Problem med boots
Hej, nu är det så att min nya Lenove dator har kraschat och behöver en boot recovery media, men jag fick precis reda på att man fixar det från datorn själv eftersom att dem inte säljer ut recovery i cd längre.
Och nu är det så att jag inte vet vad jag skall göra för att fixa hela systemet, går det att installera om datorn eller måste jag lämna in den och betala flera tusen eller finns det något jag kan göra självmant?
Tack i förhand!
Nu vet jag inte vilket operativsystem du har men prova det här alternativet, dock på engelska men använd ett översättnings program om du inte förstår, det visar bilder steg för steg också.
http://winsupersite.com/article/windows8/windows-8-tip-create-recovery-media-144098

Man trycker F11 på min dator under booten!
Ofta är det en F-tangent!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Här kommer ju problemet, det står att det misslyckades att köra igång boots så då står det en ruta om att jag ska sätta in boot recovery media och sedan''OK''
När man har tryckt på det så kommer det en ruta till som säger samma sak.
Men det är inte det riktiga problemet, utan jag kan inte trycka på något utan systemet ber mig att starta om datorn och testa igen.
Jag vet att man däremot kan trycka upp någon en lista med olika val :
Novo Button Menu
Normal Startup
BIOS Setup
Boot Menu
System recovery.

Testa Boot menu.. det brukar kallas for factory reset!
Dvs total recovery, dvs total återställning till hur den var när du köpte den.
#3 har du provat alternativet system recovery?
Jag har testat allt ja, men inget av det verkar funka, så jag undrar om man måste ominstallera datorn helt och hållet! :/

System recovery är systemåterställning på svenska och det ställer tillbaka datorn till en tidigare återställningspunkt.
Men man vet alldrig, det kan finnas ytterligare en meny där.. som man kan välja olika alternativ med?
Det finns det inte, efter att datorn har kraschat så verkar det ha försvunnit en hel del viktiga filer…

Using the Product Recovery program on the hard disk
Note: All personal data in the computer will be lost during the recovery procedure.
Follow these steps:
- Pressing F11 will start the Product Recovery program. When you see the Product Recovery Program Main Menu, select Full Recovery or Factory Contents and follow the instructions on the screen.
- After the software has been reinstalled, copy your personal configuration and data files back into their original directories on the hard drive. Obtain more detailed instructions.
http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?LegacyDocID=MIGR-4VFUDU
Undrar i mitt stilla sinne varför man på frågor här på "datorn i iFokus" alltid hänvisar till engelska.
Om nu till exempel System recovery är detsamma som Systemåterställning vilket Zepp skriver så hade det väl varit enklast att skriva så redan från början.
De flesta har väl ändå en ett OS på svenska.
När jag själv ställer en fråga och får länkar till engelska sidor så hjälper det åtminstone inte mig ett dugg då jag inte förstår engelska.
Dessutom så finns det ju mycket på svenska som man kan länka till.
Bästa hälsningar,
Bertil

De flesta datatekniska termer är på Engelska.. även om man översätter dem!
Och.. oftast är det bäst att läsa originaltext.. så slipper man tolkningar av främmande språk!
#10, Jag hänvisar till svenska webbsidor om/när jag vet något men är det något jag är osäker på, på rak arm så länkar jag till engelska sidor, brukar då rekommendera att använda översättningsprogram, det är naturligtvis inte så bra översatt men bättre än inget alls, finns det då bilder också som kan visa steg för steg hur man kan gå tillväga så brukar det gå att tyda relativt bra, har man svårt för detta kan man be någon närstående om hjälp.
Denna tråd är inte aktuell längre, vi har lämmnat in datan på lagning.
#13, Berätta gärna hur det gick 🙂
Ja om jag minns ska jag såklart göra det nathalie62 men det verkade vara något fel på hårddisken men vi får se vad dem säger!