nathalie62]
1

#14, Mig veterligen så har jag inte haft problem med det alls och jag har testat väldigt många kan jag säga, självklart ska det fungera som om man körde med en vanlig mus, windows 8 är inte värdelöst som du påstår.

#15, Microsoft Photo Story 3 är inte kompatibel med Windows 8. Därför skulle jag föreslå att installera i kompatibilitetsläge för Windows XP och det finns ett sätt att gå förbi detta.

1, Ladda ner Microsoft photo story 3 från tillverkarens sida
http://www.microsoft.com/en-in/download/details.aspx?id=11132

2, Högerklicka på Microsoft Photo Story och välj "Egenskaper".

3, Klicka på "kompatibilitet" fliken och markera rutan "Kör det här programmet i kompatibilitetsläge för xp i rullgardinsmenyn.

4,
Klicka på tillämpa och sen Ok, kör filen för att installera.

Prova och se om detta fungerar uppkatten.

[Kottschejk]
0

Svaret är ganska enkelt till varför det krånglar på vanliga datorer.

Windows 8 är i grunden utvecklat och avsett för tablets och surfplattor.

Man hade aldrig avsikten ifrån Microsofts sida att detta OS någonsin skulle fungera som en riktig efterföljare till vad vanliga användare känner igen från förr som t.ex Win2K, XP, Vista & Win7.

Trots faktumet att man från starten vidhållit gång på gång att det är en fortsättning precis som det alltid har sett ut. Det handlade om en utökning av användningsområdet av enheter som skulle kunna köra de nya operativsystemet - aldrig att man pysslade med försämringar på bekostnad av att locka till sig en nyare grupp av användare.  Man vägrade erkänna att dem här planerna skulle slå hårt & negativt mot en hel värld av företagare och vanligt folk av dagliga användare. 

Där fanns inga fel & brister trots ett massivt tryck av duktigt välutbildade analytiker som verkligen visste vad dem talade om. Mängder av kunnande som gick förlorat på MSDN under första fasen i utvecklingen, har aldrig sett maken till värre nonchalans.

Talades om en hel drös av utvecklare även inom Microsoft som valde att lämna dessförinnan pga dem här nya förändringarna som planerades.

Det är Windows 7 som fortfarande bär upp ansvaret för målgruppen av traditionella användare fram t.o.m ca: 2020. Det är ungefär så långt fram i tiden som supporten på operativsystemet ligger på vanliga datorer som använder möss & muspekare.

Allting annat är endast ett provisorium av önsketänkande.

Men man vet ju inte, allting kan ju ändra sig 🙂