Problem fildelningsprogram
Jag har Glocalnet bredbad (8mbit) och har nyligen fått ett nytt modem, Xavi 5258. Det nya modemet behövdes för att vi ska kunna köra bredbandstelefoni. Mitt problem gäller när jag kör programmet uTorrent för att ladda ner torrentfiler. Enligt lite info jag hittar när jag sökt på nätet så är det bara ett modem/switch och ingen router. Därför kan man inte öppna några portar och det ska väl inte heller då vara nödvändigt?
Trots det så lyckas jag inte få igång några nerladdningar överhuvudtaget och uTorrent indikerar att det inte finns några inkommande anslutningar (vilket betyder att det inte finns några öppna portar). Jag har stängt av Windowsbrandväggen och kör ingen annan heller. När jag loggar in på modemet så finns det inställningar för Port Forwarding, men försöker jag lägga till något där så får jag bara felmeddelande att sidan inte kan visas. Någon som har tips på hur jag kan lösa det här?
Jag har för övrigt uTorrent inställt på att slumpa fram en port och UPnP-portmappning aktiverat, men har även testat utan. Med mitt tidigare modem Speedtouch 510 så hade jag också vissa problem, eller rättare sagt uTorrent visade att det var nätverksproblem, men nerladdningarna funkade ok för det mesta.
Hos portforward.com så finns en guide för att öppna portar för just Xavi 5258. Problemet är bara att Glocalnet tydligen har en egen firmware i de modem de använder sig av och där fungerar det inte. Upplever för övrigt att vanlig surfning går betydligt långsammare nu, verkar vara ett skitmodem rent ut sagt.
Även om porten är stängd, ska du kunna ladda ned från andra. Men andra kan ha problem med att ladda ifrån dig. Det beror dock också på reglerna i trackern du använder. Du kanske måste vara connectable för att få ladda ned. Prova på thepiratebay.org med en torrent-fil som har många seeders. :-)
_"The tracker has determined that you are firewalled or NATed and cannot accept incoming connections.
_
_This means that other peers in the swarm will be unable to connect to you, only you to them. Even worse, if two peers are both in this state they will not be able to connect at all. This has obviously a detrimental effect on the overall speed.
The way to solve the problem involves opening the ports used for incoming connections (the same range you defined in your client) on the firewall and/or configuring your NAT server to use a basic form of NAT for that range instead of NAPT (the actual process differs widely between different router models. Check your router documentation and/or support forum. You will also find lots of information on the subject at_ PortForward)."
Tänk dock på att din telefon kommer att "lagga" om du tankar i full hastighet. Men eftersom du säger att internet går långsamare nu, kan det vara så att modemet begränsar hastigheten så att telefonen ska fungera felfritt?
Du kan titta om du är connectable genom att göra det jag markerat ut i den bifogade bilden. Du kommer då till en hemsida som visar om du är connectable eller inte via den porten du valt.
#3 Jag bytte precis tillbaka till det gamla modemet, vilken skillnad det blev vid vanlig surfning. Det kändes nästan som ett 56k-modem nyss när jag körde med det nya modemet. Så himla mycket kan väl Glocalnet inte begränsa hastigheten för att telefonen ska fungera felfritt?
Ditt sista tips kan jag ju inte testa, jag har ju inte valt någon port. Det går inte att göra en port forward.
Det låter som om du behöver ringa Glocalnet och be om ett nytt modem. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
#5 Jo får väl ringa de, men har väldigt dåliga erfarenheter av kontakter med de. Tycker ju dessutom att det borde vara rätt många som kör med detta modemet och har liknande problem. Vet att både BBB och Glocalnet använder sig av Xavi-modem.
Testa o bocka i upnp när du loggat in i modemet
Oj Glocalnet, stackare! ;-)
Tom
#8 Själva tjänsten som sådan har varit kanon, i stort sett aldrig avbrott etc. Däremot har det mesta strulat kring leverans, fakturor, kundtjänstkontakt etc. Hade det inte varit så jobbigt att byta så hade jag nog gjort det.
Har testat att köra TPTest med både gamla och nya modemet och kommer upp i samma hastighet (runt 5,8Mbit). Kör nu på det nya modemet och idag är hastigheten mycket bättre när jag surfar. Dessutom verkar nerladdningar i uTorrent komma igång rätt hyfsat också. Jag körde en reset på modemet idag så det var väl kanske det som hjälpte.
Nu ska jag bara kontakta Glocalnet och lösa problemet med senaste fakturan då de har debiterat både för bredbandstelefoni och fast telefoni för september månad…

Vad har Xavi 5258 för throughput?
Det kan mycket väl vara boven vad gäller hastigheten. Throughput anger hur mycket modemet/routern orkar tranasportera WAN till Lan. Dvs hur mycket bandbredd som kan gå utifrån Internet in till din dator. Om du t ex har en bredbandslina på 24 Mbit men ditt modem bara "orkar" med 10 mbit så komer du aldrig uppleva mer än 10 mbit. Att du sedan kan komma upp i 54 mbit eller 108 mbit trådlöst mellan dina olika datorer är en anna grej. Då är det LAN mot LAN som gäller och routern/modemet behöver inte jobba så mycket med regler, kontroller etc.
Många tror att bara för att man har en router som klarar 54 eller 108 Mbit trådlöst så skall man få samma prestanda även ut mot nätet. Men där är det som sagt WAN-LAN som gäller och routern/modemet skal göra en massa saker på den inkommande/utgåenden trafiken innan du får den till din dator. Här kan det alltså innebära att den inte orkar transportera så mycket bandbredd som du faktiskt har på din lina.
#11 Jag har bara 8Mbit-tjänst. Dessutom vore det ju oerhört konstigt om man får låna ett modem/router från sin leverantör och det inte klarar av att leverera den hastighet man har beställt??
Men som sagt, det verkar funka bra med hastigheten nu. Att jag bara kommer upp i 5,8Mbit istället för 8 beror väl på att jag har lite avstånd till telestationen.

#12 inget är konstigt med att de levererar modem som inte kommer upp imutlovade hastigheter. De köper in modem som skall vara tillräckligt billiga och då stödjer de inte altid högra throughput. Men om du har 8 mbit så borde ditt modem klara av det. Det vanligaste idag är att de flersta modem har en throughput på 20-40 mbit WAN LAN.
Däremot om man kör många P2P kopplingar samtidigt kan detta påverka din hastighet därför att modemet då får jobba med många regler och kontroller samtidigt. Modemet är en vanlig dator med en ganska klen CPU som inte klarar så där jätte mycket. Kör man bara en eler ett par samtidiga trådar mot Internet brukar det inte vara något problem (som du även säger går det ju nu bra). Men om du laddar torrenter, DC++ eller likanade och har säg 5 stycken som du laddar från samtiddigt som 5 stycken laddar från dig då kommer sannolkit modemet krokna om du har hör bredband (typ 24 mbit). Men som sagt för 8 mbit borde det inte bli något problem utan du borde komma upp i din max (5-8 mbit)