Vad är detta för mappar?
Klickade runt lite på datorn, och insåg att jag har rätt många mappar inne på C. Jag irriterar mig otroligt mycket på detta, speciellt eftersom jag inte vet vad det mesta är. Var inne på mammas dator och kollade, och hon har inte alls lika många…?
Blev mest fundersam över dessa som bara heter massa bokstäver och siffror, samt dom som börjar på NV. Mamma har inte dom på sin dator.
Är det någon form av skräp-filer, eller vad är det egentligen? Är det något man kan ta bort?
//Jessie

Du har några med ändelsen .TMP. Då innehåller de temporära filer, som rensas bort när du städar datorn. Brukar du inte göra det?
Läs igenom denna anvisning.
http://datorn.ifokus.se/articles/52446bee8e0e740f9e00051d-rensa-din-dator?discussions-1
Jo, jag använder CCleaner åtminstonde en gång i veckan, och brukar köra filrensning och diskfragmentering varje-varannan månad för att städa.
Jag körde CCleaner precis innan jag tog bilden, men det verkar inte som att det hjälpte då?
TMP-filerna går alltså att ta bort utan att något händer?
//Jessie

Din mamma har ingen Samsung smartphone.. eller så har hon inte laddat ner någon programvara för att synka den till hennes dator!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#2 Öppna och titta i TMP-mapparna. Där finns väl inget intressant, som ska sparas? Släng då.
Bra att du har rutiner för städning. Det är filrensningen som du kanske göra mer ofta - förslagsvis en gång i veckan.
#3 Hon har en Samsung, och hon har kopplat in den till datorn. Tror dock inte hon har laddat ner något till den. Jag har bara laddat ner Kies, vad jag kommer ihåg.
Vilka mappar hör ihop med Samsung då? Är det något man kan ta bort?
#4 TMP-mapparna verkar vara tomma, så jag tar bort dom. Hur är det med övriga? I två av massabokstäverochsiffror-mapparna så finns en fil med namnet MPSigStub.exe. I den tredje finns dlmgr.dll och gencomp.dll. I den fjärde finns två mappar, amd64 och i386.
CrashDump och NativeFus_Log är tomma.
//Jessie

Den där MPSigStub.exe är ett program, som verkar ha något med AntiMalware att göra. Sånt och .dll-filer brukar jag inte plocka bort för hand.
amd64 och i386 (processor) ska du inte röra heller.
Okej, då låter jag bli dom.
Dom sex sista filerna, dom som inte är mappar, vad är det för något?
//Jessie

Det står ju installationspaket, konfiguration o dyl. Sånt ligger bra där det ligger och är för övrigt så pyttesmå att de inte stör alls. Inte röra.
Dom stör mig. Går det att flytta ihop dom i en mapp, eller blir det något fel om man flyttar på dom?
Tack så mycket för hjälpen förresten! (:
//Jessie

De med bara siffror och bokstäver ser ut som Windows tempmappar vid uppdateringar.. och ligger det något däri som heter AMD och I386.. är det så gott som garanterat!
De skall kunna gå att ta bort!
Native fus och logdump hör ihop med instalationen av Samsungprogramet.
Sen så ser det ut som att du har instalerat något antimalware/antifihishing!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
grön = kasta